آفتاب

شروع جنگ سرد دیگردر اروپا / اعمال تحریم های آمریکا واتحادیه اروپا علیه روسیه

شروع جنگ سرد دیگردر اروپا / اعمال تحریم های آمریکا واتحادیه اروپا علیه روسیه

بدنبال برگزاری رفراندوم جدایی منطقه کریمه از اوکراین، دولت آمریکا یازده مقام روس و اوکراینی را مشمول تحریم قرار داد و اتحادیه اروپا هم سفر بیست و یک مقام روسیه و اوکراین به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع و دارایی های آنها را مسدود کرد.

بگزارش ایرنا، علاوه بر ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهور برکنار شده اوکراین و چند مقام ارشد اوکراینی، اسامی هفت تن از مقام های ارشد روس در فهرست تحریم های آمریکا به چشم می خورد.

وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده چهار نفر از مقام های ارشد اوکراین که ˈاقدامات و سیاست هایشان صلح، امنیت، ثبات و تمامیت ارضی اوکراین را به مخاطره انداخته و دولت این کشور را تضعیف کردهˈ، تحریم کرده است.

گفته می شود که این افراد در برگزاری رفراندوم نقش اساسی داشته اند.

مقامات  دولت آمریکا گفته اند که اعمال این محدودیت ها از نوع خود جامع ترین تحریم ها علیه روسیه از زمان پایان جنگ سرد بوده است.

وزرای امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه  در بروکسل گرد آمده بودند تا تحریم علیه روسیه را بررسی کنند.

فرانک والتر اشتاین مایر  وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: پیام ما (به روسیه)، پیامی صریح است .

وی با بیان  اینکه این اقدام روسیه، به هیچوجه شرایط عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را فراهم نمی آورد، افزود: درست است که برگزاری این همه پرسی، دگرگونی ایجاد کرد اما همانطور که قبلا نیز به شما گفتم این، پایان ماجرا و خاتمه تنش های موجود نیست.

وزیر خارجه آلمان افزود: ما هنوز نمی توانیم از یک خاتمه الزام آور خشونت که ظرف روزها و هفته های اخیر در اوکراین شاهدش بودیم، صحبت کنیم. به همین خاطر باید مقدمات و شرایط را آماده و تحریمها را اعمال کنیم تا مسیر بازگشت به فرآیند سیاسی و نقش آینده روسیه ترسیم شود.

اشتاین مایر ادامه داد: صرفنظر از پیام روشنی که امروز به روسیه دادیم، نباید مسیر آینده را به روی خود ببندیم. این موضع، موضع بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا است.

وزیر خارجه آلمان سپس در مورد تحریم ها علیه روسیه  گفت: ما فهرستی از افرادی را که به اشکال مختلف در وخامت بحران شبه جزیره کریمه اوکراین مسئول بوده اند از جمله اسامی هشت تن از سیاستمداران کریمه و ده تن از سیاستمداران روسیه که متعلق به دوما و نیز شورای فدراسیون روسیه هستند به اضافه سه نظامی که دو تن از آنها در انجام عملیاتهای نظامی در جنوب و غرب این منطقه مسئول بوده اند، تهیه کردیم.

اشتاین مایر سپس ابراز امیدواری کرد این مناقشه در نهایت با اقدامات دیگری که منجر به کاهش وخامت اوضاع شود، مهار شود.

وی افزود: علاوه بر تصمیماتی که ما امروز گرفتیم، درصورت لزوم برای روز های سه شنبه و چهارشنبه، تصمیمات مهم دیگری اخذ خواهیم کرد تا مسیر انجام یک ماموریت نظارتی برای شبه جزیره کریمه هموار شود.

وزیر خارجه آلمان با بیان آنکه عملیات سیاسی روسیه در کریمه هنوز به پایان نرسیده است، گفت: معتقدم درک این مساله، آسان باشد که یک چنین اوضاعی به میزان خرد جامعه بین المللی و اینکه سطح خشونت، دیگر افزایش نیابد، بستگی دارد.

اشتاین مایر ابراز امیدواری کرد که ظرف یک هفته آینده، ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا بار دیگر در اوکراین از سرگرفته شود.

اتحادیه اروپا  به همراه آمریکا همه پرسی کریمه را که نزدیک به 96 درصد رای دهندگان در آن خواستار پیوستن به روسیه شدند، غیرقانونی می دانند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دولت روسیه هشدار داده که آمریکا آماده است هزینه اقدامات روسیه را در اوکراین و کریمه بالا ببرد.

اتحادیه اروپا پیش از این گفت وگو درباره یک معاهده اقتصادی با روسیه و نیز تسهیل صدور ویزا را متوقف کرده بود.

اگر ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن دارایی ها مانع از تحرکات نظامی روسیه در شرق اوکراین نشود اتحادیه اروپا در مرحله بعد تحریم های اقتصادی را در نظر خواهد گرفت.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای همه پرسی کریمه را ˈغیرقانونی و نامشروعˈ خواند و گفت نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

آمریکا هم اعلام کرده این همه پرسی ناقض قانون اساسی اوکراین و نتیجه دخالت نظامی روسیه است بنابراین این کشور و جامعه جهانی هرگز آن را به رسمیت نخواهند شناخت.

1.5 میلیون نفر در کریمه واجد شرایط برای رای دادن بودند و برگزارکنندگان انتخابات می گویند بیش از 80 درصد در آن شرکت کرده اند.

پس از اعلام اولین نتایج رای گیری دیشب هزاران نفر از مردم کریمه به خیابان ها آمدند و پیوستن به روسیه را جشن گرفتند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه با امضای حکمی رسما شبه جزیره کریمه را به عنوان یک حاکمیت مستقل از اوکراین به رسمیت شناخت.

مبنای صدور این فرمان اراده مردم کریمه برای جدایی از اوکراین اعلام شده که در همه پرسی روز یکشنبه آنرا نشان داده اند. حکم مذکور بلافاصله لازم الاجرا شده است.

دولت اوکراین اعلام کرده است  که همه پرسی در کریمه را به  رسمیت نمی شناسد و ۴۰ هزار نیروی ذخیره خود را به خدمت فراخوانده است.

ایگور تنیوش، وزیر دفاع اوکراین روز دوشنبه  گفت: «واحدهای نظامی اوکراین در کریمه می مانند.»

رئیس پارلمان محلی کریمه که از روسیه جانبداری می کند، پیشتر گفته بود که مراکز نظامی اوکراین در کریمه برچیده خواهند شد.

دولت اوکراین هم چنین اعلام کرد که درصدد افزایش شمار سربازان و تقویت نیروهای نظامی خود است.

دولت اوکراین قرار است که ۴۰ هزار نیروهای ذخیره را خود به زودی تجهیز کند. این طرح از سوی پارلمان اوکراین به تصویب رسیده است و قرار است که نیمی از این افراد (۲۰ هزار نفر) در ˈگارد ملی اوکراینˈ سازماندهی شوند.

شبس- 1552
کد N187367

وبگردی