آفتاب

ابراز نگرانی دبیر کل سازمان ملل از پیامدهای همه پرسی کریمه

ابراز نگرانی دبیر کل سازمان ملل از پیامدهای همه پرسی کریمه

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه با ابراز نگرانی عمیق از تحولات اوکراین گفت که همه پرسی در شبه جزیره کریمه برای جدایی از اوکراین ˈتنها موجب وخیم تر شدن وضعیت دشوار کنونی می شود.ˈ

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، ˈاستفان دوباریچˈ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به خبرنگاران در نیویورک گفت که بان کی مون به دنبال کردن دقیق وضعیت اوکراین ادامه می دهد.

وی افزود که بان کی مون از ابتدای بحران اوکراین از تمام طرف ها خواستار جلوگیری از ˈگام های شتاب زدهˈ که می توانند تنش ها را وخیم تر کنند ، شده است.

دوباریچ گفت: دبیر کل سازمان ملل تمام طرف ها را به تلاش برای یافتن راه حلی بر اساس اصول منشور سازمان ملل از جمله احترام به وحدت و حق حاکمیت اوکراین ، تشویق می کند.

این سخنان پس از آن مطرح می شود که جلسه فوق العاده روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل به دلیل رای منفی روسیه نتوانست قطعنامه مربوط به بحران اوکراین با تاکید بر مرزهای ملی اوکراین و نامعتبر دانستن همه پرسی کریمه را به تصویب برساند.

این در حالی است که بر اساس گزارش ها ، رای دهندگان شبه جزیره کریمه با رای بالایی به جدایی این منطقه از اوکراین و پیوستن به روسیه حمایت کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در روز دوشنبه با امضای یک فرمان ریاست جمهوری ، شبه جزیره کریمه را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت.

در این حال دبیر کل سازمان ملل در بیانیه روز دوشنبه خود خشونت های اوایل این هفته در شرق اوکراین محکوم کرد.

مترجمام**1078**1552
کد N187355

وبگردی