آفتاب

سال 92، سالی با دو دولت

سال 92، سالی با دو دولت

تهران- ایرنا- سال 1392 که سال پایانی دولت دهم بود با برگزاری انتخابات در 24 خرداد ماه، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» دولت یازدهم را تشکیل داد و از 12 مرداد ماه هفتمین رییس جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز کرد، این سال را می توان سالی با دو دولت توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، لحظاتی پس از تحویل سال 1392، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود سال 92 را سال تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام نهادند.

براساس دیدگاه همه فعالان سیاسی یکی از دلایل این نامگذاری در پیش داشتن انتخابات مهم ریاست جمهوری در این سال بود، شاهد بودیم در انتخابات 24 خرداد ماه مردم وفادار به نظام جمهوری اسلامی ایران با حضور پرشور خود در پای صندوق رای این حماسه را محقق ساختند.

بر اساس قانون تا 12 مرداد ماه دولت قبلی یعنی دولت دهم به فعالیت خود ادامه داد و پس از آن سکان اداره دولت کشور به دست منتخب مردم یعنی حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» سپرده شد.



** مروری بر ماه های پایانی عمر دولت دهم؛ شرکت نکردن هیات رییسه مجلس در دیدار عیدانه

گذشته از تب و تاب انتخابات که ماه ها قبل از برگزاری آن، فضای سیاسی کشور را در بر گرفته بود، رییس دولت دهم سال جدید را با سفر به عشق آباد برای شرکت در چهارمین جشن جهانی نوروز آغاز کرد.

چند روز بعد خبرهایی منتشر شد که محمود احمدی نژاد با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تماس تلفنی داشته است اما در هجدهم فروردین ماه روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه ای این موضوع را تکذیب کرد.

19 فروردین احمدی نژاد با نمایندگان مجلس دیدار عیدانه داشت اما هیات رییسه مجلس در این دیدار شرکت نکردند.

رییس دولت دهم در ادامه روزهای فروردین ماه به شهر نوشهر و استان های سمنان و کردستان سفر کرد و در 28 فروردین ماه در میتینگ تجلیل از خادمان نوروزی که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و شائبه های فراوان انتخاباتی از آن شنیده می شد، حضور یافت.

روزهای پایانی نخستین ماه 92 آخرین فرصت دولت دهم به سفر احمدی نژاد به ونزوئلا سپری شد و آفتاب اولین روز دومین ماه سال جاری نیز که گسترده شد، رییس دولت دهم در اهواز حضور یافت.



**رییس دولت دهم و فضای انتخاباتی/ طرح دولت بهار

چهارم اردیبهشت، اصفهان میزبان دولت دهم بود، در همین ایام و با نزدیک شدن به فصل انتخابات اظهار نظرهای انتخاباتی هم رواج یافته بود، شایعه ای با عنوان «نوار 8 میلیون تومانی» نیز در این مدت منتشر شد که باز هم روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری را به واکنش واداشت و آن را تکذیب کرد.

رییس دولت دهم که این روزها در سخنرانی هایش موضوع بهار را پر رنگ کرده بود به استان های آذربایجان و گیلان هم سفر کرد.

احمدی نژاد نیمه اردیبهشت را نیز با سفر به ارومیه آغاز کرد و در 21 این ماه، احمدی نژاد به همراه اسفندیار رحیم مشایی برای ثبت نام در یازدهمین دوره ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت و در نشست خبری به همراه نامزد مورد حمایت خود شرکت کرد.

بازار داغ خبرها با این حضور داغ تر شد و مباحثی همچون چگونگی حضور رییس جمهوری همراه یک نامزد انتخاباتی مطرح شد و طرفداران دولت دهم موضوع مرخصی رییس جمهوری را مطرح کردند.

مرکز روابط عمومی ریاست جمهوری هم دست به کار شد و با صدور اطلاعیه ای همچون گذشته به دفاع از احمدی نژاد پرداخت و آن را همراهی در چهارچوب آزادی عقیده و رفتار شخصی دانست.

سفر به بندرعباس و کرمان هم سفرهای پروژه ای بود که رییس دولت دهم با آن اردیبهشت ماه را به پایان رساند.



** ادامه افتتاح پروژه ها و سفر استانی دولت دهم

افتتاح پروژه یا کلنگ زنی در آخرین ماه های دولت دهم رونق خود را از دست نداده بود و رییس این دولت در سفر به استان ها یا از راه دور آنها را افتتاح می کرد.

