آفتاب

داوداوغلو: اولویت ترکیه امنیت تارتارهای کریمه است

داوداوغلو: اولویت ترکیه امنیت تارتارهای کریمه است

آنکارا – ایرنا – ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در واکنش به برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه برای پیوستن به روسیه گفت: اولویت این کشور تامین امنیت تارتارهاست و امیدوار است نتایج همه پرسی خللی به تمامیت ارضی اوکراین وارد نیاورد.

به گزارش ایرنا، داوداوغلو در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری ˈان.تی.ویˈ گفت: تارتارها عناصر اصلی جمعیت تشکیل دهنده منطقه خودمختار کریمه هستند.

او با هشدار به تارتارهای کریمه که تحت تاثیر تحریک ها قرار نگیرند، افزود: درصورتی که امنیت تارتارها نقض شود، ترکیه موضع خود را نسبت به این تحول مشخص خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه به تماس های فشرده دیپلماتیک خود با نمایندگان کشورهای غربی و همتای روسی خود در رم اشاره کرد و گفت: به رغم برگزاری همه پرسی ، امیدوار است نتیجه این همه پرسی به نقض حاکمیت اوکراین منجر نشود.

این مقام ترکیه ای تاکید کرد که کشورش خواهان احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه خود بوده و بر لزوم حفظ تمامیت ارضی اوکراین تاکید دارد.

داوداوغلو هفته گذشته نیز با ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل و ˈجان اشˈ رییس مجمع عمومی سازمان ملل، در نیویورک دیدار کرد و بر عزم ترکیه در حفظ مواضع خود در طرفداری از تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ تمامیت ارضی و سیاسی اوکراین اساس مواضع ترکیه در قبال این کشور را تشکیل می دهد، گفت: هرگونه انعطاف و عقب نشینی در این زمینه، عواقب ناخواسته ای را در تمام منطقه اروسیا خواهد داشت؛ به همین خاطر حفظ تمامیت ارضی و سیاسی اوکراین بسیار حایز اهمیت است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: به مخاطبان خود در سازمان ملل تاکید کردیم که هر دولتی در اوکراین روی کار باشد، باید استعداد نمایندگی تمامی منطقه اوکراین را داشته باشد. ترکیه در حفظ تمامیت ارضی اوکراین دارای مواضع یکسانی با کشورهای هم پیمان خود است.

داوداوغلو افزود : ترکیه مصمم است در خصوص حفظ موجودیت تاتارها در منطقه کریمه هرگامی را بردارد. ترکیه در قبال حفظ حقوق تاتارها وامدار تاریخ است.

مجلس کریمه صبح روز دوشنبه جلسه ای برگزار می کند تا نتیجه همه پرسی امروز را تایید و به آن رسمیت بخشد.

خاورم/2011**230 **1010
کد N185057

وبگردی