آفتاب

سنایی: عزم ایران برای توسعه همکاری های استانی با روسیه جدی است

سنایی: عزم ایران برای توسعه همکاری های استانی با روسیه جدی است

مسکو - ایرنا- ˈمهدی سناییˈ سفیر ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های بین استانی با مناطق و استان های روسیه جدی است.

سنایی روز دوشنبه در آستانه سفر به بندر آستراخان روسیه به خبرنگار ایرنا گفت: زمینه سازی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی میان استان های ایران و روسیه، ابزاری برای ارتقای سطح مبادلات دو کشور به سطح قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه استان ها و مناطق مختلف ایران و روسیه به دلیل برخورداری از مزیت های نسبی، دارای توانمندی تحرک بخشی به مبادلات تجاری دو کشور در سطح ملی می باشند، افزود: بر این اساس باید برای به فعل رساندن پتانسیل های موجود در این زمینه تلاش کرد.

سفیر ایران در فدراسیون روسیه از گفت وگو و تبادل نظر در خصوص راه های گسترش همکاری های تجاری میان دو کشور و رفع موانع و محدودیت های موجود به عنوان هدف اصلی سفر دو روزه خود به آستراخان یاد کرد و افزود: در این سفر قرار است از اسکله های فعال در بندر آستراخان که در زمینه صادرات و واردات کالا از جمهوری اسلامی ایران فعالیت می نمایند، بازدید کنم.

وی گفت: استان آستراخان بدلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و واقع شدن در ساحل دریای خزر، بزرگترین بندر فعال روسیه با جمهوری اسلامی ایران می باشد و کالاهایی چون چوب، کک، فولاد و غلات از آنجا به ایران صادر و متقابلا سیمان، کالاهای مصرفی و برخی محصولات تولیدی کشورمان از این بندر به روسیه وارد می شود.

وی یادآور شد: در چارچوب روابط استانی میان ایران و روسیه، همکاری های نزدیکی بین استان آستراخان با استانهای گیلان، مازندران و خوزستان برقرار شده و به تازگی نیز وزیر ارتباطات و اقتصاد خارجی این استان، از استان های گیلان و مازندران بازدید کرده است.

سنایی افزود: قرار است نشست اتاق های بازرگانی مناطق حاشیه دریای خزر و همچنین اجلاس سران خزر در سال آینده شمسی در این شهر برگزار شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در استان آستراخان روسیه سرکنسولگری دارد و در حال حاضر بیش از 150 شرکت ایرانی در شهر بندری این استان فعال می باشند.

به گفته سنایی، مبادلات تجاری آستراخان با جمهوری اسلامی ایران افزون بر 250 میلیون دلار در سال است.

آستراخان یکی از استان های روسیه است که در بخش شمالی دریای خزر قرار گرفته و نام این منطقه در متون قدیمی فارسی به صورت هَشتَرخان، حاجی طرخان و حاجی ترخان آمده است.

مرکز این استان شهر بندری آستراخان در کناره دریای خزر است. شهر آستراخان در دهانه رود ولگا که به دریای خزر می ریزد قرار دارد و به این سبب، شاهراه آبی و زمینی بشمار می آید.

اروپام/518**1485** 1337
کد N186738

وبگردی