آفتاب

سایه بی اعتمادی در مذاکرات مرزی قرقیزها و تاجیکان

سایه بی اعتمادی در مذاکرات مرزی قرقیزها و تاجیکان

دوشنبه - ایرنا - مقام های تاجیکستان و قرقیزستان به رغم مذاکرات و توافقات هیات های بلندپایه دو کشور در دو ماه گذشته مبنی بر رفع اختلافات مرزی، به توافقات انجام شده عمل نکرده اند.

گذرگاه های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان در پی درگیری مرزی 11 ژانویه (21 دی ماه) بسته شد و به رغم توافقات دو هفته پیش هیات های مرزی دو کشور مبنی بر باز شدن گدرگاه های مرزی، اما قرقیزی ها همچنان به راه بندی مرزی ادامه می دهند.

روز یکشنبه هفته جاری نیز در مرکز استان بادکند جمهوری قرقیزستان دور جدید مذاکرات هیات های تاجیکستان و قرقیزستان برگزار شد و این مذاکرات بدون نتیجه مشخصی پایان یافت. قرار است دور بعدی مذاکرات 20 مارس (28 اسفند) برگزار شود.

سرپرستی هیات قرقیزستان را در نشست یکشنبه هفته جاری «طاقان ممیت اف» معاون نخست وزیر به عهده داشت و سرپرستی هیات تاجیکستانی به عهده «شیرعلی خیرالله اف» مشاور رییس جمهوری تاجیکستان بود.

در این مذاکرات راه های حل و فصل مناقشه های اخیر در مرز اسفره و بادکند و روند اجرای توافقات قبلی به منظور رفع تنش های مرزی بررسی شد.

این مذاکرات در حالی انجام شد که سه روز پیش نیز در پی مناقشه جدید ساکنان روستای خواجه اعلای ناحیه اسفره با ساکن روستای آقسای ناحیه بادکند، طرف قرقیزی راه منطقه واروخ را که از چهار طرف در احاطه قرقیزستان قرار دارد، بست. در پاسخ به این عمل، ساکنان مرزی خواجه اعلا تاجیکستان نیز راه آقسای را بستند.

بسته شدن گذرگاه های مرزی مشکلات زیادی را برای ساکنان مرزی و مبادلات تجاری دو کشور ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاع اداره گمرک تاجیکستان، این کشور بخش قابل توجهی از مبادلات تجاری خود با کشورهای چین، روسیه، قزاقستان و کشورهای اروپایی را از طریق راه ارتباطی قرقیزستان انجام می دهد و بسته شدن گذرگاه های مرزی به اقتصاد تاجیکستان لطمات زیادی وارد می کند.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان با وجود گذشت22 سال از استقلال دو کشور همچنان علامت گذاری نشده است و این موضوع بارها به مناقشه مرزی دو طرف تبدیل شد.

در آخرین تنش مرزی میان دو کشور در دو ماه پیش، هفت نفر از طرفین مجروح شدند و به دنبال آن روابط دو کشور رو به سردی گرایید. پس از این رخداد، بیشکک سفیر خود را از دوشنبه فراخواند و گذرگاه های مرزی خود را روی تاجیکستان بست.

تحلیلگران به درازا کشیدن مذاکرات دو کشور همسایه در حل اختلافات مرزی را ناشی از کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی دیپلماسی بین دو کشور می دانند.

به عقیده این تحلیلگران ادامه روند اختلافات مرزی به حضور بیگانگان و مختل شدن امنیت دو کشور و منطقه منجر خواهد شد.

آساق**1663**1545
کد N185759

وبگردی