آفتاب
مهر گزارش می دهد/

چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی استان قزوین نوازشگر چشمان مسافران نوروزی

چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی استان قزوین نوازشگر چشمان مسافران نوروزی

قزوین- خبرگزاری مهر: استان قزوین با داشتن ده ها چشم انداز و جاذبه طبیعی فرصت مناسبی را برای مسافران و گردشگران نوروزی فراهم کرده تا اوقات خوشی را در این استان سپری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان قزوین با اقلیم مناسب و داشتن چشم انداز و مناطق دیدنی زیبا و دلنواز می تواند در ایام نوروز مورد توجه گردشگران و مسافران نوروزی قرار گیرد که در این گزارش به معرفی تعدادی از این بناها می پردازیم.

دریاچه اوان

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری قزوین و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد.

دریاچه اوان تنها از آب چشمه‌های کوچک زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه می‌شود و بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می‌شود اما به صورت سطحی و خیلی کم. عمیق‌ترین بخش آن که توسط یک تیم غواصی در 18 مرداد ماه سال 92 با استفاده از دو دستگاه دایو کامپیوتر سوانتو اندازه گیری شده است 6.8 متر با دمای آب 23 درجه سانتیگراد و میدان دید در زیر آب کمتر از یک متر است که در جنوب شرقی آن واقع شده‌است البته برخی از مردم محلی عمق های متفاوتی را برای این دریاچه عنوان کرده اند که تیم غواصی چنین چیزی را تایید نکرد.

بستر دریاچه مملو از لجن و رسوبات ته نشین شده است که حالت چسبندگی بسیاری دارد و  از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

آبشار ورجر

آبشار ورچر، آبشاری در نزدیکی روستای رزجرد و از جاذبه‌های گردشگری قزوین است.

این آبشار در شش کیلومتری شرق روستای رزجرد قرار دارد و ارتفاع این آبشار به بیش از ۳۰ متر می رسد و محصور شدن آن در بین صخره های عظیم ، زیبایی خاصی به این آبشار بخشیده است.

از گونه های گیاهی منطقه می توان به بید و ون اشاره کرد که مردم محلی به گیاه خاصّی که در اطراف این آبشار می روید، چُر می گویند و چون این آبشار در کنار این گیاه، واقع شده است نام ورچُر( کنار  چُر) را به آبشار داده اند.

پارک جنگلی

باراجین یا پارک جنگلی فدک در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده است.

این بوستان با مساحت ۱۵۰۰ هکتار بزرگترین پارک جنگلی کشور محسوب می شود.

در گذشته این باغات به وسیله آب پنج رودخانه به نام های ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار آبیاری می شد.

هر کدام از این رودخانه ها بخشی از باغستان سنتی را سیراب می کرد، ولی اکنون به علت توسعه شهر و برداشت آب این رودخانه ها، توسط روستاهای بالادست، باغستان های سنتی قزوین با مشکل کم آبی رو بروست.

شهرداری قزوین به همین دلیل با ایجاد سازمان باغستان ها زمینه رسیدگی به مشکلات این باغ ها را فراهم کرده است.

[img src='http://multimedia.mehrnews.com/Original/1393/01/01/IMG12365458.jpg" alt="" />

در گذشته وجود باغستان های سنتی در اقتصاد شهر قزوین بسیار پر اهمیت بوده است، به طوری که دهخدا که یکی از مشاهیر به نام قزوین که لقب "دخو" را به عنوان تخلص ادبی خود بر می گزیند.

"دخو" ، در اصل یک واژه قزوینی و به معنای نگهبان آب است؛ و به کسی گفته می شده که مسئولیت آبیاری باغات را بر عهده داشته است.

کهنه باغستان نام تنگه ای سرسبز و خوش آب و هوا در شمال شهر قزوین است. این تنگه از چند کیلومتری جاده بهرام آباد آغاز شده و تا نزدیکی روستای نیاق امتداد دارد.

روستای رزجرد

رَزجـِرد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهر قزوین در استان قزوین است.

مردم رزجرد تات‌زبان‌اند و این روستا در زبان محلی ززی‌یَرد (Zeziyard) نامیده می‌شود.

این روستا در ابتدای سال هشتاد و پنج با جمعیتی حدود ۱۸۹۰ نفر در قالب ۴۸۴ خانوار یکی از پرجمعیت ‌ترین روستاهای استان قزوین به شمار می‌رود.

این روستا در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در مسیر جاده الموت واقع شده‌است و به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، باغچه سراهای تفریحی و کوهستانی بودن پذیرای اهالی قزوین به ویژه در تعطیلات است.

گردشگران و بازدیدکنندگان قلعه الموت و دریاچه اوان نیز از این روستا می گذرند.

رودحانه ارنجک

رودخانه ارنزک (یا رودخانه ارنجک) رودخانه ای در شمال شرق شهر قزوین است.

این رودخانه از نزدیکی روستای میزوج واقع در ۲۰ کیلومتری شمال قزوین سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از منطقه باراجین در محله باقر آباد به باغستان می ریزد.

در گذشته دو سد بر روی این رودخانه ساخته شده بود، یکی از این سدها توسط سید علی خان، جد خاندان امیر شاهی در نزدیکی گردنه کماسمار قرار داشت و دیگری توسط محمدولی خان تنکابنی و با فاصله سه کیلومتر از سد اول ساخته شده بود و سد دوم که به سد سپهسالار معروف بود به منظور تامين آب روستای شريف آباد بنا شده است.

همچنین این رودخانه در مسیر خود از کنار پارک جنگلی باراجین و برج تاریخی باراجین عبور می کند.

استان قزوین ضمن تمهیدات لازم برای پذیرای از مسافران و گردشگران نوروزی آماده است تا اوقات خوشی را برای میهمانان فراهم کند.

کد N191898

وبگردی