آفتاب
افضلی فرد:

212 شکواییه در سال 92 به کمیسیون اصل 90 ارسال شده است

212 شکواییه در سال 92 به کمیسیون اصل 90 ارسال شده است

تهران - ایرنا - سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 92، 212 شکواییه به کمیته های شش گانه کمیسیون اصل نود مجلس وارد شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «مصطفی افضلی فرد» در نشست خبری به ارائه گزارش یک سال گذشته عملکرد این کمیسیون پرداخت و گفت: به طور کلی کمیسیون اصل نود در سال 92 نسبت به سال های قبل فعالیت گسترده تر و تاثیرگذاری داشته و تمام تلاشش بر این بوده که درباره همه موضوعات ورود پیدا کند.

وی گفت: کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با تشکیل پنج کمیته و یک کمیته نیز که به صورت ویژه برای بررسی سلامت اداری تشکیل شده نظارت خود را بر قوای سه گانه انجام داده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه عمده ترین وظیفه کمیسیون اصل نود بررسی کار قوای سه گانه و رسیدگی به شکایات از این سه قوه است، گفت: براساس قانون «اجازه مکاتبه و تحقیق مستقیم به کمیسیون اصل نود» این کمیسیون سعی کرده برای رصد مواردی که منجر به تضییع حقوق ملت می شود، از تمامی ظرفیت های خود استفاده کند.

وی ادامه داد: کمیته های پنجگانه اصل نود در مجلس نهم شکل گرفت و در مجالس قبل چنین کمیته هایی وجود نداشت.

افضلی فرد با نام بردن از کمیته های مختلف کمیسیون اصل نود وظیفه کمیته فرهنگی و اجتماعی را رسیدگی به شکایت از کمیسیون های فرهنگی، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس عنوان کرد و گفت: در حوزه قوه مجریه این کمیته به شکایات واصله از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموز پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعیت هلال احمر و بنیاد 15 خرداد می پردازد.

وی افزود: اگر آحاد مردم نسبت به طرز کار این سازمان ها و کمیسیون های مجلس شکایتی داشته باشند به کمیسیون اصل نود ارائه خواهند داد تا این کمیسیون به شکایات واصله رسیدگی کند.

وی محدوده کار کمیته فنی و عمرانی را درباره رسیدگی به شکایت های واصله از کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات، انرژی، عمران و کشاورزی، آب و منابع طبیعی دانست و گفت: در محدوده اجرایی و قوه مجریه نیز به شکایات از وزارتخانه های نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی، نفت، بیمه و بانک، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان گمرک ها، بنیاد مسکن، سازمان امور مالیاتی و بنیاد مستضعفان رسیدگی خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس مبنای ورود این کمیسیون را صرف شکایت ندانست و گفت: کمیسیون می تواند برای رصد طرز کار قوای سه گانه در مواردی که باعث تضییع و اطاله حقوق ملت می شود رأسا وارد شده و تصمیم گیری کند.

وی گفت: پس از تصمیم گیری نتیجه به دستگاه مربوطه ارسال می شود و آن دستگاه موظف است به تصمیمات این کمیسیون احترام گذاشته و آن را اجرایی کند سپس طرز کار خود را اصلاح کرده و گزارش عملکرد را به این کمیسیون اعلام کند.

وی محدوده وظایف کمیته سیاسی و نظامی را حدود وظایف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و شوراها و امور داخلی مجلس عنوان کرد و گفت: این کمیته به شکایت از کلیه دستگاه های اجرایی زیرمجموعه ریاست جمهوری و تمامی معاونت های زیرنظر این نها و وزارتخانه های کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، نیروهای نظامی و انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا رسیدگی می کند.

نماینده مردم اردبیل خاطرنشان کرد: کمیته قضایی نیز برای رسیدگی به شکایت واصله از قوه قضاییه و کمیسیون های قضایی و حقوقی مجلس می پردازد.

افضلی فرد ادامه داد: این کمیته بررسی شکایات از دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، دادستانی کل، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی، دادگستری های کل کشور، وزارت دادگستری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می پردازد.

وی به تشکیل کمیته مجلس و امور ویژه، کمیسیون اصل نود نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کمیته ها به شکلی طراحی شده که شامل همه قوای سه گانه و زیرمجموعه آن باشد حتی کمیته ای برای بررسی طرز کار مجلس، نمایندگان و کمیسیون ها و شعب دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی رسیدگی می کند.

