آفتاب

نقش ترتیب در تلفیق تمرین‌های قدرتی و هوازی

نقش ترتیب در تلفیق تمرین‌های قدرتی و هوازی

انجام تمرینات هوازی و استقامتی همراه با هم می‌تواند در افزایش کارایی ورزشکاران موثر باشد، با این حال ورزشکاران تردید دارند این تمرینات با چه ترتیبی موثرتر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درست است که تلفیق ورزش‌های مختلف می‌تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد، اما این سوال پیش می‌آید که آیا ترتیب ورزش‌ها مهم است و نقشی در موثر بودن ورزش دارد؟ ترتیب ورزش‌های هوازی و استقامتی موضوع تحقیق دپارتمان بیولوژی و فعالیت فیزیکی دانشگاه فنلاند بود. در این تحقیقات 200 مرد وزن سالم و فعال مورد بررسی قرار گرفتند.

افراد مورد بررسی در این تحقیقات 18 تا 40 سال سن داشتند. بعضی از آنها ابتدا ورزش هوازی و سپس ورزش قدرتی انجام دادند و بعضی دیگر بالعکس. این تمرینات به مدت 94 هفته‌ و در هفته‌ دو تا سه بار انجام شد.

انجام ورزش‌های هوازی باعث خسته شدن عضلات تمرین داده شده می‌شود و توانایی بالا بردن وزنه و تمرینات قدرتی و استقامتی را کاهش می‌دهد.

در این تحقیقات مشخص شد واکنش‌های آنابولیک دو گروهی که ابتدا ورزش هوازی انجام دادند کمتر مطلوب بود. این گروه تا دو روز بعد از ورزش و به هنگام ریکاوری تمرکز تستسترون کمتری داشتند که می‌تواند بر رشد و قدرت عضلات تاثیرگذار باشد. با این وجود بعد از 24 هفته‌ تمرین هر دو گروه کارایی فیزیکی بهتری داشتند و شاهد رشد عضلات بودند. بنابراین ترتیب تمرین‌های هوازی و استقامتی در طولانی مدت تاثیر زیادی بر بدن نمی‌گذارد و هر کس می‌تواند با توجه به سلیقه شخصی ترتیبی که مناسب تر است انتخاب کند.

با این حال تحقیقات بیشتری لازم است تا تاثیر ترتیب تمرینات بر ورزشکاران حرفه‌ای‌تر و با سابقه‌تر را مشخص کند.

انتهای پیام

کد N185411

وبگردی