آفتاب
رویترز گزارش داد

آیا تعدیل فعالیت راکتور آب سنگین اراک به کاهش نگرانی‌ها کمک می‌کند؟

آیا تعدیل فعالیت راکتور آب سنگین اراک به کاهش نگرانی‌ها کمک می‌کند؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی با موضوع ادامه فعالیت راکتور آب سنگین اراک نوشت: با افزایش امیدواری‌ها در خصوص مذاکرات سخت ایران و گروه 1+5، ایران حاضر شده است تا برای کمک به کاهش نگرانی‌های بین‌المللی با غرب و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رویترز در گزارش تحلیلی‌اش نوشت: گفت‌وگو درخصوص تاسیسات آب سنگین اراک یکی از مسائلی است که در این دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین با هدف پایان دادن به نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا پایان ماه ژوئیه مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

جیم والش، پژوهشگر موسسه تکنولوژی ماساچوست در این باره گفت: برای رسیدگی به این مساله راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد و برای انجام آن تنها مقداری خلاقیت لازم است. در نهایت من فکر می‌کنم که این مساله قابل مدیریت از یک طریق یا طرق دیگر است.

رویترز در ادامه آورده است: راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به ایران اجازه دهد با حفظ رضایت غرب مبنی بر اینکه اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند، راکتور آب سنگین اراک را فعال نگه دارد. این راه‌ها عبارتند از کاهش ظرفیت مگاواتی این نیروگاه و تغییر چگونگی سوخت‌ گیری کردن.

در ادامه گزارش رویترز آمده است که گری سیمور، یک کارشناس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در دولت آمریکا در این باره گفت: راه‌های مختلفی برای این وجود دارد که اطمینان حاصل کنیم این راکتور نمی‌تواند حجم زیادی از پلوتونیوم تولید کند. من فکر می‌کنم برای ایرانی‌ها بسیار ساده‌تر است که بر سر یک راکتور تحقیقاتی سازش کنند تا اینکه بخواهند در خصوص برنامه‌های غنی‌سازی به توافق برسند.

براساس این گزارش، غربی‌ها نگرانند که راکتور آب سنگین اراک بتواند حجم زیادی از پلوتونیوم که یکی از دو مواد مورد نیاز به علاوه اورانیوم غنی شده در سطوح بالا برای تولید بمب هسته‌ای است.

ایران همواره گفته است که تاسیات آب سنگین اراک با هدف استفاده‌های پزشکی ایزوتوپ تولید می‌کند و این اتهام که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با هدف نظامی ادامه می‌یابد را رد می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد که ایران آماده است تاسیات آب سنگین اراک را تعدیل کند اگرچه وی تاکید کرد که نگرانی‌های غرب در خصوص راکتور آب سنگین اراک بی‌اساس است و گفت که آنها از این ابزار برای تحت فشار قراردادن ایران استفاده می‌کند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفت: ما می‌توانیم برای کاهش سطح تولید پلوتونیوم در این راکتور اقداماتی را انجام دهیم و از این طریق نگرانی‌های غرب در خصوص این تاسیسات را کاهش دهیم.

یک مقام بلندپایه آمریکایی با استقبال از این اظهارات صالحی گفت: من فکر می‌کنم ما راه زیادی در این مذاکرات درپیش داریم اما معتقدم که ما همگی باید با این ایده‌ها و راه‌های موجود برای کاهش نگرانی‌هایمان با دیدگاهی باز برخورد کنیم.

خبرگزاری رویترز علاوه بر این در گزارش خود براساس اعلام موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا نوشت که راکتور آب سنگین اراک در صورت درست عمل کردن سالانه می‌تواند حدود 9 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند که برای ساخت دو بمب هسته‌ای کافی است. از این‌رو کارشناسان از ایران می‌خواهند که برای دستیابی به یک توافق جامع نهایی این حجم از پلوتونیوم را کاهش دهد.

به عقیده کارشناسان یکی دیگر از راه‌های کاهش این نگرانی‌ها در مورد راکتور اراک این است که سوخت استفاده شده این تاسیسات به خارج از کشور به عنوان مثال به روسیه فرستاده شود تا اطمینان خاطر حاصل شود که ایران از این راکتور پلوتونیوم استخراج نمی‌کند.

براساس گزارش رویترز سرنوشت راکتور اراک یکی از موضوعات مهمی بود که در مذاکرات سال پیش ایران و گروه 1+5 مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. این مذاکرات منجر به توافق اولیه این کشورها شد که براساس آن ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درآورده است.

این خبرگزاری در پایان یادآور شد: اما اینکه به ایران اجازه داده شود راکتور اراک را فعال نگه دارد به هر صورت موجب خشم اسرائیل و برخی از قانونگذاران در کنگره آمریکا خواهد شد که همواره در مقایسه با باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور رویکردی خصمانه‌تر در قبال ایران داشته‌اند.

اسرائیل ایران را یک تهدید تلقی می‌کند اما این در حالی است که اسرائیل خود تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است که می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در منطقه شود.

انتهای پیام

کد N189815

وبگردی