افضلی فرد ادامه داد: درباره رسیدگی به گزارشات ویژه نیز به گزارشات مربوط به وزارت اطلاعات، امنیت ملی، امنیت کشور و کلیه موارد خاص به تشخیص هیات رییسه کمیسیون رسیدگی خواهد کرد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته ای نیز برای بررسی ارتقای سلامت اداری تشکیل شده که این کمیته براساس قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تشکیل شده است که یکی از پرونده های مورد بررسی این کمیته پرونده فساد و تبانی در فوتبال بوده است.

وی با ارائه آماری از شکایات واصله در سال 92 و عملکرد کمیسیون اصل نود گفت: در سال سه هزار و 952 فقره شکایت به کمیسیون اصل نود وارد شده که در خصوص دو هزار و 870 فقره از این شکایات با مراجع ذیربط مکاتبات صورت گرفته که دو هزار و 411 فقره جوابیه از دستگاه های تقنینی، اجرایی و قضایی در پاسخ به مکاتبات اصل نود واصل شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود ادامه داد: 272 فقره پاسخ از دستگاه ها برای شکایات واصله به این کمیسیون رسیده است.

وی گفت: 1916 فقره نیز راهنمایی های برای شاکیان به صورت مکتوب، پیامک و یا تلفنی انجام شده است.

وی ادامه داد: در خصوص حتی پرونده هایی که مربوط به این کمیسیون نبوده راهنمایی های لازم به شاکیان داده شده است.

افضلی فرد تصریح کرد: یک هزار و 52 فقره نامه پیرو صادر شده که رویکرد کمیسیون بر این است که از نامه های پیرو بکاهد و به سرعت به موضوع ورود پیدا کرده و اگر سازمان های مورد نظر به موقع جواب ندادند از ظرفیت های قانونی کمیسیون استفاده شود و حتی برای برخورد با کسانی نسبت به مکاتبه کمیسیون بی تفاوت هستند و به آن جواب نمی دهند و آن را مهم نمی دانند و یا به نوعی از زیر پاسخ دادن تفره روند پیگیری های لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: 114 شکوائیه به دلیل فقر آدرس مختومه شده و هم اکنون 212 شکوائیه در کمیته های مختلف کمیسیون اصل نود دردستور کار قرار دارد.

افضلی فرد افزود: در مجموع طی مدت سال 92، 12 هزار و 561 فقره نامه به این کمیسیون رسیده و یا از کمیسیون اصل نود ارسال شده است.

وی ادامه داد: 40 جلسه رسمی با دستگاه های تقنینی، اجرایی و قضایی تشکیل شده تا به شکایات واصله در سال 92 رسیدگی شود.

افضلی فرد در عین حال افزود: شکایاتی هم از نمایندگان به این کمیسیون رسیده و در سال 92 حدود 25 فقره شکایت از طرز کار نمایندگان واصل شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: طی سال گذشته چهار فقره گزارش این کمیسیون از تریبون صحن علنی مجلس قرائت شد که مربوط به عدم رعایت موارد قانونی ابلاغ قانون و دستور انتشار در روزنامه رسمی و عدم ابلاغ برخی از قوانین مصوب مجلس از سوی رییس جمهور بود.

افضلی فرد خاطرنشان کرد: مورد دوم مربوط به طرز کار دولت در نحوه احیا و تصمیم گیری شورای عالی حفاظت محیط زیست و رعایت نکردن قوانین بود و مورد سوم ارزیابی عملکرد دولت در دفاع از حقوق اتباع ایرانی آسیب دیده از اقدامات کشورهای خارجی و مورد چهارم که امروز قرائت شد در خصوص گزارش وضعیت خودروهای وارداتی بود که در صحن علنی مجلس قرائت شد.

وی با اشاره به پرونده های مهم رسیدگی شده طی سال 92 نیز گفت: نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، بررسی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه که هنوز مفتوح است و در دست بررسی است و البته گزارشات جدیدی درباره این پرونده به کمیسیون اصل نود واصل شده است.

