آفتاب

روسیه خواستار تشکیل گروه حمایت از حل بحران اوکراین شد

روسیه خواستار تشکیل گروه حمایت از حل بحران اوکراین شد

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای از کشورهای غربی خواستار تشکیل گروه حمایت از حل و فصل بحران اوکراین شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: وضعیت کنونی اوکراین را روسیه به وجود نیاورده و بر اثر بحران عمیق حکومتی به بار آمده است که باعث دو قطبی شدن جامعه و تشدید اختلافات میان بخش های مختلف این کشور شده است.

بیانیه می افزاید: تلاش های جامعه جهانی باید در راستای حل و فصل این اختلافات در جامعه اوکراین باشد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری کرده است: روسیه با توجه به این هدف و بنا به درخواست آمریکا و کشورهای اروپایی، ابتکاری را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن نیروهای سیاسی اوکراین می توانند با سازماندهی و کمک کشورهای دیگر گامهایی را برای خروج کشور خود از بحران بردارند.

بیانیه حاکی است: از جمله مفاد این طرح، صدور قطعنامه ای از طرف شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر بیطرفی سیاسی و نظامی اوکراین می باشد. علاوه بر آن بر پذیرفتن حق ساکنان کریمه برای تعیین سرنوشت خود مطابق با نتایج همه پرسی تاکید شده است.

بنا بر این بیانیه، از مفاد دیگر طرح روسیه همچنین برگزاری نشست ویژه ای با شرکت نمایندگان سراسر مناطق اوکراین برای تدوین قانون اساسی جدید این کشور عنوان شده است که باید مجلس رادا عهده دار برگزاری آن باشد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: مطابق طرح روسیه باید در یک همه پرسی قانون اساسی جدید اوکراین تایید شود.

بیانیه اضافه کرده است: از دیگر مفاد طرح روسیه، ارتقای موقعیت زبان روسی در اوکراین به زبان دوم دولتی عنوان شده است.

در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه بر آمادگی مسکو برای مشارکت با شرکای این کشور به منظور ایجاد ساز و کار چندجانبه برای حل بحران اوکراین با توجه به این طرح تاکید شده است.

اروپام/2242**518** 1337
کد N187029

وبگردی