آفتاب

روسیه: غرب، جهان را ناامن کرده است

روسیه: غرب، جهان را ناامن کرده است

مسکو-ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه با انتقاد از سیاست کشورهای غربی و آمریکا در مساله کریمه اعلام کرد: بر اثر اقدامات غرب جهان ناامن شده است.

پوتین در سخنانی در برابر نمایندگان پارلمان روسیه گفت: برخورد دوگانه و فریبکاری غرب در مساله استقلال کریمه مشهود است.شرکای غربی به قوانین بین المللی اقتدا نمی کنند و هر اقدامی انجام می دهند.

وی با بیان این که غرب ادعا می کند مساله کریمه با کوزوو تفاوت دارد، اظهار داشت: چرا باید همه پرسی در کوزوو قانونی اما در کریمه غیرقانونی شناخته شود.

وی اضافه کرد: آنها ادعا می کنند در کوزوو پاکسازی قومی انجام گرفت، اما دادگاه بین المللی چنین موردی را اعلام نکرده است.

رییس جمهوری روسیه با بیان این که بر اثر اقدامات غرب امنیت جهان به خطر افتاده است، اظهار داشت: آنها هر زمان که دلشان می خواهد در هر مساله ای ائتلاف ایجاد می کنند و برای مشروعیت اقدامات خود قطعنامه ها را در شورای امنیت به تصویب می رسانند.

وی اضافه کرد: در جایی که نمی توانند قطعنامه تصویب کنند بدون پشتیبانی شورای امنیت خودسرانه اقدام می کنند که نمونه آن را در یوگسلاوی در سال 1999 شاهد بودیم که این کشور در طول چندین هفته هدف بمباران های هوایی قرار گرفت و سپس ارتش های غربی به آن تجاوز کردند.

وی افزود: غرب در سال های اخیر بدون قطعنامه شورای امنیت به عراق، افغانستان و لیبی حمله کرد و پس از آن انقلاب های رنگی در برخی کشورها با حمایت غربی ها انجام گرفت.

پوتین با بیان این که مردم در بسیاری از کشورها از حکومت های مستبد خسته شده اند، اظهار داشت: اما غرب بجای دمکراسی هرج و مرج به بار آورد و در کشورهای خاورمیانه شاهد تبدیل بهار عربی به زمستان عربی بودیم.

وی گفت: با فشار غرب در سال 2004 در اوکراین سه دور انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا حکومتی غرب گرا روی کار آورند.

رییس جمهوری روسیه گفت:با تلاش های آمریکا و غرب در ماه فوریه گذشته هم حکومت قانونی اوکراین در یک کودتای دولتی سرنگون شد که اقدامی کاملا غیرقانونی است.

وی افزود: رژیم حاکم بر کی یف در این مدت سیاست های غیرقانونی از جمله ایجاد محدودیت ها علیه روس های ساکن این کشور را آغاز کرده است.

پوتین ادامه داد: این رژیم تحت کنترل کامل افراط گرایان قرار دارد و در واقع معترضان افراط گرا، گردانندگان پشت صحنه امور حکومتی در اوکراین هستند.

رییس جمهوری روسیه با بیان این که حکومت اوکراین غیرقانونی است ،افزود: نهادهای حکومتی توسط خودخوانده ها غصب شده است و آنها تحت کنترل افراط گرایان قرار دارند.

پوتین گفت که مردم کریمه در شرایطی که سیاست های ضدروسی از طرف کی یف دنبال می شد از روسیه تقاضای کمک کردند و اگر به این درخواست کمک پاسخ داده نمی شد در واقع خیانت می کردیم.

وی با اشاره به ادعاهای غرب مبنی بر لشکرکشی روسیه به کریمه گفت: نیروهای روسیه در منطقه کریمه بکار گرفته نشد.

پوتین گفت: رییس جمهور روسیه از شورای فدراسیون اجازه برای استفاده از نیرو در کریمه گرفت اما نیروهای روسیه تا سقف مجاز در کریمه مستقر نشده اند و بر اساس موافقت نامه بین دولتی، روسیه حق دارد تا 25 هزار نیروی نظامی در کریمه مستقر کند.

رییس جمهوری روسیه با اشاره به کارشکنی کشورهای غربی در تحقق حقوق ساکنان کریمه این اقدامات را بی حاصل دانست.

وی افزود: کشورهای غربی در شرایط کنونی به تحریم روسیه متوسل شده اند اما محدودیت ها در مورد کشور ما از قبل هم وجود داشته است و غرب همواره برای درتنگنا قرار دادن روسیه تلاش کرده است.

وی همچنین بر ادامه روابط دوستانه روسیه و اوکراین و لزوم تلاش برای توسعه همکاری های دو کشور تاکید کرد و گفت: مساله کریمه نباید بر روابط دو کشور سایه بیفکند و از گسترش همکاری های مسکو و کی یف در عرصه های گوناگون استقبال می کنیم.

رییس جمهوری روسیه با استناد به نتایج چند نظرسنجی گفت: 82 درصد مردم روسیه معتقدند که باید به رغم تیرگی روابط روسیه با برخی کشورها با درخواست الحاق کریمه به فدراسیون روسیه موافقت شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی 90 درصد مردم روسیه از الحاق این منطقه به کشور ما استقبال می کنند.

پوتین در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان پارلمان روسیه گفت: از شما نمایندگان مجلس دوما و شورای فدراسیون می خواهم لایحه قانونی الحاق منطقه کریمه و بندر سواستوپل به روسیه را تصویب کنید.

اروپام/2242**518**5981
کد N188741

وبگردی