احمدی نژاد در واکنش به انتقادهای فراوانی که به مسکن مهر و طرح های زود بازده دولت نهم و دهم وارد شده بود، دلیل آن را پافشاری دولت بر عدالت ذکر کرد.

رییس دولت دهم که از 22 بهمن ماه سال 91 و در سخنرانی گرامی داشت این روز واژه بهار را با شعار زنده باد بهار معرفی کرد در خرداد ماه سال جاری با حضور در نخستین جشنواره عکس بهار، پیروزی را در ذات اندیشه بهاری دانست و این در حالی بود که نامزد مورد حمایت وی از سوی شورای نگهبان برای تصدی مسوولیت خطیر ریاست جمهوری احراز صلاحیت نشده بود.



** 24 خرداد روز پیروزی گفتمان اعتدال

شورای نگهبان از مجموع 686 داوطلبی که برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، صلاحیت هشت نفر را احراز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی»، «محمد رضا عارف»، «غلامعلی حداد عادل»، «علی اکبر ولایتی»، «محمد باقر قالیباف»، «سعید جلیلی»، «سید محمد غرضی» و «محسن رضایی» هشت نامزد نهایی ریاست جمهوری بودند که در روزهای پایانی دوره تبلیغات انتخاباتی عارف و حداد عادل از ادامه حضور در رقابت انصراف دادند.

با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین روحانی با کسب 18 میلیون و 613 هزار و 329 رای به عنوان رییس جمهوری منتخب ایران پیروز شد.

احمدی نژاد ساعت 21 و 32 دقیقه 25 خرداد ماه سال جاری به حجت الاسلام و المسلمین روحانی پیام تبریک فرستاد و سه روز بعد با حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با رییس جمهوری منتخب دیدار کرد.

رییس دولت دهم تا پایان روز واگذاری رسمی دولت به رییس جمهوری منتخب به ادامه سفرهای داخلی و خارجی و افتتاح پروژه ها پرداخت و در همین حال با طرف های خارجی هم دیدار کرد.

احمدی نژاد همچنین با حضور در سه برنامه زنده تلویزیونی به تشریح اقدامات هشت ساله خود پرداخت که مورد بحث و انتقاد قرار گرفت.



** نشست مشترک رییس جمهوری منتخب با نمایندگان مجلس

همزمان با فعالیت رییس دولت دهم، رییس جمهوری منتخب هم فعال بود و دیدارهای متعددی با مسوولان کشوری داشت و به پیام های تبریک متعدد سران کشورهای مختلف به مناسبت پیروزی در انتخابات پاسخ داد.

23 تیرماه هم حجت الاسلام و المسلمین روحانی با شرکت در ضیافت افطار مجلسی ها، نشست مشترکی با نمایندگان مجلس برگزار کرد، در همین زمان دولت دهم نیز در ضیافت افطار رهبر معظم انقلاب اسلامی شرکت کرد.



** روحانی در محفل پیشکسوتان جهاد؛ احمدی نژاد در آیین سالگرد تامین اجتماعی

شامگاه سه شنبه- 25 تیرماه، روحانی رییس جمهوری منتخب در بیست و یکمین محفل انس با پیشکسوتان جهاد و شهادت شرکت کرد و محمود احمدی نژاد هم در آیین شصتمین سالگرد تاسیس سازمان تامین اجتماعی که ریاستش را سعید مرتضوی به رغم تمام مخالفت ها برعهده داشت، آرزویش را توزیع تمام ثروت کشور در بین مردم برشمرد و عدالت را این گونه تعریف کرد.

دو هفته مانده به اتمام دولت دهم یعنی 27 تیرماه، رییس جمهوری وقت به همراه هیاتی سفری دو روزه را به عراق آغاز کرد و با مقامات آن کشور دیدار و گفت و گو کرد.

آخرین روزهای اولین ماه تابستان 92 برای دولت احمدی نژاد این گونه رقم خورد که رییس جمهوری وقت در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگزاران نظام، 21 سوال را خودش مطرح و به آنها نیز پاسخ داد.

احمدی نژاد اول مردادماه سال جاری را با سفر به گیلان شروع کرد و چند طرح عمرانی و صنعتی را افتتاح کرد، شامگاه همین روز نیز در مراسمی که وزیر کشور، معاونان و مدیران این وزارتخانه و استانداران دولت دهم برای تجلیل از وی ترتیب داده بودند، شرکت کرد.