افضلی فرد ادامه داد: عملکرد شرکت های واردکننده دارویی و واردات داروهای تاریخ گذشته نایاب و بحث قیمت گذاری آنها می باشد و پرونده بعدی بررسی معوقات بانکی و افزایش معوقات جاری بانک ها بود که در جلساتی با نمایندگان بانک ها این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی از دیگر پرونده های رسیدگی شده در کمیسیون اصل نود را بررسی مشکلات بافت های فرسوده با تاکید بر بافت های فرسوده خیابان ناصر خسرو و عدم استفاده سازمان صدا و سیما و بانک مرکزی از سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی برای بررسی پرونده های مالی این دو سازمان، پرونده رسیدگی به مشکلات ارزی و قاچاق کالا و ارز، مشکلات فراروی واحدهای تولیدی، روابط اقتصادی برخی شرکت های داخلی با شرکت های چینی در خصوص واردات، زمین خواری و تعرض به منابع طبیعی از پرونده های مهم مورد بررسی قرار گرفته کمیسیون اصل نود بود.

وی شکوائیه شرکت عقاب افشان از پلیس راهور را یکی از پرونده های در حال رسیدگی این کمیسیون عنوان کرد و گفت: نحوه عملکرد بین المللی شرکت نفت درباره فروش نفت به کشورهای خارجی، مسکن مهر و چالش های آن، وضعیت صندوق توسعه ملی، بررسی انتخابات شوراها، برخورد سازمان انرژی اتمی با دانشمندان و مدیران ارشد این سازمان، اختلاس در پتروشیمی ایلام، تصرف پارک ملی خجیر، فساد در فوتبال، فساد در گمرکات کشور، ویژه خواری 650 میلیون یورویی و پرونده بابک زنجانی از دیگر پرونده های رسیدگی شده در سال 92 توسط کمیسیون اصل نود بوده است.

وی به برگزاری نشست های مختلف با مسوولان اجرایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نشست با وزیر علوم، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان ثبت اسناد، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس سازمان انرژی اتمی، رییس بانک مرکزی، رییس گمرک و رییس سازمان مراتع و آبخیزداری و ده ها جلسه نیز با معاونین وزرای مختلف برگزار شده است.

وی تصریح کرد: نشست ویژه ای نیز با آیت الله آملی لاریجانی درباره تسریع در رسیدگی به پرونده های ارجاع شده از کمیسیون اصل نود به قوه قضاییه برگزار شد.

افضلی فرد گفت: در این جلسه مقرر شد اگر قوه قضاییه سرعت عمل نداشته باشد و احکام متناسب با این تخلفات صادر نشود قدرت بازدارندگی در برابر متخلفان از بین خواهد رفت.

وی جلسه ویژه دوم کمیسیون اصل نود را با «علی لاریجانی» رییس مجلس عنوان کرد و ادامه داد: این جلسه درباره وظایف کمیسیون اصل نود و ارتقای آن به دیوان بود.

افضلی فرد همچنین درباره شکایت مدیرعامل شرکت عقاب افشان که تولیدکننده انواع اتوبوس های اسکانیا از راهور ناجا می باشد گفت: به دلیل ممنوعیت و جلوگیری از شماره گذاری اتوبوس های این شرکت مدیرعامل عقاب افشان از نیروی انتظامی شکایت کرد.

وی ادامه داد: براساس مستندات ارائه شده راهور ناجا کمیسیون اصل نود به این نتیجه رسید که این مستندات از قوت باقی برخوردار نیست و باید مطابق قانون با این شرکت رفتار می شد.

افضلی فرد گفت: راهور ناجا به دلیل تصادفات زنجیره ای که در اتوبان تهران - قم صورت گرفته بود به مدتی محدود برای بررسی کیفیت اتوبوس های تولید شده اسکانیا شماره گذاری این اتوبوس ها را متوقف کرده و به مسوولان اعلام کرد که این شرکت ملزم به رفع اشکالات است.

وی خاطرنشان کرد: به این نتیجه رسیدیم که اقدام راهور ناجا مدیریتی بوده و از شرکت عقاب افشان به صورت مقطعی درخواست کرده که اشکایات وارد شده به اتوبوس های تولیدی را رفع کند و از تاریخ 24 اسفندماه شرکت راهور ناجا ملزم است که اتوبوس های رفع اشکال شده شرکت عقاب افشان را شماره گذاری کند.

سیام(3)**9103**9132**1535
کد N186288

وبگردی