آفتاب

انگلیس شبه جزیره ˈکریمهˈ را جزیی از خاک اوکراین می داند

انگلیس شبه جزیره ˈکریمهˈ را جزیی از خاک اوکراین می داند

لندن – ایرنا – وزیر خارجه انگلیس دوشنبه شب ضمن محکوم کردن صدور فرمان شناسایی استقلال شبه جزیره کریمه توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، تاکید کرد که لندن همچنان این منطقه را جزیی از خاک اوکراین می داند.

به گزارش ایرنا، ˈویلیام هیگˈ گفت: انگلیس به همراه اتحادیه اروپا و اکثر اعضای جامعه بین المللی برگزاری همه پرسی 16 مارس (25 اسفند) در کریمه و نتایج آن را قانونی و مشروع نمی داند.

در همه پرسی روز یکشنبه در شبه جزیره کریمه، 96 درصد شرکت کنندگان به استقلال این منطقه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه رای مثبت دادند.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در واکنش به این همه پرسی، تحریم هایی را علیه تعدادی از مقامات روسی تصویب کردند.

وزیر خارجه انگلیس پس از شرکت در اجلاس فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه اروپا، گفت: انگلیس نقض آشکار تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین توسط روسیه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کند.

هیگ افزود: برای انگلیس و متحدانش، کریمه همچنان بخشی از کشور اوکراین است.

وی اظهارداشت: ما شاهد تلاش های آشکاری برای هموار کردن مسیر انضمام بخشی از یک کشور مستقل اروپایی (اوکراین) از طریق نیروی نظامی و همه پرسی نامشروع و غیرقانونی به یک کشور دیگر (روسیه) هستیم.

ˈانگلیس مجددا از روسیه می خواهد که برای حل این بحران از طرق دیپلماسی، با اوکراین و جامعه بین المللی وارد گفت و گو شود.ˈ

وزیر خارجه انگلیس گفت: ادامه بی توجهی به این درخواست ها، عواقب جدی برای روسیه به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: ما بصورت اضطراری نحوه واکنش به تشدید بحران در اوکراین را با متحدان و شرکای خود از جمله در شورای اروپا بررسی خواهیم کرد.

اروپام**345
کد N187363

وبگردی