آفتاب

تاثیر گذاری مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در امنیت کوزوو

تاثیر گذاری مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در امنیت کوزوو

بلگراد-ایرنا- فرمانده ایتالیایی نیروهای بین المللی حافظ صلح در کوزوو امضای توافق نامه بروکسل جهت عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا را برای امنیت و ثبات کوزوو بسیار مهم و تاثیر گذار دانست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از منابع خبری، سالواتور فارینا در دیدار با یرونیم بازو رییس ستاد نیروهای مسلح آلبانی در پریشتینا ضمن اشاره به بهبود اوضاع امنیتی در سراسر کوزوو به ویژه در قسمت شمالی بر تلاش مداوم نیروهای بین المللی کی فور با هدف برقراری صلح کامل در تمامی مناطق کوزوو تاکید کرد.

وی همچنین وضعیت خوب امنیتی کنونی کوزوو را نتیجه مذاکرات پروسه عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل دانست که از سال گذشته با وساطت کاترین اشتون آغاز شد.

صربستان در رابطه حل و فصل مساله کوزوو از اکتبر سال 2012 با وساطت کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک سری مذاکرات را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرده و حاصل این مذاکرات امضای توافق نامه 15 ماده ای برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا است.

فرمانده نیروهای بین المللی کی فور همچنین در این دیدار با اشاره به اینکه نیروهای بین المللی کی فور در سراسر کوزوو حضور فعال دارند، گفت که مانند گذشته قسمت شمال کوزوو مرکز توجه نیروهای ناتو است.

تعداد نیروهای بین المللی در کوزوو که پس از جنگ در این منطقه در ماه ژوئن سال 1999 میلادی 50 هزار نیرو بودند، اکنون این نیروها پس از گذشت حدود 15 سال ده برابر کمتر شده است.

کی فور در حال حاضر 4 هزار و 985 سرباز از 31 کشور در کوزوو نیرو دارد که 810 نفر از آنها از آلمان، 750 نفر از آمریکا و 504 نفر از ایتالیا هستند.

کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به کی فور برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 بطور یکجانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.

اروپام**2061**1547
کد N190943

وبگردی