آفتاب
جزییات بیشتر از کشف خرابکاری هسته ای؛

زارعان: پمپ های مدار دوم سایت اراک دستکاری شده بود

زارعان: پمپ های مدار دوم سایت اراک دستکاری شده بود

تهران- ایرنا-معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی گفت: در تعدادی از پمپ های مدارد دوم سایت اراک دستکاری شده بود تا به صورت مکانیکی در کار نیروگاه اخلال ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، «اصغر زارعان» درباره جزئیات این خرابکاری هسته ای اظهار داشت: با رصد هوشمندانه ای که بر روی تجهیزات هسته ای انجام شد، متوجه شدیم در تعدادی از پمپ های مدار دوم پروژه IR40 اراک به صورت مکانیکی چندین عملیات انجام شده بود تا به این طریق بتوانند در فرایند کار نیروگاه اخلال ایجاد کنند اما قبل از اینکه این تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرند،شناسایی و به لطف الهی این اقدام خنثی شد.

وی درباره عوامل خرابکار توضیح داد: ما معمولا بعضی از تجهیزات را از طریق پیمانکاران تهیه می کنیم و این مورد هم توسط بیگانگان و به وسیله یکی از پیمانکاران انجام شده بود. در واقع آن پیمانکار نقش خاصی نداشت و این دست اتفاقات معمولا با استفاده از ناآگاهی افراد انجام می شود که در این مورد بحمدالله با اقدامات هوشمندانه همکارانم در صنعت هسته ای کشور این مورد کشف و خنثی شد.

زارعان درخصوص آزمایشگاه ضدخرابکاری نیز گفت: ما یکسری آزمایشگاه ضد خرابکاری در حوزه های مکانیکی یا در حوزه های شیمی و الکترونیک داریم و هر تجهیزاتی را قبل از اینکه در فرایند استفاده شود چک می کنیم، پیش از این هم اقدامات بیگانگان برای ما شناسایی شده بود و این اقدام اول آنها نیست.

وی اظهار داشت: ما در چندسال گذشته تعداد زیادی از این اقدامات را داشتیم که به لطف الهی خنثی شده ولی دلیلی نداشت که اعلام کنیم. در این مورد خاص هم به خاطر اینکه آزمایشگاه تخصصی ضدخرابکاری را کامل کرده بودیم به موضوع اشاره شد و در مجموع دلیلی ندارد این مسائل را اعلام کنیم.

به گزارش ایرنا از سایت امید هسته ای ایرانیان، معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به اینکه یکی از رویکردهای سرویس های اطلاعاتی بیگانه کُند کردن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است از مدت ها قبل این شیوه را مورد استفاده قرار دادند که بتوانند فعالیت های ما را کُند کنند که بحمدالله موفق نشده اند.

زارعان درباره سخنان اخیر اوباما گفت: همانطور که مسوولان ارشد امریکایی اعلام کردند که اگرمی توانستیم حتی پیچ و مهره های صنعت هسته ای را از کار می انداختیم، مطمئن باشید اگر توانسته بودند این کار را انجام می دادند ولی به لطف الهی و اقدامات هوشمندانه همکاران ما و با همکاری سایر مبادی از جمله وزارت محترم اطلاعات تا به امروز اکثریت اقدامات آنها خنثی شده است.

راکتور IR40 آب سنگین اراک از جمله راکتورهای تحقیقاتی در حال احداث است که در زمینه تحقیقات و تولید رادیوداروها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سیام 9173**1572
کد N186891

وبگردی