در این میان، احمدی نژاد دوم مرداد ماه در آخرین روزهای کاری خود از 13 خبرنگار، عکاس و تصویربرداری که اقدامات دولت دهم را منعکس کرده بودند، تجلیل کرد.



** دیدار مقامات کشوری با رییس جمهوری منتخب و ارایه گزارش

از سوی دیگر رییس جمهوری منتخب هم برنامه های تشکیل دولت را دنبال می کرد و ضمن دیدار با وزیران، روسای برخی سازمان ها و مدیران ارشد لشگری و کشوری از آخرین وضعیت و تحولات کشور مطلع می شد، به همین دلیل، روز پنجم پنجمین ماه سال حماسه سیاسی و اقتصادی، فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی به دیدار روحانی رفت و از آخرین وضعیت صنعت هسته ای کشور گزارشی ارایه کرد.



** نخستین انتصاب رییس دولت یازدهم

«محمد نهاوندیان» نخستین انتصاب روحانی بود که با این حکم به عنوان رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

در این زمان اطلاعات سایت ریاست جمهوری در دولت نهم و دهم که با آدرس president.ir قابل دسترسی بود، به سایت ahmadinejad.ir انتقال یافت.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح هم در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین روحانی، آمادگی نیروهای مسلح را برای همکاری با دولت تدبیر و امید اعلام کرد.

حضور مقامات کشورهای مختلف فرصتی فراهم کرد تا رییس دولت یازدهم با برخی از آنها دیدار و درباره روابط دوجانبه و اوضاع منطقه ای گفت وگو کند.



** 12 مرداد ماه تنفیذ حکم ریاست جمهوری / روحانی به پاستور رفت

بعد از ظهر دوازدهم مردادماه بود که رییس جمهوری منتخب به همراه مقامات لشگری، کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران رفتند تا حضرت آیت الله خامنه ای رای مردم را به رییس جمهوری منتخب تنفیذ کنند.

پس از مراسم تنفیذ، حدود ساعت 20 دوازدهم مردادماه بود که روسای دو دولت دهم و یازدهم به پاستور رفتند و به این ترتیب کلید پاستور در اختیار رییس دولت تدبیر و امید قرار گرفت و عملا هفتمین رییس جمهوری آغاز به کار کرد.



**13 مرداد ماه تحلیف رییس جمهوری در مجلس/ حضور سران 56 کشور در مراسم

13 مردادماه 92 روز تحلیف رییس جمهوری منتخب بود، برای برگزاری این مراسم مقامات 56 کشور جهان به تهران آمده بودند و 400 خبرنگار داخلی و خارجی هم مراسم تحلیف رییس جمهوری را پوشش خبری - تصویری دادند.

بعد از ظهر سیزدهم مردادماه که با سالگرد انقلاب مشروطه مقارن شده بود، رییس جمهوری برای ادای سوگند به مجلس شورای اسلامی رفت و در کنار رییس قوه قضاییه و در محضر قرآن کریم سوگند یاد کرد تا به آرمان های انقلاب اسلامی وفادار باشد و تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم و اعتلای کشور به کار گیرد.



** ارایه اسامی وزیران پیشنهادی به مجلس

در همین جلسه، حجت الاسلام و المسلمین روحانی، اسامی وزیران پیشنهادی را به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و برای اولین بار، اسامی وزرای پیشنهادی در مراسم تحلیف قرائت شد.

«محمد جواد ظریف»، «عبدالرضا رحمانی فضلی»، حجت الاسلام والمسلمین «سید محمود علوی»، «بیژن نامدار زنگنه»، «علی طیب نیا»، «محمد رضا نعمت زاده»، «علی جنتی»، «حسین دهقان»، «سید حسن قاضی زاده هاشمی»، «جعفر میلی منفرد»، «محمدعلی نجفی»، «علی ربیعی»، «حمید چیت چیان»، «عباس آخوندی»، «محمود واعظی»، «مسعود سلطانی فر»، حجت الاسلام و المسلمین «مصطفی پورمحمدی» و «محمود حجتی» 18 دولتمردی بودند که رییس جمهوری اسامی آنها را برای تصدی وزراتخانه ها به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.



** انتصاب معاون اول رییس جمهوری

14مرداد ماه و یک روز پس از ادای تحلیف، رییس جمهوری، «اسحاق جهانگیری» را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد و در 15این ماه نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد.



** دیدار با رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید فطر

18 مرداد ماه نیز دیدار مسوولان و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید فطر بود که رییس جمهوری قبل از بیانات ایشان به ایراد سخن پرداختند.



