آفتاب

سوریه تقریبا نیمی از زرادخانه شیمیایی خود را تحویل داده است

سوریه تقریبا نیمی از زرادخانه شیمیایی خود را تحویل داده است

تهران – ایرنا – سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد: سوریه تقریبا نیمی از زرادخانه شیمیایی خود را تحویل داده است که شامل تمامی ذخایر گاز مرگبار خردل می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، این سازمان بین المللی ناظر بر تسلیحات شیمیایی جهان در بیانیه خود افزود : دو محموله از تسلیحات شیمیایی سوریه در هفته گذشته از بندر لاذقیه به کشتی های نروژی و دانمارکی انتقال یافت تا در بیرون از خاک سوریه منهدم شود.

بیانیه سازمان منع تسلیحات شیمیایی سوریه حاکیست : سوریه اکنون تمامی ذخیره گاز خردل خود را که تنها عامل شیمیایی است و برای استفاده نیازی به ترکیب شدن ندارد، تحویل داده است.

سوریه به رغم تحویل دادن 45.6 درصد از عوامل شمیایی رده یک و رده 2 خود، هنوز برای انهدام تمامی ذخایر شیمیایی خود تا 30 ژوئن (9تیر) از برنامه زمان بندی عقب مانده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی قبلا در ماه مارس اعلام کرده بود سوریه روند تحویل یا انهدام زرادخانه خود را پس از چند بار پشت سر گذاشتن مهلت های تعیین شد، سرعت بخشیده است.

سوریه قرار بود بیشتر مواد شیمیای رده یک خود را تا 31 دسامبر (10 دی) و مواد شیمیایی رده 2 خود را تا پنجم فوریه (16 بهمن) تحویل دهد.

مترجمام**1486**1547
کد N190511

وبگردی