آفتاب

هند و نوروز - گرامیداشت نوروز از سوی شیعیان هند

هند و نوروز - گرامیداشت نوروز از سوی شیعیان هند

دهلی نو - ایرنا - شیعیان هندی با باور به همزمانی نوروز با اتفاق های فرخنده بسیاری در تاریخ اسلام این روز را گرامی می دارند.

به گزارش ایرنا، برای شیعیان هند، سازگاری اسلام با سنت های نوروز بیش از هر باور مذهبی به این بازمی گردد که نوروز جشنی سنتی است.

شیعیان هندی نوروز را براساس حدیث مشهوری گرامی می دارند که می گوید روزهای بزرگ بسیاری با نوروز مقارن شده است.

به همین منظور برای مسلمانان این خطه نوروز مهم تلقی می شود از جمله اینکه اعتقاد براین است نوروز همزمان با روزی است که جهان آغاز و آدم آفریده شد.

علاوه بر این شیعیان هند معتقدند نوروز روزی است که کشتی حضرت نوح (ع) در کوه جودی آرام گرفت و حضرت محمد (ص) در این روز وارد کعبه شد و با کمک حضرت علی (ع) بر شانه هایش این مکان مقدس را از بت ها پاک کرد.

همچنین گفته می شود که وقتی پیامبر اسلام (ص) حضرت علی (ع) را در غدیر خم به عنوان جانشین برحق خود معرفی کرد، هجدهم ذی الحجه آخرین ماه تقویم اسلامی مصادف با 21 مارس یعنی اول فروردین و روز نوروز بوده است.

به همین دلیل بسیاری از مسلمانان هند در روز نوروز روزه نیز می گیرند. هنگام ظهر عبادت مخصوصی انجام می شود که دو نماز دو رکعتی است.

این عبادت کنندگان پس از نمازها سجده می کنند و خداوند متعال را برای نعمت هایی که داده شکر می گویند و از خدا می خواهند در تمام طول سال از مشکلات مصون باشند.

علاوه بر روزه و طاعت های مخصوص، نذرهایی به صورت شیرینی و میوه به نیت حضرت علی (ع) اهدا می شود. این نذر بدلیل آن است که نوروز برای شیعیان روز خاصی محسوب می شود چون در چنین روزی از سال 656 میلادی بود که حضرت علی (ع) خلافت را به عهده گرفت.

شیعیان شهر لکنهو مرکز ایالت اوتارپرادش در شمال هند نوروز را به منظور بزرگداشت سالروز برگزیده شدن حضرت علی (ع) به عنوان جانشین حضرت محمد (ص) جشن می گیرند.

آساق ** 275 **1856
کد N188840

وبگردی