آفتاب
/اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و همت جهادی/

ندیمی: معیشت مردم و اقتصاد مقاومتی در سال جدیدمورد توجه دولت باشد

ندیمی: معیشت مردم و اقتصاد مقاومتی در سال جدیدمورد توجه دولت باشد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «بیشترین توجه حکومت باید معطوف به معیشت مردم باشد» بهبود معیشت را از طریق کاهش تورم و نقدینگی میسر دانست.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ا اشاره به نامگذاری سال 1393 به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و همت جهادی» از سوی رهبر انقلاب اسلامی اظهار کرد: طبیعتا عمده توجه دولت در سال آینده باید به اجرای اقتصاد مقاومتی باشد. تا بتوانیم در رابطه با مباحث حوزه‌ی تولید و اشتغال و صادرات رفتار متناسب داشته باشیم. به تعبیر دیگر اگر بخواهیم آینده خوبی را برای اقتصاد کشور پیش رو داشته باشیم باید تولید کنیم و تولید در حوزه‌ کشاورزی، صنعت و فناوری اتفاق می‌افتد که در ضمن می‌تواند به حل بحران بیکاری نیز کمک کند؛ بنابراین عمده‌ترین هدفی که باید در سال آینده مد نظر دولت باشد توجه به بخش تولید است

وی افزود:. موضوع دیگری که دولت باید به آن توجه ویژه داشته باشد، معیشت مردم است. ما نمی‌توانیم به امیدآینده امروز مردم را فراموش کنیم؛ بنابراین بیشترین توجه حکومت باید متوجه معیشت مردم باشد که این امر از طریق ارتقاء شاخص‌های اقتصادی محقق می‌شود. موضوعاتی مثل تورم ، نقدینگی و جهت‌دهی نقدینگی به سمت اهداف مورد نظر می‌تواند به بهبود معیشت مردم در حوزه‌ حقوق و دستمزد، کاهش نرخ تورم یا اقدامات حمایتی و بیمه‌ای کمک کند.

وی با تاکید بر «لزوم توجه دولت به بحران‌های آبی و خشکسالی در سال آینده» ادامه داد: با توجه به اظهارات وزیر نیرو ما به نسبت سال گذشته با کمبود نزولات روبرو هستیم؛ بنابراین مدیریت آب در ابعاد زراعی، آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت از دیگر اقدامات لازمی است که دولت باید به آن توجه کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید مجدد بر «لزوم توجه دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی بخش تولید، معیشت مردم و تامین آب» خاطرنشان کرد: دولت همچنین باید در سال آینده نسبت به فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای اجرای فاز دوم هدفمندی اقدام کند؛ چراکه در چندسال گذشته اقدامات لازم دربخش زیر ساخت‌ها و همچنین حوزه‌ صنعت و انرژی انجام نشده است.

وی توجه دولت به موضوع خصوصی‌سازی و تعاونی سازی را نیز خواستار شد و گفت: متاسفانه این بازار فقط برای کاربران دولتی تعریف شده در حالی که اگر میخواهیم آینده‌ای برای بازار داشته باشیم بایدبازار سرمایه را به فعالیت‌های بخش خصوصی و تعاونی بکشانیم.

وی با اشاره به نبود بانک اطلاعاتی جامع در کشور افزود: درزمان اعطای سبد کالا وزیر صنعت اعلام کرد که بانک اطلاعاتی جامعی از مردم نداریم. و این نگران کننده است که ما شناخت جامعی از درآمد مردم و دهک‌های مختلف نداشته باشیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف دولت در بخش تبدیل فعالیت‌های سنتی به صنعتی، نبود بانک اطلاعاتی جامع و تغییر روش بازارهای پولی و سرمایه‌ای تصریح کرد: ما همچنین برای اجرای مالیات‌ها نیاز به زیر ساخت‌هایی داریم و باید هزینه‌ای دراین بخش صورت گیرد . پایش دستی به پایش صنعتی مبدل شود.

انتهای پیام

کد N191082

وبگردی