آفتاب
دادستان شیراز تاکید کرد

تلاش برای جذب مشارکت خیران در حمایت از خانواده‌ی زندانیان

تلاش برای جذب مشارکت خیران در حمایت از خانواده‌ی زندانیان

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: اعمال مجرمانه و زندانی شدن افراد، نباید بر خانواده‌ آنان تاثیر سوء داشته باشد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ فارس، علی القاصی‌مهر در جلسه انجمن حمایت از زندانیان شیراز با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی، بر مجازات مناسب مجرم تاکید شده است، گفت: در عین حال این نکته قابل توجه است که هیچ کس نباید به جای دیگری مجازات شود و آثار مجازات باید بر شخص مرتکب اعمال شود.

وی با بیان این که در زمان اجرای مجازات حبس به شخص مجرم بدون شک خانواده فرد نیز به صورت غیرمستقیم مجازات می‌شوند، تصریح کرد: بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، به محض معرفی و ورود فرد خاطی به زندان، خانواده وی باید تحت حمایت قرار گیرند و سازمان زندان‌ها متولی این امر قرار گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز تاکید کرد: هر چند سازمان زندانها بدون تأمین اعتبار و بودجه این رسالت را در حد توان انجام می دهد اما انتظار می رود این رسالت سنگین تنها به دوش سازمان زندانها نباشد؛ زیرا قشری که مجازات می شوند قشر فراموش شده جامعه هستند که از بخشی از حقوق اجتماعی محروم هستند، اما متاسفانه آثار زیانبار عمل مجرمانه آنها به خانواده های آنها تحمیل می شود.

القاصی مهر در ادامه با طرح این مسأله که انجمن حمایت از زندانیان به عنوان حامی این اقشار بدون در اختیار داشتن اعتبار و بودجه و پشتوانه مالی نمی تواند این رسالت سنگین را انجام دهد، یادآور شد: مشکلات امروز عدم توجه به برنامه‌های پیشگیرانه است اما در حوزه حمایت از زندانیان، هیچ دستگاه و نهادی حاضر نیست پیشقدم شود و کار اساسی انجام دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان اظهار کرد: با آسیب شناسی های انجام شده مشخص شده است که خانواده زندانیان چه مشکلاتی دارند. انحراف برخی خانواده ها ناشی از عدم نظارت صحیح خانواده ها و نبود سرپرست در بین فرزندانشان است و در نهایت انتظار جامعه این است که فرزند زندانی بدون حمایت عنصر مفیدی برای جامعه باشد.

القاصی تاکید کرد: ما به لحاظ تکلیف قانونی سرپرست خانواده را از آنها گرفته‌ایم، اما خانواده هایی که متلاشی شده و قربانی این قضیه هستند هیچ گناهی مرتکب نشده اند و برای جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی در خانواده آنها، هیچ کس در این حوزه پاسخگو نیست.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با تاکید بر اینکه زندانی جزیی از بدنه جامعه است که به دلایل مختلف گرفتار زندان شده‌اند، افزود: وقتی اسمی از زندانی آورده می شود حتی در ذهن انسان های صالح و درست کردار این امر تداعی می شود که زندانی و خانواده زندانی دشمن جامعه هستند و باید از آنها دوری کرد.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی ما این است که این حوزه کاملاً فراموش شده و آسیبی که ما با آن مواجه هستیم این است که نتوانستیم افکار عمومی جامعه را به سمت واقعیت‌ها و مسائل و مشکلاتی که زندانیان و خانواده آن‌ها با آن مواجه هستند سوق داده و آگاه سازیم.

این مقام قضایی در ادمه تاکید : لازم است با به کارگیری همه امکانات فعالیت و اقدامات حوزه فعالیت انجمن حمایت از زندانیان را در سطح جامعه معرفی کنیم و افکار عمومی را به سمت اقدامات اصلاحی و نوع دوستی جلب کرده و جامعه را متقاعد به تفکیک کردن فرد مجرم و خانواده وی کنیم.

القاصی‌مهر با تاکید بر لزوم استفاده از خیرین و نیک‌اندیشان در انجام اقدامات خیرخواهانه انجمن حمایت از خانواده زندانیان، گفت: همانگونه که خیرین استان فارس در حوزه‌های مختلف سلامت، مدرسه سازی و اوقاف مقام برتر کشوری را دارد، اما متاسفانه در بحث کمک به خانواده زندانیان، انجمن حمایت از زندانیان نتوانسته رسالت خود را به مردم و به خصوص خیرین نیک اندیش معرفی و رویکرد آنها را نسبت به خانواده زندان تغییر دهد.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با اشاره به اینکه ارزش و اهمیت کار انجمن حمایت از زندانیان کمتر از کار سایر انجمن ها نیست، گفت: خیرین فارس با شرکت در جلسات مختلف و با انگیزه‌های خیرخواهانه، مشارکت و کمک خوبی به مجامع خیریه دارند، اما کاری که در این مرکز انجام می‌شود ثواب و آثار اجتماعی آن به مراتب کمتر از سایر اقدامات خیرین نیست.

انتهای پیام

کد N187885

وبگردی