آفتاب
اوباما خطاب به پوتین:

آماده ایم شما را تحریم کنیم/همچنان امکان حل دیپلماتیک بحران اوکراین وجود دارد

آماده ایم شما را تحریم کنیم/همچنان امکان حل دیپلماتیک بحران اوکراین وجود دارد

رئیس جمهوری آمریکا در پی اعلام نتایج همه پرسی تعیین سرنوشت شبه جزیره کریمه که به نفع روسیه تمام شد، تهدید به تحریمهای بیشتر مسکو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام نتایج همه پرسی تعیین سرنوشت شبه جزیره کریمه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روسی تهدید به تحریمهای بیشتر مسکو کرد.

اوباما تاکید کرد که آمریکا و همپیمانان این کشور هرگز نتایج این همه پرسی را درباره پیوستن شبه جزیره کریمه به مسکو نمی پذیرند، زیرا این همه پرسی که با مداخله نظامی روسیه صورت گرفته قانون اساسی اوکراین را زیر پا گذاشته است.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد با وجود حضور نیروهای روسی در خاک اوکراین و انجام رزمایش گسترده در مرز با اوکراین، اوباما بر این باور است که بحران اوکراین همچنان به روش دیپلماتیک قابل حل است.

در ادامه این بیانیه آمده است روسیه باید از استقرار فوری ناظران بین المللی در اوکراین با هدف کمک به پایان خشونتها در این کشور حمایت کند.

این درحالیست که پوتین در این تماس تلفنی گفت: همه پرسی کاملا قانونی بوده و در راستای اصول قوانین بین الملل و منشور سازمان ملل بوده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بر حل بحران اوکراین به شیوه ای دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: روسیه باید نیروهایش را به پایگاه خود برگردانده و به تنشها و نگرانی ها درباره درگیری نظامی پایان دهد.

میخائیل مالچف رئیس کمیته پارلمانی شبه جزیره کریمه ناظر بر برگزاری همه پرسی نیز اعلام کرد نتایج شمارش 75 درصد از آرا نشان می دهد که 95/7 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی، با پیوستن این منطقه به روسیه موافقت کرده اند و میزان مشارکت در همه پرسی روز گذشته به 82 درصد رسیده است.

کد N185535

وبگردی