** 21 مرداد آغاز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در مجلس

21 مردادماه نیز جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم آغاز شد و پس از سه روز جلسه داغ بحث و بررسی در گام اول با سه وزیر پیشنهادی مخالفت شد و نمایندگان مردم به دیگر اعضای دولت رای اعتماد دادند.



** اولین جلسه دولت تدبیر و امید/ بازار داغ تودیع و معارفه

27 مرداد ماه اولین جلسه هیات دولت تدبیر و امید تشکیل شد و در آن اعضای دولت برای رعایت منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید سوگند یاد کردند.

بازار تودیع و معارفه وزیران هم داغ شد، برخی از این مراسم با حضور رییس جمهوری انجام می شد و برخی دیگر با حضور معاون اول رییس جمهوری و البته دولت یازدهم از نام جدید آیین تکریم و تجلیل از وزیر سابق و معارفه وزیر جدید استفاده کرد.



** هفته دولت

سوم شهریور ماه و در دومین روز هفته دولت، سلطان قابوس پادشاه عمان برای دیدار با روحانی به ایران آمد و در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعد آباد مورد استقبال رییس جمهوری قرار گرفت.

ششم این ماه به رسم همه ساله، رییس جمهوری و اعضای دولت به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت رفتند.



** بازگشت احمدی نژاد به دانشگاه

محمود احمدی نژاد هم که با حواشی ساختمان لادن و دانشگاه ایرانیان و همچنین 16 میلیارد تومان دولت دهم را به اتمام رساند در 17 شهریور 1392 و پس از 10 سال به دانشکده مکانیک دانشگاه علم وصنعت بازگشت.



** سفر رییس جمهوری به بیشکک برای شرکت در سازمان شانگهای

19 شهریور ماه، روحانی در گردهمایی سراسری ائمه جمعه حضور یافت و سخنرانی کرد، اولین گفت و گوی زنده تلویزیونی روحانی با مردم هم شامگاه همین روز بود که در آن شرایط سیاسی، اقتصادی کشور در سال 92 برای مردم بازگو شد.

21 شهریور ماه، اولین سفر خارجی رییس دولت تدبیر و امید برای شرکت در اجلاس سران شانگ های به بیشکک پایتخت قرقیزستان انجام شد و روحانی در این سفر دیدارهای مهمی با برخی از سران عضو این سازمان داشت که دیدار با ولادیمیر پوتین رییس فدراتیو روسیه و شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در زمره آن است.

31 شهریور ماه سالروز آغاز هفته دفاع مقدس است و رییس جمهوری در جمع نظامیانی که رژه می رفتند و دستاوردهای دفاعی کشور را به نمایش می گذاشتند، حضور یافت و در سخنانی تاکید کرد که نیروهای مسلح عامل ثبات منطقه هستند و ایران تهدیدی برای همسایگان نیست.



** زنگ اول مهر و سفر به سازمان ملل

اول مهرماه، روز بازگشایی مدارس کشور است و رییس جمهوری با حضور در دبیرستان نمونه دولتی حضرت فاطمه الزهرا (س) زنگ روز نخست مهر را نواخت و پرسشی ساده ای مطرح کرد تا همه دانش آموزان و والدین آنها، خود را در مدیریت کشور سهیم بدانند و به گفته خودش دانش آموزان او را مانند پدر ببینند و به او کمک کنند.

رییس جمهوری دوم مهرماه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد، این سفر با سفر دولت گذشته کاملا متفاوت بود، به هنگام سخنرانی روحانی جز نماینده رژیم صهیونیستی کسی جلسه را ترک نکرد و دیدارهای مهمی هم در حاشیه این اجلاس بین روحانی و مقامات کشورهای مختلف شکل گرفت.

اولین نشست وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک برگزار شد و در زمان بازگشت از نیویورک هم مکالمه تلفنی بین روحانی و اوباما در صدر خبرهای جهان قرار گرفت.

این حضور و اقدامات دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران ضمن آن که رژیم صهیونیستی و برخی سران منطقه را وحشت زده کرد، مورد استقبال جهانی قرار گرفت و شخصیت های مختلف و مطرح جهانی در این باره سخن گفتند.



**سه انتصاب در ریاست جمهوری

هفتم مهرماه، حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پیامی به همایش تجلیل از خادمان و فعالان صنعت گردشگری که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک روز جهانی گردشگری خاطرنشان کرد که صنعت گردشگری موثرترین ابزار دیپلماسی عمومی در ایجاد تعاملات فرهنگی و برقراری صلح و دوستی است و ایران آماده میزبانی از گردشگران است.

