آفتاب

عضو کمیسیون امنیت ملی: طرحی با ۱۱۳ رأی برای حفظ حقوق هسته‌ای آماده کرده‌ایم

عضو کمیسیون امنیت ملی: طرحی با ۱۱۳ رأی برای حفظ حقوق هسته‌ای آماده کرده‌ایم

فارس نوشت:

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تحولی که در اطلاع‌رسانی مذاکرات ژنو صورت گرفت از نکات برجسته جمهوری اسلامی بود و شاهد یک اجماع ملی روی دفع و رفع تحریم‌ها بودیم.

محمدجواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس عصر امروز در نشست خبری بایدها و نبایدهای مذاکرات گام نهایی توافق‌نامه ژنو که در کاخ مطبوعات برگزار می‌شد با بیان اینکه امروز نسبت به ۶ ماه گذشته در مجلس تفاوت چشمگیری نسبت به بحث مذاکرات هسته‌ای پیش‌آمده است، اظهار داشت: در ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب که بحث مذاکرات پیش آمد، مردم و نمایندگان دغدغه‌های مختلفی داشتند که مطرح شدن این موضوعات در مجلس بسیار سخت بود.

کریمی‌قدوسی ادامه داد: تحولی که در این مدت در اطلاع‌رسانی صورت گرفت یکی از برجسته‌ترین موضوعاتی بود که در جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد و ما شاهد یک اجماع ملی در بحث مذاکرات و یک اجماع روی دفع و رفع تحریم‌ها و دور کردن تحریم‌ها با حفظ مواضع اصولی بودیم.

وی با اشاره به بیانیه‌ای که صبح امروز در صحن علنی مجلس و با امضای ۱۸۲ نماینده قرائت شد، گفت: در این بیانیه که در چارچوب خواسته‌های ملت تهیه شده به تشویق تیم مذاکره‌کننده پرداختیم و در عین حال این امر در بازدارندگی تیم مذاکره کننده تاثیرگذار است.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محور اصلی این بیانیه توجه تیم مذاکره‌کننده به معاهده ان پی‌تی است و به این مسئله اشاره شده است که کسی نباید از این چارچوب خارج شود.

کریمی‌قدوسی بیان کرد: در بندی از این بیانیه آمده است که هرگونه توافق با ۱+۵ نباید برخلاف این معاهده‌نامه باشد و نمایندگان تخلف‌کننده که خارج از ان پی‌تی عمل می‌کنند، با همین سازوکار معرفی خواهند شد.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد این بیانیه شکل بگیرد گزارش‌های متوالی بود که از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده بدست می‌آمد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در ادامه سخنانش با اشاره به جلسه صبح امروز با وزیر اطلاعات و اعضای تیم مذاکره‌کننده گفت: در این جلسه تمامی دغدغه‌ها را با صراحت بیان کردیم.

کریمی‌قدوسی تاکید کرد: ما امروز شاهد یک اجماع در بین نمایندگان هستیم.

وی ادامه داد: ما برای حفظ حقوق هسته‌ای طرحی را با ۱۱۳ رای آماده کردیم که متاسفانه در صف انتظار مجلس قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به اینکه دور بعدی مذاکرات در فروردین ماه است و این زمان با تعطیلات در ایران مصادف شده است و علت این موضوع چیست، گفت: گزارشی که آقای عراقچی به ما داده است در جلساتی که برگزار شده به این توافق رسیده که ۵ دوره مذاکره وجود داشته باشد و آخرین آن نیز تیرماه که زمان پایانی ۶ ماه است، توافق شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان به طرح سوال از عباس عراقچی معاون ظریف اشاره کرد و بیان کرد که پیام‌های راهپیمایی ۲۲ بهمن و فرمایشات مقام معظم رهبری را با وی مطرح کرده است.

 

45503

کد N185187

وبگردی