آفتاب

معاون رییس جمهوری امریکا راهی کشورهای اروپای شرقی شد

معاون رییس جمهوری امریکا راهی کشورهای اروپای شرقی شد

تهران-ایرنا- ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه با ورود به ورشو سفر منطقه ای خود به کشورهای اروپای شرقی برای اعلام حمایت واشنگتن از این کشورها را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ورشو، بایدن در این سفر با ˈدونالد تاسکˈ نخست وزیر لهستان و ˈبرونیسلاو کوموروسکیˈ رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو می کند.

وی همچنین با ˈتوماس هندریکˈ رییس جمهوری استونی دیدار می کند که در قالب سفری رسمی در ورشو به سر می برد.

یکی از مقام های ارشد دولت آمریکا گفت: بایدن در سفر دو روزه خود به کشورهای حوزه دریای بالتیک به وی‍ژه سفر یک روزه به لهستان راه هایی را برای کمک به منطقه و کاهش وابستگی این کشورها به نفت و گاز روسیه و محدودسازی توانایی مسکو برای استفاده از عرضه انرژی به عنوان ابزار سیاسی بررسی می کند.

وی همچنین در مورد راههای کمک سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا به متحدان واشنگتن با مقام های این حوزه از اقداماتی همچون برگزاری رزمایش و افزایش گشت زنی های جت های جنگنده در حوزه دریای بالتیک گفت و گو می کند.

وی همچنین در مورد گام های بعدی که آمریکا و ناتو می توانند به عنوان متحدان لهستان برای اطمینان بیشتر این کشور و کشورهای حوزه دریای بالتیک بردارند رایزنی خواهد کرد.

مقام دولت آمریکا با اشاره به موضوع استخراج نفت و گاز ˈشلˈ و انرژی هسته ای به عنوان دو موضوع مذاکرات گفت: آنها در مورد امنیت انرژی از جمله تغییر منابع انرژی صحبت می کنند تا از این به بعد از انرژی به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود.

آمریکا احتمالا به یکی از مهم ترین صادرکننده گاز مایع طبیعی در سال های آتی تبدیل و وارد بازاری می شود که اکنون روسیه در آن عرضه کننده غالب است.

بایدن روز چهارشنبه نیز به لیتوانی سفر کرده و در ˈویلنیوسˈ ˈدالیا دالیا گریبائوسکایتهˈ رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو می کند.

ملاقات با ˈآندریس برزینسˈ رییس جمهوری لتونی از دیگر برنامه های سفر منطقه ای بایدن به کشورهای حوزه است.

بر اساس این گزارش قرار است ‍ژنرال ˈفیلیپ بردلاوˈ از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا و مقام های بلندپایه ناتو نیز با فرماندهان نظامی کشورهای اروپای شرقی در این هفته دیدار و گفت و گو کند.

ˈجولیان اسمیتˈ معاون پیشین امنیت ملی بایدن گفت: هدف از این سفر همچنین ارسال پیامی برای روسیه است که بار دیگر در امور متحدان ما در ناتو دخالت نکند.

بایدن همچنین می خواهد برآوردی از تاثیر تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه در گفت و گو با سران این کشورها به دست آورد، زیرا تحریم اقتصادی روسیه بر همسایگان این کشور با روابط اقتصادی عمیقی که با مسکو دارند، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

در حالی که بیش از 96 درصد از رای دهندگان شبه جزیره کریمه با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت ضمن شرکت در همه پرسی روز یکشنبه، به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند، اتحادیه اروپا و آمریکا روز گذشته روسیه را برای حمایت از این اقدام و استقرار نیرو در شبه جزیره کریمه تحریم کردند.

اروپام**9157**5981
کد N188684

وبگردی