آفتاب
بررسی تحولات یک سال گذشته آسیای مرکزی و قفقاز

بهشتی‌پور: تغییر رویکرد به آسیای مرکزی باید در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گیرد

بهشتی‌پور: تغییر رویکرد به آسیای مرکزی باید در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گیرد

یک کارشناس مسائل آسیایی مرکزی و قفقاز گفت: آسیای مرکزی و قفقاز اگر برای ما مهمتر از خاورمیانه نباشد، ‌کم اهمیت‌تر از آن نیست.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تحولات یک سال گذشته آسیای مرکزی و قفقاز و سیاست‌های دستگاه دیپلماسی‌ کشورمان در قبال این تحولات خاطرنشان کرد: وزیر خارجه کشورمان چند ماه پیش سفری به ترکمنستان داشت و می‌توان گفت این سفر تحولی در روابط‌مان با کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

وی افزود: روحانی هم سفری به بیشکک پایخت قرقیزستان برای شرکت در اجلاس شانگهای داشت و می‌توان این تحرکات ایران را در 6 ماه گذشته کم دانست. البته در حاشیه نشست داووس روحانی با رئیس جمهور آذربایجان دیدار داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برای بهبود و گسترش روابط ایران با آسیای مرکزی و قفقاز نقش شرکت‌های خصوصی هم قابل توجه است گفت: یک بخش گسترش روابط با سایر کشورها به دولت باز می‌گردد و بخش دیگر آن به شرکت‌های خصوصی باز می‌گردد که متاسفانه سابقه خوبی از خود نه تنها در ترکمنستان بلکه در آسیای مرکزی نداشته‌اند به طوری کلی شرکت‌های خصوصی ما بر خوردی کاسب‌کارانه داشته‌اند و بررسی‌هایی برای بلند مدت در قراردادها و روابط با سایر کشورها نداشته‌اند و این برخورد ضربه سنگینی به موقعیت ایران زد.

وی ادامه داد: ترکیه از ابتدای ورود سرمایه‌گذاری بلند مدت کرد و همین امر تاثیر زیادی دارد. البته بخشی هم به دولت باز می‌گردد که اولویت لازم را به آسیای مرکزی و قفقاز نداده‌اند و این مساله هم در دوران دولت فعلی وجود دارد و هم در گذشته بوده است.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: در حرف مسائل زیادی مطرح می‌شود و این طور می‌گویند که آسیای مرکزی و قفقاز منطقه مهمی است ولی در عمل کار زیادی انجام نمی‌شود.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: بخشی از کاهش روابط ایران با سایر کشورها به تحریم‌های اعمال شده و فشارهای آمریکا به ایران باز می‌گردد زیرا این اعمال فشارها بر روی طرف‌های ایران بر تصمیات‌شان اثر می‌گذارد و بر تماس‌ها و نوع برخوردشان هم قابل مشاهده است.

بهشتی‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با مذاکرات گام نهایی هسته‌ای در سال آینده خاطر نشان کرد: اگر مذاکرات ایران و 1+5 ثمر بخش و منجر به پایان بخشیدن به تحریم‌ها باشد تاثیر تعیین کننده‌ای بر مناسبات‌مان با آسیای مرکزی و قفقاز خواهد داشت به ویژه اینکه فشارهایی که در مخالفت با این روابط وجود داشت کاسته می‌شود و از این نظر با به نتیجه رسیدن مذاکرات در صورت زمان کمتر، شاهد روابط خوبی با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز خواهیم بود.

وی در رابطه با گام‌های مهم دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال آینده گفت: دولت برای برقراری روابط با مناطق و کشورهای مختلف باید اولویت‌های واقعی قرار دهد و توسعه مناسبات با آسیای مرکزی و قفقاز اگر اهمیت بیشتری نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس نداشته باشند کم اهمیت‌تر هم نخواهد بود.

وی گفت: تغییر رویکرد باید یکی از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد. از سوی دیگر ایران هنوز نتوانسته بخش خصوصی را در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در بخش تجارت و بازرگانی فعال کند.

وی گفت: برخی مسایل مثل گمرک، ویزا، راه‌آهن و... موانع اجرایی پیش‌ روی تعامل ایران و آسیای مرکزی و قفقاز است. هرچند توافق‌هایی امضا شده است ولی هنوز به مرحله اجرا در نیامده‌اند و تحقق این توافق‌ها می‌توانند زمینه را برای داشتن چشم‌اندازی روشن در سال آینده فراهم سازد.

بهشتی‌پور تاکید کرد: بسیاری از مشکلات ایران با کشورهای آسیای میانه و قفقاز به دولت ما، دولت کشور مقابل و بخش خصوصی‌ها تحریم مربوط می‌شود و اجناس نامرغوب هم تاثیر زیادی داشته است. دولت ترکیه برای تجار خود بروشورهایی با اطلاعات روز چاپ می‌کند که به آنها مسائلی را در مورد کشوری که قرار است با آن کار کنند مطرح می‌کند و تخفیف‌هایی را هم برای بازرگانان در جهت توسعه مناسبات با سایر کشورها درنظر می‌گیرد. در چارچوب اکو می‌توان این مسائل را پیگیری کرد.

انتهای پیام

کد N185817

وبگردی