آفتاب

میامی هرالد:تحریم های آمریکا و اروپا موضع پوتین را تغییر نخواهد داد

میامی هرالد:تحریم های آمریکا و اروپا موضع پوتین را تغییر نخواهد داد

تهران-ایرنا- روزنامه آمریکایی ˈمیامی هرالدˈ تحریم های آمریکا و اروپا علیه مقامات روسی و اوکراینی را بر موضع کرملین در قبال برنامه هسته ای ایران و مناقشه سوریه بی تاثیر خواند و تاکید کرد حتی تشدید این تحریم ها نیز پوتین را به ترک ˈکریمهˈ وادار نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی ˈمیامی هرالدˈ در جدیدترین تحلیل خود درباره تاثیر تحریم های آمریکا و اروپا علیه مقامات روسی و اوکراینی بر موضع کرملین نوشت:ˈتیم اوباما قبل از این که جدی ترین تحریم های بعد از جنگ سرد را علیه روسیه اتخاذ کند، محاسبه کرده بود که چنین شکافی در روابط دوجانبه واشنگتن و مسکو تاثیر چندانی بر اقدامات مشترک آمریکایی ها و روس ها در خصوص سایر تدابیر دیپلماتیک اضطراری به ویژه در مورد ایران و سوریه نخواهد گذاشت.ˈ

این روزنامه به نقل از کارشناسان آمریکایی نوشت:تمرکز آمریکا بر تسلیحات شیمیایی در مناقشه سوریه، ˈولادیمیر پوتینˈ، رییس جمهوری روسیه را به خواسته اش مبنی بر بقای ˈبشار اسدˈ در قدرت رساند اما نفوذ روسیه در مذاکرات هسته ای ایران و غرب کاهش پیدا کرده است.

به این ترتیب، سیاست ˈتفکیک امورˈ که از سوی وزارت خارجه آمریکا اجرا شد با پرهیز از ایجاد تنش در روابط کاخ سفید و کرملین، پاسخگو خواهد بود.

البته این خط مشی، با هدفی که تیم اوباما مبنی بر ˈبازسازیˈ روابط با مسکو در نظر داشت، فرسنگ ها فاصله دارد.ˈ

صاحب این نوشتار در ادامه هشدار داد که آینده روابط واشنگتن- مسکو به تصمیم پوتین بستگی دارد که بخواهد حضور خود را در شرق اوکراین توسعه دهد یا خیر چرا که امکان واکنش شدیدتر غرب و قطع کامل روابط دیپلماتیک بین آمریکا و روسیه وجود دارد.

میامی هرال به نقل از ˈجیمز گلدگیرˈ، کارشناس مسائل روسیه در دانشگاه واشنگتن، نوشت: ˈکنترل همسایگان و جلوگیری از شکل گیری روابط واقعی بین اوکراین و غرب برای پوتین از این روابط دیپلماتیک مهم تر است.

در واقع این موضع روسیه بود که دستور کار سوریه را تعیین کرد و اوباما را بر آن داشت تا دستور حمله محدود به سوریه را لغو کند و حاصل کار دقیقا همان چیزی بود که روس ها می خواستند.

به عقیده پوتین اوضاع سوریه از تابستان سال قبل تاکنون خیلی خوب پیش رفته بنابراین شرایط کریمه تاثیر چندانی بر رویکرد روس ها در قبال سوریه نخواهد داشت.

به نوشته این روزنامه، ˈفیصل ایتانیˈ، کارشناس اندیشکده آمریکایی ˈشورای آتلانتیکˈ نیز همکاری روسیه در خصوص تسلیحات شیمیایی سوریه را ˈبخشی از استراتژی کلان مسکو برای خاتمه مناقشه و نشانه خواست مسکو برای بقای اسد و ناتوانی تیم اوباما در مدیریت جنگ داخلی سوریهˈ توصیف کرده است.

وی افزود: تیم اوباما از یک دیدگاه کلان قوی و استراتژیک برخوردار نیست و به همین خاطر در خصوص مدیریت چنین بحران هایی به این شیوه عمل می کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به مذاکرات مستقیم مقامات ایرانی و آمریکایی در چارچوب مذاکرات ایران و گروه 1+5، اهمیت نقش روسیه را در این گفت و گوها رو به کاهش توصیف و استدلال کرد که آمریکایی ها دیگر به روسیه نیازی ندارند تا به عنوان واسطه یا حامی تحریم های ضد ایرانی ایفای نقش کند.

میامی هرالد همچنین به نقل از یکی از مقامات آمریکایی افزود:اگر روسیه از همکاری با سایر اعضای 1+5 برای برطرف کردن نگرانی های مربوط به برنامه هسته ای ایران خودداری کند فقط باعث انزوای بیشتر خودش شده است.

روسیه خودش هم از منع اشاعه تسلیحات هسته ای در خلیج فارس و کاهش بی ثباتی در این منطقه سود می برد.

ˈاولگا اولیکرˈ، یکی از کارشناسان مسائل روسیه در اندیشکده آمریکایی ˈرندˈ نیز معتقد است، تیم اوباما بیش از اندازه به روابط با روسیه اهمیت داده است و در حقیقت بعید است تحریم های اخیر، رویکرد پوتین را تغییر دهد.

وی افزود: تماس های تلفنی مکرر و مذاکرات دیپلماتیک سطح بالا با روس ها هیچ کدام فایده ای نداشتند و این تحریم های محدود علیه هم قطاران و همکاران پوتین نیز کاری از پیش نخواهد برد.

اولیکر گفت: اگر روسیه در شرق اوکراین به عملیات نظامی دست بزند، ما اشخاص بیشتری را تحریم خواهیم کرد؟ من فکر نمی کنم این کار نیز روسیه را به ترک کریمه وادارد یا از انجام اقدامات بیشتر منصرف کند.ˈ

مترجمام**9330 ** 1917
کد N188993

وبگردی