آفتاب

اصلاحات، اولویت نخست حزب پیروز انتخابات صربستان

اصلاحات، اولویت نخست حزب پیروز انتخابات صربستان

تحلیلگران می‌گویند، حزب حاکم راست‌میانه «ترقی‌خواه» یا «اس.ان.اس» صربستان پس از پیروزی قاطع در انتخابات اخیر، اکنون با مسیر دشوار پیوستن به اتحادیه اروپا روبروست و باید اصلاحات دشوار اقتصادی را اجرایی کند.

تحلیلگران می‌گویند، حزب حاکم راست‌میانه «ترقی‌خواه» یا «اس.ان.اس» صربستان پس از پیروزی قاطع در انتخابات اخیر، اکنون با مسیر دشوار پیوستن به اتحادیه اروپا روبروست و باید اصلاحات دشوار اقتصادی را اجرایی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه پس از شمارش حدود نیمی از آرای انتخابات پارلمانی زودهنگام صربستان، حزب پیش‌رو راست‌میانه حاکم توانست 48.3 درصد از آراء کسب کند که معادل 158 کرسی از مجموع 250 کرسی پارلمان خواهد بود.

حزب «اس.ان.اس» (SNS) اکنون در آستانه کسب قدرتمندترین پیروزی انتخاباتی صربستان از زمان به قدرت رسیدن اسلوبودان میلوشویچ، دیکتاتور سابق این کشور در سال 1990 قرار دارد.

اواخر روز یکشنبه، الکساندر ووچیچ، رهبر حزب SNS که احتمالا نخست‌وزیر آتی صربستان خواهد بود، پیروزی خود در انتخابات را اعلام کرد.

روزنامه‌ای محلی در سر مقاله‌ای خود عنوان کرد: ووچیچ اکنون می‌تواند بدون همراهی هیچ‌کس دیگری دولت را تشکیل دهد، اما با این اکثریت در پارلمان ووچیچ مسئولیت کاملی برای هر اتفاقی که در صربستان بیافتد خواهد داشت. همه مسائل از پرداخت مقررهای بازنشستگی گرفته تا مذاکرات با اتحادیه اروپا و کوزوو و همگی مسئولیت او خواهند بود.

ووچیچ پس از آن توانست حمایت گسترده‌ای را جلب کند که وعده مبارزه با فساد و بهبود روابط با اتحادیه اروپا را داد.

سال گذشته میلادی توافق مهم صربستان بر سر وضعیت منطقه جدا افتاده کوزوو راه را برای آغاز مذاکرات پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا هموار کرد.

ایویچا داچیچ، نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری صربستان که حزب سوسیالیست او در دولت قبلی تحت ائتلاف با حزب SNS بوده و در انتخابات اخیر با کسب 14 درصد آراء در مکان دوم قرار گرفته، گفت نتایج انتخابات زودهنگام صربستان با ایجاد یک "سونامی سیاسی" مخالفان را از نقشه سیاسی صربستان محو کرده است.

این در حالی است که حزب دموکراتیک که پیشتر از سال 2008 تا 2012 حزب حاکم بود در این انتخابات تاکنون توانسته فقط شش درصد رای به دست آورد.

یک مقام بلندپایه حزب SNS گفت: حزب ما حقیقتا می‌خواهد آنچه را وعده داده انجام دهد و ما اصلاحات را با تصویب 21 لایحه از پایان ماه ژوئیه آغاز خواهیم کرد.

به گفته تحلیلگران دیگر اولویت‌های پیش روی این حزب اصلاح قوانین کار و حذف بوروکراسی هستند.

دولت جدید صربستان همچنین باید یک بسته ریاضت اقتصادی تصویب شده توسط پارلمان در سال گذشته میلادی را که شامل خصوصی‌سازی بیش از 170 شرکت دولتی و کاهش یارانه و افزایش مالیات می‌شود، اجرا کند.

میلان کولیبرک، یک تحلیلگر صربستانی گفت: حزب SNS با چنین حمایت قدرتمندی در پارلمان دست بازی برای انجام آنچه که وعده داده خواهد داشت.

با این وجود دیگر تحلیلگران می‌گویند این پیروزی قاطع ضرباتی را به صحنه سیاست صربستان خواهد زد.

انتهای پیام

کد N187691

وبگردی