آفتاب

دستاوردهای نظامی و سیاسی نبرد یبرود برای دولت سوریه و حزب الله

دستاوردهای نظامی و سیاسی نبرد یبرود برای دولت سوریه و حزب الله

یک رسانه عرب زبان به بررسی نبرد موفقیت آمیز یبرود و دستاوردهای آن برای دولت سوریه و حزب الله لبنان پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر،پایگاه رای الیوم در مطلبی با اشاره به تسلط ارتش سوریه بر یبرود در سوریه آورده است: بر خلاف عملیات ارتش سوریه در القصیر که واکنشهای گوناگون بین المللی و منطقه ای را به دنبال داشت، اما امروز در یبرود اوضاع به طور کلی متفاوت است و فشار بین المللی که مانع نظام شود و مواضع تند وجود ندارد.هم اکنون غرب و آمریکا و اخضر الابراهیمی میانجیگر بین المللی که هم اکنون در تهران به سر می برد، تمام  تمرکز خود را برای ممانعت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در جولای آینده از سوی بشار اسد به کار گرفته اند به ویژه اینکه مقدمات آن شامل تصویب قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس سوریه شروع شده است.

بر اساس این قانون، شروطی وجود دارد که هیچ یک از اعضای ائتلاف مخالفان نمی توانند در انتخابات شرکت کنند که اولین شرط آن اقامت 10 ساله در سوریه است که با این تفاسیر همه مخالفان خارج نشین نمی توانند برای انتخابات نامزد شوند.

رای الیوم می نویسد: در عرصه تحولات میدانی ارتش سوریه هیچ مانعی در پیشروی خود نمی بیند، اما درباره علت پایان نبرد یبرود بدون هیچ گونه جنجالی از سوی مخالفان باید دلایل آن را در موارد زیر خلاصه کرد:

نخست،تصمیم بین المللی و منطقه ای که اخیرا به میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان ابلاغ شد و آن محل اجماع بودن ثبات لبنان میان گروههای رقیب بود که نتیجه آن با تشکیل دولت لبنان و دست برداشتن حزب الله از شرط یک سوم تضمینی و کوتاه آمدن چهارده مارس از شرط خروج حزب الله از سوریه همراه بود.یبرود و القلمون تاثیر مستقیمی بر امنیت لبنان دارند.

دوم،منطقه یبرود و اطراف آن به مرکزی برای آماده سازی خودروهای بمبگذاری شده و عوامل انتحاری برای نفوذ به لبنان و حمله به مراکز حزب الله و منافع ایران تبدیل شده بود و این اقدامات از سوی تهران به مثابه خط قرمز محسوب شده و از کانالهای دیپلماتیک درباره واکنش به آن هشدار داده بود.

سوم، ادامه خطوط امداد رسانی برای گروههای مسلح در القلمون از طریق لبنان به دلایل توافق بین المللی و منطقه ای برای دور نگه داشتن و بازگرداندن آرامش به آن میسر نبود.تلاشها برای محصور نگه داشتن بحران در داخل سوریه بود و حمایت ریاض از گروههای مرتبط با خود به طور مستقیم و با نظارت آمریکا در منطقه حوران در جنوب سوریه است. در مرزهای شمالی سوریه، تهران این روزها رایزنی های گسترده ای برای خارج کردن ترکیه از پرونده سوریه به کار گرفته است که این مسئله در دیدارهای متقابل میان دو طرف،تقویت همکاری اقتصادی و امضای توافقنامه های تجاری نمایان شده است.

چهارم، امداد رسانی به القلمون از منطقه غوطه شرقی و از مرزهای اردن با تسلط ارتش سوریه بر منطقه العتیبه در غوطه شرقی یعنی گذرگاه مهم تغذیه گروه های مسلح متوقف شد.

اما دستاوردهای نظامی و سیاسی نبرد یبرود برای نظام سوریه و همپیمانان کمتر از نبرد القصیر نبود از جمله دستاوردهای به دست آمده عبارتند؛نخست سیطره نظام سوریه بر مرزهای خود با لبنان و حضور حزب الله در کنار مرزهای سوریه و گسترش پراکندگی جغرافیایی این حزب.دوم، نظام سوریه از پیروزی یبرود در چانه زنی های سیاسی نهایت استفاده را خواهد برد و سطح خواسته های خود را در برابر مخالفان بالا می برد زیرا اوضاع در حال حاضر به نفع وی است نه مخالفان.

پس از نبرد یبرود، دولت و ارتش لبنان باید مرزهای خود با سوریه به ویژه در منطقه عرسال را کنترل کند، زیرا این منطقه مخفیگاه گروههای مسلح خواهد شد.اقدامات ارتش لبنان با ایجاد مراکز ایست بازرسی آغاز شده است و ارتش لبنان تعدادی از فراریان گروههای مسلح را بازداشت کرده است.بر اساس اطلاعات دریافتی ساکنان عرسال مانع نفوذ تروریستهای فراری شده اند.برخی از اطلاعات نیز از اقدام دستگاههای اطلاعاتی سعودی و آمریکایی برای دادن نام سرکرده های گروههای مسلح به ارتش لبنان حکایت دارد.

منابع سوری از ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داده اند و ارتش تلاش خواهد کرد که الرقه را از گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) پس بگیرد و هماهنگی هایی با دولت و ارتش عراق برای تکرار سناریوی القلمون در دیرالزور هم مرز با عراق به عمل آورده است.

الرای در پایان می نویسد: حزب الله و نیروهای امنیتی لبنانی تدابیر امنیتی برای مقابله با واکنش گروه تروریستی جبهه النصره را اتخاذ کرده اند.

 

کد N186882

وبگردی