آفتاب

نمایشگاه عکس هنرمندان ایرانی علاقمندان صرب را مجذوب خود کرد

نمایشگاه عکس هنرمندان ایرانی علاقمندان صرب را مجذوب خود کرد

بلگراد-ایرنا- نمایشگاه عکس از مریم آل مومن و احمد نشانه که چهارشنبه شب در گالری بزرگ پروگرس در مرکز شهر بلگراد برگزار شد، علاقمندان صرب به آثار هنری را مجذوب و شیفته خود کرد.

به گزارش ایرنا، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از جمله مجید فهیم پور سفیر، محمود شالویی رایزن فرهنگی، کارکنان تمامی نهادهای ایرانی، ایرانیان مقیم و جمع کثیری از علاقمندان به هنر و فرهنگ، شخصیت های فرهنگی و دانشگاهی و فارسی آموزان مرکز فرهنگی کشورمان در بلگراد حضور داشتند.

در این نمایشگاه که تا 5 فروردین برای عموم مردم باز است بیش از 50 اثر برجسته از مریم آل مومن و احمد نشانه از استان چهار محال بختیاری،جاذبه های گردشگری شهر کرد و همچنین تصاویری از تخت جمشید، چغازنبیل خوزستان، پاسارگاد و مناظر گردشگری و جاذبه های طبیعی کشورمان به نمایش گذاشته شده است.

بازدیدکنندگان صرب که مبهوت هنر عکاسان ایرانی شده بودند درباره این آثار برجسته با هنرمندان بزرگ کشورمان در باره هنر عکاسی در ایران گفت و گو کردند و برخی از شهروندان هنر دوست صرب که از شهرهای دیگر صربستان به این نمایشگاه آمده بودند خواستار برگزاری نمایشگاه مشابهی در دیگر شهرهای این کشور از جمله در اوبرنوواتس، کروشواتس، زرنیانین و نووی ساد شدند.

مجموعه ای از عکس های آل مومن عکاس جوان کشورمان زندگی عشایری، غم و شادی مردم، آیین های عزاداری، ازدواج عشایری، زندگی در طبیعت و دوران کهولت مردان و زنان روستایی را به گونه ای به تصویر کشیده بود که گویا زبان تکلم داشتند.

اثار احمد نشانه هنرمند به نام کشورمان که تخت جمشید، چغازنبیل خوزستان، پاسارگاد و همچنین مراکز گردشگری و طبیعت را به تصویر کشیده بود، نظر مردم را به خود جلب کرده بودند.

آثار وی که در نمایشگاه های داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته شده اند و معرف مراکز باستانی، گرشگری و طبیعت چهار فصل کشورمان هستند، مورد تحسین و تمجید بازدیدکنندگان قرار دارند.

این نمایشگاه زیبا و با شکوه که با همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و با همکاری سفارت کشورمان در صربستان و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حوزه هنری استان چهار محال و بختیاری برگزارشده است تا 5 فروردین برای بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

آل مومن که کارشناس ارتباط تصویری است و در حال حاضر مسوولیت خانه عکاسان حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری را بر عهده دارد در نمایشگاه انفرادی در شهرکرد، نمایشگاه انفرادی در تهران و همچنین در بیش از ده نمایشگاه گروهی حضور فعالی داشته است.

آثار هنرمند و عکاس جوان استان چهارمحال و بختیاری کشورمان که اصولا در زمینه مستند های اجتماعی و بومی محلی هستند، نگاهی انتزاعی به مستندهای روز اجتماعی دارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در این مراسم با شکوه با اشاره به فرهنگ و هنر غنی ایران که از مردم جهان پوشیده نیست، گفت که هنرمندان ایرانی در بسیاری از جشنواره های مختلف جهان حضور فعال دارند و جایزه های بزرگی را نصیب خود کرده اند که افتخاری بزرگ برای کشور ما و مردم محسوب می شود.

مجید فهیم پور همچنین هنرمندان ایران را سفیر فرهنگ و هنر ایران در اقصی نقاط جهان دانست که با آثار برجسته خود معرف تمدن، فرهنگ، زندگی و زیبایی های کشورمان در اقصی نقاط جهان هستند.

سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد که میزبان هنرمندان کشورمان در صربستان است نیز در افتتاحیه این مراسم با اشاره به اینکه ایران کشوری هنرمند پرور است، گفت: هنر ایرانی با ظهور اسلام و پس از آن به اوج شکوفایی خود رسیده است و هنرمندان ما با مهارت خاص خود وبژه گی های کشورمان را با برپایی نمایشگاه های مختلف به مردم جهان نشان می دهند.

محمود شالویی افزود: مردم کشورمان با اتکا به ایمان و خودباوری موفق شدند که تمدن و فرهنگ و هنر گذشته خود را به بهترین شکل احیا و ایران امروز را با شکوه تمدن خود پیوند دهند و در این راستا هنرمندان ایرانی جایگاهی خاصی در کشورمان دارند.

وی در سخنانی به اهمیت عکس و عکاسی در حدود دو قرن گذشته اشاره کرد و گفت: امروزه هنر عکاسی به جایگاه واقعی خود دست یافته است و جای شگفتی نیست که برای این رشته مهم هنری در کنار سایر رشته های هنری جشنواره ها و جوایز معتبری در دنیا برپا شده است و این خود بیانگر این مطلب است که عکس در کنار سایر رسانه ها فرایند متعالی و پویایی دارد.

شالویی با بیان اینکه ایرانی ها از دیرباز با عکس آشنا بودند و حافظ قرن ها پیش عکس رخ یار را در جام دیده است، درباره اهمیت عکس توضیح داد و گفت: هنر عکاسی جزء هنرهایی است که هم متعلق به عامه مردم و هم متعلق به نخبگان است، زیرا که بسیاری از هنرها در تملک عده ای خاص قرار دارند اما هنر عکاسی در بین تمامی اقشار جامعه حضور دارد.

این مراسم از طرف رسانه های بزرگ خبری صربستان از جمله رادیو تلویزیون دولتی و روزنامه پلیتیکا بلگراد زیر پوشش خبری قرار گرفت.

اروپام**2061**1547
کد N190683

وبگردی