آفتاب

کادر پرواز ام.اچ 370 در تیررس اتهام/ 10 روز جستجوی بی نتیجه

کادر پرواز ام.اچ 370 در تیررس اتهام/ 10 روز جستجوی بی نتیجه

کوالالامپور - ایرنا – غیرفعال شدن دستی سیستم های بویینگ 777 ناپدید شده مالزی پس از مکالمه خلبان با مرکز کنترل، خلبان و کمک خلبان این هواپیما را در معرض سوء ظن قرار داده است.

به گزارش ایرنا، منزل این دو فرد طی روزهای شنبه و یکشنبه مورد تفتیش قرار گرفت و محققان شبیه ساز پرواز را که در منزل خلبان نگهداری می شد مورد بررسی قرار دادند.

پرواز ام.اچ 370 بامداد روز شنبه هفته گذشته حدود یکساعت پس از برخاستن از باند فرودگاه کوالالامپور و در مسیر پکن با 239 مسافر که بیش از 150 نفر از آن ها چینی بودند، ناپدید شد.

مقامات مالزی پس از هشت روز تلاش و کمک گرفتن از 14 کشور جهان اعلام کردند این هواپیما به عمد از مسیر خود منحرف شده و ممکن است برفراز آسیای مرکزی و دالان جنوبی و در منطقه وسیعی از اقیانوس هند پرواز کرده باشد.

مقامات مالزیایی تاکید کردند که یک نفر در هواپیما سیستم های ارتباطی آن را حدود 40 دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه به عمد از کار انداخته است.

تجهیزات ACARS که به عمد غیرفعال شده است اطلاعات موتورهای جت و داده های دیگر را به خطوط هوایی و مراکز کنترل ارسال می کند.

بنابراین گزارش حدود 14 دقیقه بعد از این ماجرا نیز فرستنده رادیویی و انتقال دهنده سیستم های راداری تجاری شناسایی هواپیما غیرفعال شده اند. بنابراطلاعات منتشر شده، غیرفعال شدن هر دو سیستم به طور جداگانه شواهد قوی برای عمدی بودن ناپدیدشدن هواپیمای پرواز ام.اچ 370 هستند.

هشام الدین حسین وزیر دفاع و سرپرست وزارت حمل و نقل مالزی روز گذشته در یک نشست خبری گفت که آخرین کلمات انتقال یافته به مرکز کنترل ترافیک از سوی خلبان جمله ˈهمه چیز خوب است، شب خوشˈ است و پس از آن سیستم ها قطع شد.

رسانه های مالزی طی دو روز گذشته ناپدیدن این پرواز را به مسایل سیاسی نیز گره زده اند و حمایت خلبان هواپیما از مخالفان دولت مالزی را دلیل احتمالی برای مفقودشدن آن می دانند.

این رسانه ها تاکید دارند خلبان هواپیما از حامیان انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت کنونی است که ماه جاری در دادگاه محکوم شد و به همین دلیل نتوانست در انتخابات میان دوره ای ˈکجنگˈ از ایالت سلانگور شرکت کند و به پارلمان راه یابد.

اما مخالفان دولت این دیدگاه را به شدت رد می کنند.

از سوی دیگر سرپرست وزارت حمل و نقل مالزی روز گذشته اعلام کرد هم اکنون باید در 11 کشور جهان به دنبال اثری از هواپیمای بویینگ 777 مالزی گشت.

مالزی با نمایندگان قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، پاکستان، بنگلادش، هند، چین، میانمار، لائوس، ویتنام، تایلند، اندونزی و استرالیا نشستی برگزار کرده و از آن ها برای یافتن هواپیما کمک خواسته است. برخی از این کشورها در دالانی قرار دارند که احتمال می رود هواپیما به آن سمت رفته باشد.

پاکستان و هند رسوخ هواپیما در لایه های امنیتی این کشورها و عبور از رادارها را رد کرده اند.

ˈتونی ابوتˈ نخست وزیر استرالیا نیز امروز با اعلام این مطلب که هیچگونه اطلاعاتی دال برنزدیک شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی به حریم هوایی کشورش یافت نشده است، مفقود شدن پرواز ام اچ 370 را رویدادی بسیار اسرارآمیز خواند.

دو دالان هوایی احتمالی برای پرواز هواپیما پس از قطع ارتباط با ایستگاه ها و بدون این که ردیابی شود در نظر گرفته شده است.

یکی از این دو دالان هوایی مرزهای قزاقستان و ترکمنستان تا شمال تایلند را در برمی گیرد و دومین دالان منطقه جنوبی است که از اندونزی تا جنوب اقیانوس هند را شامل می شود.

مالزی دهمین روز از ناپدیدشدن این هواپیما را پشت سر می گذارد و تاکنون اثری از آن و مسافرانش یافت نشده است.

آساق**د.م**1611
کد N186106

وبگردی