روز نهم مهرماه روز انتصاب «حسام الدین آشنا» به عنوان مشاور فرهنگی، «حبیب الله حقیقی» به عنوان رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و «علی یونسی» به عنوان دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقلیت های دینی و قومی بود.

معرفی سه وزیر باقی مانده و شرکت در جلسه دفاع از برنامه ها و صلاحیت های آنان از دیگر اقداماتی بود که رییس دولت تدبیر و امید در این ماه ها پیگیر آن بود و در نهایت «علی اصغر فانی»، «رضا فرجی دانا» و «محمود گودرزی» به جمع کابینه پیوستند.

البته انتخاب وزیر ورزش و جوانان فرآیندی طولانی تر از بقیه وزرا داشت چرا که مجلس شورای اسلامی دوبار به وزیر پیشنهادی رای اعتماد نداد.



** سخنرانی رییس جمهوری در دانشگاه به مناسبت روز دانشجو

16 آذر، روز دانشجو بود که رییس دولت یازدهم به دانشگاه شهید بهشتی رفت و با دانشجویان سخن گفت. حضوری که پس از سال ها اتفاق افتاده بود و روحی تازه به دانشگاه ها دمید.

روحانی پس از این مراسم به جلسه هیات دولت رفت تا بودجه سال 1392 کل کشور را نهایی و هفدهم آذرماه آن را تقدیم مجلس کند، کاری که سال ها با تاخیر انجام می شد.

همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) رییس جمهوری به مجتمع خدمات توانبخشی کودکان معلول نارمک رفت و ضمن دیدار با کودکان معلول در جمع مددکاران این مجتمع سخن گفت.

شرکت در نشست استانداران و نشست مشترک رییس جمهوری و روسای کمیسیون های تخصصی مجلس از دیگر برنامه های کاری رییس دولت تدبیر و امید بود.



** دیدار رییس جمهوری با هنرمندان

رییس جمهوری در18 دی ماه به تالار وحدت رفت و در دیدار صمیمانه هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری تاکید کرد: تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست زیرا هنر خود ارزش است.

رییس جمهوری خطاب به هنرمندان گفت: دولت برای اهداف خود به سوی شما دست نیاز دراز می کند؛ دولت تداوم امید در میان مردم می خواهد؛ از شما می خواهم آثار امیدبخش و نشاط آفرین تولید کنید، آثار یاس آور کافی است.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در فکر ایجاد آشتی ملی است؛ در فکر وحدت ملی است؛ دولت می خواهد کینه ها از سینه ها برداشته شود؛ شمایید که می توانید زمینه را آماده کنید؛ دولت می خواهد اعتدال در جامعه برقرار شود، دولت می خواهد بین حقوق و وظایف تعادل باشد؛ دولت می خواهد میانه روی را ترویج کند و دولت با خشونت و افراط مخالف است ما با همه توان می خواهیم افراطیون را به انزوا برانیم.

حضور در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی هم دیگر برنامه ای بود که رییس جمهوری بار دیگر بر اهمیت علم و فناوری تاکید کرد.



** شروع سفر کاروان تدبیر و امید

برنامه های یازدهمین رییس جمهوری به تهران منحصر نبود و علاوه بر این که یکبار برای سرکشی وضعیت آسیب دیدگان زلزله بوشهر به این استان سفر کرد در 24 دی ماه هم استان خوزستان را به عنوان اولین مقصد کاروان تدبیر و امید انتخاب کرد.

روحانی و برخی از اعضای دولت یازدهم سه روز میهمان مردم استان خوزستان بودند.



** شرکت رییس جمهوری در مجمع جهانی اقتصاد پس از هشت سال

سوم بهمن ماه بنا به دعوت رسمی دبیر مجمع جهانی اقتصاد، پس از هشت سال رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس داووس سوئیس شرکت کرد و در این اجلاس ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان معرفی کرد.

این اجلاس با اجلاس ژنو2 که درباره سوریه تشکیل شد، همزمان بود و حضور روحانی در اجلاس داووس بر اجلاسی که بدون حضور ایران برای حل بحران سوریه تشکیل شده بود، سایه انداخت.



