آفتاب

از آتشکده‌های کرمانشاه چه می‌دانید؟

از آتشکده‌های کرمانشاه چه می‌دانید؟

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به واسطه داشتن تمدن و تاریخی کهن مملو از آثار تاریخی بی بدیلی است که آتشکده‌های دوران مختلف باستان از جمله این آثارهستند.

علیرضا مرادی بیستونی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، در این خصوص اظهار کرد: استان کرمانشاه آتشکده‌های بسیاری دارد که در ایام تعطیلات نوروز می‌توانند جاذبه‌ای برای گردشگران تلقی شوند.

وی گفت: یکی از این آتشکده‌های استان کرمانشاه، آتشکده «میل میله گه» در شهرستان اسلام آبادغرب است که متعلق به دوران ساسانیان است.

مرادی بیستونی افزود: چهارتاقی معروف به «میل میله گه» در روستای سیاه سیاه میله گه باباخان از توابع دهستان حومه جنوبی بخش مرکزی شهرستان اسلام آباد غرب واقع شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این آتشکده به فاصله 100 متری شرق روستای مذکور و بر فراز پشته‌ای کم ارتفاع از سنگهای ماسه‌ای، مشرف به زمین‌های کشاورزی پست اطرف ساخته شده است.

وی یادآور شد: آتشکده «میل میله گه» یکی از آتشکده های دوره ساسانی است که همانند بسیاری از آتشکده های آن زمان با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. چهارتاقی مذکور که هسته اصلی باقی مانده از بنای بزرگتری است، متشکل از چهار جرز سنگی در ابعاد مختلف می باشد که پیرامون آن را راهرو طوافی احاطه کرده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: در داخل این آتشکده سکویی جهت قرار گرفتن آتشدان و تعدادی پایه گچی و سنگی قرار دارد که در نوع خود منحصر به فرد هستند.

وی خاطرنشان کرد: آتشکده میل میله گه طی سال‌های اخیر مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفته است.

مرادی بیستونی، چهارقاپی قصرشیرین را یکی دیگر از آتشکده های کرمانشاه عنوان کرد و گفت: چهارقاپی بنایی به صورت چهارتاقی، مربوط به دوران ساسانی است که در شمال شهر قصرشیرین واقع شده است.

این مسئول تصریح کرد: این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: در رابطه با کاربری چهارتاقی‌ها هنوز توافق نظری وجود ندارد. از یک سو برخی این ساختمان‌ها را آتشکده به معنای آدریان دانسته اند. اما برخی دیگر در کاربری مذهبی آن ها تردید کرده و آن را صرفاً آتشگاه، به معنای مکانی غیرمقدس برای برداشتن آتش مورد نیاز در زندگی روزمره عنوان کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه همچنین در خصوص آتشکده شیان، گفت: آتشکده شیان در 3 کیلومتری روستای قلعه شیان از توابع دهستان شیان، بخش حمیل، شهرستان اسلام آبادغرب واقع شده است.

وی تصریح کرد: این آتشکده در سال 1384 توسط هیأتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی با هدف نجات بخشی از آثار تاریخی محدوده سد مخزنی شیان مورد کاوش قرار گرفت. آتشکده مورد بحث به ابعاد 14.5 در 14.5 متر است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.

مرادی بیستونی یادآور شد: این چهارتاقی همانند سایر چهارتاقی های هم عصر خود از چهار پایه مکعب مستطیل جدا از هم تشکیل شده که در زمان خود تاق‌هایی از دو سو آنها را به یکدیگر مرتبط کرده و گنبدی مدور اجزای این مجموعه را به هم پیوند می‌داده است. در محل تلاقی اجزاء داخلی این پایه‌ها، گوشه‌هایی به طول و عرض متوسط 70 سانتیمتر ایجاد شده که در سطوح بالاتر، در داخل آنها گوشواره پایه گنبد قرار می‌گرفته است.

این مسئول گفت: در داخل فضای چهارتاقی، سکویی به ابعاد 3.15 در 3.15 متر، تعدادی پایه گچی با تزئینات قاشقی و صندوقچه‌های گچی وجود دارد. در حد فاصل پایه ها، ورودی‌هایی در چهار جهت اصلی قرار دارد که همانند بسیاری از چهارتاقی‌های دوره ساسانی به راهرو طواف پشت جرزها مرتبط می‌شوند. در ضلع شمالی این چهارتاقی ، اتاقی به ابعاد 3.75 در 14.5 قرار دارد.

مرادی بیستونی افزود: به عقیده کاوشگر این آتشکده طی چهار مرحله ساخته شده که مرحله اول تا سوم متعلق به دوره ساسانی و مرحله چهارم مربوط به اوایل دوره اسلامی است.

انتهای پیام

کد N188476

وبگردی