آفتاب

هند اولین وارد کننده سلاح شناخته شد

هند اولین وارد کننده سلاح شناخته شد

دهلی نو - ایرنا - هند بزرگترین کشور وارد کننده سلاح درجهان بین سال های 2009 تا 2013 شناخته شد.

به گزارش ایرنا، شبکه ˈان دی تی وی ˈ به نقل از یک بررسی انجام شده در غرب اعلام کرد واردات سلاح هند در پنج سال گذشته سه برابر بیشتر از رقبای نزدیک خود یعنی چین و پاکستان بوده است.

باتوجه به بررسی سازمان تحقیقات صلح جهانی، واردات سلاح هند در پنج سال گذشته بیش از 111درصد افزایش یافته و این کشور 14 درصد از کل واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است.

پیش از این چین اولین کشور وارد کننده سلاح درجهان بود اما درسال 2010 با تغییر سیاست نظامی پکن مبنی بر تولید سلاح بومی، هند توانست جایگاه اول را بدست آورد .

هند با هدف رقابت با چین و مقابله با چالش های نظامی در منطقه سیاست تجهیز نیروهای دفاعی را دنبال می کند.

بزرگترین فروشنده سلاح به هند روسیه است. این کشور به تنهایی 75 درصد از کل واردات سلاح هند را به خود اختصاص داده اما در سال های اخیر دهلی نو به دنبال منابع جدید از جمله از آمریکا بوده است .

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که سال گذشته میلادی هند بزرگترین خریدار سلاح از آمریکا بوده است. ارزش واردات سلاح این کشور از آمریکا یک میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد شده است.

درهمین زمان واردات سلاح پاکستان که ازکشورهای رقیب برای هند به شمار می رود، فقط پنج درصد از واردات جهانی سلاح را به خود اختصاص داده است.

با توجه به این بررسی، پنج کشور بزرگ وارد کننده سلاح در زمان حاضر شامل هند، پاکستان، چین، امارات و عربستان سعودی می باشند. همچنین بزرگترین کشورهای فروشنده سلاح در جهان بین سال های 2009 تا 2013 شامل آمریکا، روسیه، آلمان، چین و فرانسه هستند.

دراین میان آمریکا با هدف افزایش نفوذ خود در منطقه اقدام به فروش سلاح به کشورهای آسیای جنوبی می کند.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N188044

وبگردی