آفتاب

ناتو: اقدامات روسیه جدی ترین تهدید علیه اروپا از زمان جنگ سرد است

ناتو: اقدامات روسیه جدی ترین تهدید علیه اروپا از زمان جنگ سرد است

تهران - ایرنا - دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت که مداخله روسیه در اوکراین جدی ترین تهدید را از زمان جنگ سرد تاکنون متوجه اروپا می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، آندرس فوگ راسموسن همچنین به مسکو هشدار داد که با ادامه این روند با انزوای بین المللی رو به رو خواهد شد.

وی افزود: اقدامات روسیه یک زنگ بیدارباش برای جامعه اروپا، آتلانتیک، ناتو و همه کسانی است که به اروپای آزاد و صلح آمیز متعهد هستند.

وی افزود: بحران هایی در منطقه بالکان در دهه 1990 و در گرجستان در سال 2008 وجود داشته است اما بحران اوکراین شدیدترین تهدید برای امنیت و ثبات اروپا از زمان پایان جنگ سرد تاکنون بوده است.

دبیرکل ناتو اظهار داشت: وضعیت اوکراین به دلیل اقدامات روسیه که در بر دارنده یکی از بزرگترین جابجایی های نیرو در دهه های گذشته است و همچنین به این دلیل که درست در مرزهای ناتو روی می دهد، از بحران های قبلی جدی تر است.

راسموسن که برای گفت و گو با مقامات آمریکا درباره بحران اوکراین به واشنگتن رفته است، اقدامات روسیه را به عنوان ˈتجاوز نظامیˈ و نقض کننده حق حاکمیت اوکراین، محکوم کرد.

وی افزود: هرگونه تلاش برای توجیه انضمام کریمه از طریق به اصطلاح همه پرسی که با زور سرنیزه برگزار شده، غیرقانونی و نامشروع است.

دبیرکل ناتو از روسیه خواست که تمام فعالیت های نظامی خود را علیه اوکراین متوقف کرده و به دنبال یک گفت و گوی مسالمت آمیز با دولت اوکراین باشد.

راسموسن در عین حال گفت که اگر روسیه به مسیر کنونی خود ادامه دهد، افزایش انزوای بین المللی را انتخاب کرده است.

مترجمام**1078** 1597
کد N190356

وبگردی