آفتاب

رهبر بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر بالکان دستگیر شد

رهبر بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر بالکان دستگیر شد

بلگراد- ایرنا- رهبر بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر درمنطقه بالکان که در سال 2010 میلادی حکم تعقیب ودستگیری وی ازسوی دادگستری صربستان صادر شده بود، امروز سه شنبه دستگیر شد.

به گزارش ایرنا، دارکو شاریچ پس از4 سال فرار ازدست ماموران نهادهای قانونی صربستان و مونته نگرو روز سه شنبه درعملیات مشترک ماموران ویژه پلیس این دو کشور دستگیر و از مونته نگرو به فرودگاه بلگراد انتقال داده شد.

ایویستا داچیچ نخست وزیر صربستان در رابطه با دستگیری رهبر باند بین المللی مواد مخدر در جمع خبرنگاران گفت که دستگیری شاریچ سندی بر تعهدات دولت در مبارزه با گروه های مافیایی و جنایی سازمان یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه دستگیری رهبر بزرگترین گروه مواد مخدر در منطقه بالکان موجب شد که پروسه این گروه جنایی هر چه زودتر پایان یابد، گفت که همکاری های منطقه ای و بین المللی که از جمله سیاست دولت صربستان محسوب می شود، دستگیری رهبر بین المللی مواد مخدر را موجب شد.

نیکولا سلاکوویچ وزیر دادگستری صربستان نیز دراین رابطه در جمع خبرنگاران گفت که شاریچ پس از اینکه متوجه شد که محل مخفی وی کشف شده است، حدود یک ماه و نیم پیش بدون هیچ شرطی خود را تسلیم کرد.

وزیر دادگستری صربستان به دلیل روند مراحل دادگاهی حاضر نشد که به سئوالات خبرنگاران دررابطه به اینکه رهبر گروه بین المللی قاچاق مواد مخدر در کجا و در چه زمانی دستگیر شده است، پاسخ بدهد وفقط اشاره کرد که شاریچ درچند کشور ازآمریکای لاتین پنهان شده بود.

وی با اشاره به اینکه مراحل دستگیری شاریچ به دستور مستقیم آلکساندر ووچیچ معاون اول نخست وزیری در 13 ژوئن سال 2013 میلادی شروع شد، گفت که اداره اطلاعات و امنیت صربستان بلافاصله پس از دستور شروع دستگیری شاریچ، گروه ویژه ای را برای مشخص کردن محل و دستگیری وی تشکیل داد.

اصلیت شاریچ از مونته نگرو است که دارای ملیت صربستان است.

ارزش اموال رهبر باند بین المللی مواد مخدر که از جمله چندین هتل، زمین کشاورزی، ویلای مسکونی، آپارتمان هستند، ده ها میلیون یورو تخمین زده شده است.

اداره مبارزه با مواد مخدر و سازمان امنیت و اطلاعات صربستان در سال 2012 میلادی موفق شده بود که با کسب اطلاعاتی از پلیس بین الملل، گروه جنایی و قاچاق مواد مخدر دارکو شاریچ را متلاشی کند و حدود دوهزارو دویست کیلو مواد مخدر که از آفریقا توسط کشتی به اروپا فرستاده بود را کشف وضبط کنند.

همچنین گفته شده است که مقامات پلیس اورگوئه در سال 2009 با همکاری سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا و آژانس اطلاعاتی و امنیتی صربستان یک محموله کوکایین به وزن 8/2 تن را در این کشور کشف کرده اند که بنا بر گزارش های اعلام شده این محموله به گروه شاریچ تعلق داشته است.

اروپام**2061**536
کد N188996

وبگردی