آفتاب

کری خطاب به روسیه: شما در جنگ سرد باختید، با این واقعیت کنار بیایید

کری خطاب به روسیه: شما در جنگ سرد باختید، با این واقعیت کنار بیایید

وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاداتی تند خطاب به ولادیمیر پوتین گفت که از سخنان رئیس جمهور روسیه در مورد حق کشورش مبنی بر گرفتن کریمه از اوکراین متعجب و ناامید شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی برای گروهی از دانشجویان گفت: اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با آنچه در عرصه میدانی اوکراین رخ داده یا با واقعیت‌های موجود هیچ تطابقی ندارد. رئیس جمهور روسیه احتمالا روایت خودش از تاریخ را توضیح می‌دهد. اما به اعتقاد من او و روسیه برای آنچه انجام شد در طرف اشتباه تاریخ ایستاده‌اند.

کری از توضیح بیشتر در مورد اقدامات احتمالی آمریکا درصورت اقدامات بیشتر روسیه برای الحاق شبه جزیره کریمه خودداری کرد اما گفت چنین اقدامی از هر گام دیگری که می‌توان درباره آن فکر کرد که توسط یک کشوری در جهان امروز به خصوص کشوری مثل روسیه انجام شود، بسیار دور از دهن است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش فکر نمی‌کند کرملین بخواهد اقدام بیشتری در مورد کریمه انجام دهد و اظهارات پوتین بیشتر بر روابط تاریخی روسیه و اوکراین تکیه داشته است.

کری با اذعان به این روابط گفت: با این حال روابط تاریخی توجیهی برای حمله نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: روسیه یک ارتباط تاریخی بسیار دیرین با اوکراین دارد ما این را می‌دانیم اما این امر نمی‌تواند توجیهی برای هر اقدامی که شما تمایل به انجامش را دارید، باشد چرا که شما فقط این کار را به خاطر عصبانیت‌تان از پایان جنگ سرد یا خاتمه دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام می‌دهید.

انتهای پیام

کد N190613

وبگردی