آفتاب

بازداشت فعالان حقوق بشری در سریلانکا

بازداشت فعالان حقوق بشری در سریلانکا

مقامات پلیس و همچنین گروه‌های حقوق بشری سریلانکا اعلام کردند که در این کشور دو تن از فعالان برجسته حقوق بشری از جمله یک کشیش کاتولیک براساس قوانین مبارزه با تروریسم دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس این گزارش‌ها، پراوین ماهسان، رئیس مرکز صلح و آشتی در منطقه جافنا که یک کشیش است و هم‌چنین روکی فرناندو، یکی از مقامات گروه حقوق بشری اینفورم در شهر کلمبو روز یکشنبه در حالیکه با بستگان قربانیان جدایی طلبان تامیل در جنگ داخلی سریلانکا دیدار می‌کردند، بازداشت شدند.

آجیت روهانا، سخنگوی پلیس تایلند گفت: این دو متهم براساس قانون پیشگیری از تروریسم به دلیل تلاش برای ایجاد ناآرامی‌ و اختلاف قومی بازداشت شدند.

با وجود اینکه این سخنگو نام این دستگیر شدگان را نگفت اما گروه شورای حقوق بشر آسیایی گفت: فرناندو و پراوین در حالی که به منطقه کلینوکچی رفته بودند، بازداشت شدند.

این شهر آخرین پایگاه شورشیان جدایی طلب ببرهای تامیل پیش از پایان جنگ داخلی سریلانکا در سال 2009 بود.

همچنین اودایا کالوپا تیرانا، مدیر موسسه اینفورم نیز دستگیری فرناندو را تایید کرد.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: ما از دستگیرین روکی فرناندو با خبر شده‌ایم و پلیس خانواده وی را در جریان گذاشته است. ما هنوز از اتهامات وی خبر نداریم.

در همین حال بازداشت این دو نفر بار دیگر موجب انتقاد آمریکا از سریلانکا شد. سفارت آمریکا در سریلانکا در بیانیه‌ای گفت: ما از مقامات دولت سریلانکا می‌خواهیم تضمین کنند همه این بازداشت شدگان از فرآیند قضایی شفاف و مقتضی شامل دسترسی کامل به وکیل برخوردار شوند.

این در حالی است که گروه عفو بین الملل در گزارشی اواخر ماه گذشته میلادی گفت: سریلانکا آزار فعالان حقوق بشری را افزایش داده و فضای ترس و وحشت به وجود آورده است. این در حالی است که در پایان ماه مارس قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص سریلانکا نشستی را برگزار کرده و نسبت به قطعنامه‌ای علیه این کشور رای گیری کند.

انتهای پیام

کد N188097

وبگردی