آفتاب

چین گزارش حقوق بشر علیه کره شمالی را رد کرد

چین گزارش حقوق بشر علیه کره شمالی را رد کرد

مقامات چین گزارش اخیر سازمان ملل را که در آن کره شمالی متهم به جنایت علیه بشریت شده بود، رد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام چین عملا نگرانی حامیان حقوق بشر را مبنی بر اینکه پکن از پیونگ یانگ به عنوان هم‌پیمان خود در مقابل تعقیب بین‌المللی محافظت خواهد کرد، تایید کردند.

یک گزارش سازمان ملل که ماه فوریه منتشر شد کره شمالی را متهم به کشتار و شکنجه به سبک دوران نازی‌های آلمان کرد و گفت: مقامات این کشور و حتی رهبر آن باید در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شوند.

چن چوآن دونگ، سرپرست هیات چین در شهر ژنو به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: کمیسیون تحقیقات مستقل سازمان ملل اتهاماتی بی‌اساس را علیه کره شمالی مطرح کرده و توصیه‌هایی داده است که از واقعیت به دور هستند.

چن خاطرنشان ساخت: ناتوانی این کمیسیون در جلب حمایت و همکاری کشور مربوطه این امکان را از این کمیسیون تحقیقاتی برای انجام ماموریت خود به شیوه‌ای واقع گرایانه، بی‌طرفانه و موثر سلب می‌کند.

این در حالی است که چین به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل این قدرت را دارد که جلوی فرستادن پرونده کره شمالی به دادگاه کیفری بین‌المللی را بگیرد.

دیپلمات‌ها پیشتر هشدار دادند که چین احتمالا به این گزارش معترض خواهد بود.

مایکل کربی، قاضی بازنشسته استرالیایی و نویسنده این گزارش عنوان کرد: مقابله با بلایایی نظیر نازیسم، آپارتاید و خمرهای سرخ، نیازمند شجاعت کشورهای بزرگ و انسان‌های عادی است.

وی افزود: این وظیفه جدی شماست که به نقض حقوق بشر و جرم علیه بشریت در جمهوری دموکراتیک خلق کره رسیدگی کنید.

کربی گفت که یافته‌های این تیم براساس مشاهدات صدها قربانی در کره شمالی و فراریان از این کشور و شاهدان عینی کاملا صریح بوده و در عین حال خواهان بستن اردوگاه‌های زندانیان سیاسی در این کشور شد.

با این وجود چن گفت که این گزارش براساس اطلاعات و مصاحبه‌های جمع آوری شده خارج از کره شمالی و بدون اطلاعات دست اول بوده است.

وی تاکید کرد: آیا چنین تحقیقاتی را می‌توان واقعا معتبر دانست؟

همچنین سفیر کره شمالی در ژنو نیز این گزارش را یک اقدام تحریک آمیز، خنده دار و اتهامی جعلی به تحریک آمریکا و دیگر نیروهای متخاصم دانست و گفت که خود این عوامل باید به دلیل سوابق حقوق بشری خود هدف تحقیقات قرار گیرند.

انتهای پیام

کد N186880

وبگردی