** دیدار منظم هفتگی با مجمع نمایندگان مجلس

دیدار با مجمع نمایندگان استان از برنامه هایی بود که روحانی تقریبا به صورت منظم هر هفته در دستور کار خود داشت تا با این شیوه، ضمن آشنا شدن با مشکلات استان ها از نقطه نظرات نمایندگان مردم هم مطلع شود.

رییس جمهوری برنامه دیگری را هم در دستور کار هفتگی خود گذاشت و آن دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران بود.

دیدار با نمایندگان اقلیت های مذهبی هم از دیگر برنامه های رییس جمهوری در مدت هفت ماه فعالیت بوده است.



** حضور رییس جمهوری در جمع راهپیمایان 22 بهمن

21 بهمن ماه به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رییس جمهوری در جمع سفرای کشورهای خارجی در ایران حاضر شد و با آنان سخن گفت.

وی در 22 بهمن ماه نیز همچون سال های گذشته پا به پای مردم در راهپیمایی گرامیداشت سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرکت و در جمع مردم حاضر سخنرانی کرد.



** هرمزگان منزلگاه دوم کاروان تدبیر و امید

ششم تا نهم اسفندماه بود که هرمزگان به عنوان دومین منزلگاه کاروان تدبیر و امید، رییس جمهوری و هیات همراه را پذیرا شد و سه روز میزبان گرمی برای منتخبین خود بود.

دیدار با مردم، خانواده شهدا و ایثارگران، صاحبان صنایع، علمای شیعه و سنی و برگزیدگان استانی و همچنین دیدار با ایرانیان مقیم خارج از کشور این استان و بازدید از بندر شهید رجایی و بندر جاسک و پایگاه های نیروی دریایی ارتش و سپاه بخشی از برنامه های این سفر بود.

حضور در جمع مدیران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین سخنرانی در جشنواره رازی و خوارزمی دیگر برنامه های رییس دولت یازدهم در آخرین ماه سال 1392 را تشکیل می داد و به این صورت رییس جمهوری بار دیگر یادآور شد که عزت، استقلال، منافع ملی و ارزش ها خط قرمز را تشکیل می دهند.



** شرکت در مجلس خبرگان رهبری

پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری 13 اسفندماه به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

مجلس خبرگان در هر سال دو نشست عمومی دارد که حجت الاسلام و المسلمین روحانی در چهاردهمین اجلاس به عنوان رییس جمهوری منتخب سخنرانی کرد و در اجلاس پانزدهم نیز به عنوان عضو این مجلس حضور داشت و به همراه اعضای مجلس خبرگان رهبری به محضر رهبر معظم انقلاب رفت.

رییس دولت یازدهم، رییس کمیسیون سیاسی- اجتماعی و کمیسیون حراست مجلس خبرگان رهبری است.



** ابلاغ قانون بودجه 93 قبل از شروع سال

رییس جمهوری که امسال لایحه بودجه سال 93 کل کشور را آذرماه در زمان قانونی مقرر تقدیم مجلس کرد، قانون بودجه سال آینده را به رغم سالیان گذشته، پیش از آغاز سال جدید ابلاغ کرد تا آیین نامه و ضوابط اجرایی آن تنظیم شود.



** شرکت در جشنواره مطبوعات

17 اسفندماه رییس جمهوری بار دیگر به تالار وحدت رفت تا در جمع برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی سخنان مهمی درباره مطبوعات و فضای موجود با اصحاب رسانه بزند و از 4 برگزیده عرصه مطبوعات هم به صورت ویژه تجلیل کند.



** گرامی داشت روز شهید

19 اسفندماه به مناسبت روز گرامی داشت شهدا، رییس جمهوری در جمع خانواده های شهدا و ایثارگران حضور یافت و در برنامه بعدی خود پذیرای اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی بود.



** سفر به عمان

21 اسفندماه رییس جمهوری نخستین سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس را به همراه برخی از معاونان و وزرا با مسقط پایتخت عمان آغاز کرد.

وی در سفر دو روزه خود به این کشور با سلطان قابوس پادشاه عمان دیدار و گفت و گو کرد.

در این سفر تفاهم نامه هایی در زمینه محیط زیست و موضوعات اقتصادی بین دو کشور منعقد شد.

نباید فراموش کرد که سفر مقامات کشورهای مختلف به ایران بعد از شروع به کار دولت تدبیر و امید افزایش چشمگیری یافته است و هم اکنون شاهد ترافیک رفت و آمد مقامات دیگر کشورها به تهران هستیم.

سیام(5)1429**1336
کد N188065

وبگردی