آفتاب

تحلیلگر آلمانی:غرب و ایران گام به گام به حل نهایی موضوع هسته ای نزدیک می شوند

تحلیلگر آلمانی:غرب و ایران گام به گام به حل نهایی موضوع هسته ای نزدیک می شوند

برلین - ایرنا -کارشناس سیاسی تحلیلگر مسایل خاورمیانه و ایران در آلمان بااشاره به برگزاری مرتب دور جدیدی از مذاکرات هسته ای گروه 1+5 و ایران، با جدی و محتوایی خواندن این دور از گفت و گو های دو طرف،گفت: سرانجام به یک مرحله جدی از مذاکرات هسته ای رسیده ایم و دو طرف گام به گام به دستیابی به توافق نهایی نزدیک می شوند.

ˈوالتر پشˈ کارشناس بنیاد علم و سیاست آلمان به عنوان نهاد مشاوره دهنده به دولت این کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین،گفت:در مرحله جدید مذاکرات هسته ای که با جدیت و قاطعیت از سوی دو طرف در دستور کار قرار گرفته است،بسیاری از فاکتورهایی که در افکار عمومی جنبه کارشکنانه داشت کنار گذاشته شده و دو طرف به صورت جدی و محتوایی کار را ادامه می دهند.

این کارشناس آشنا به امور ایران در آلمان یادآورشد: در مرحله ای قرار داریم که طرف غربی دیگر متقاعد شده که دولتمردان ایران برای دستیابی به توافق و حل و فصل نهایی مساله هسته ای نیت جدی دارند و همچنین شاهد حضور گروه های مذاکره کننده با تجربه و توانمند از سوی دو طرف هستیم که خوش بینی البته بجایی را برای پایان یافتن این مناقشه طولانی مدت ایجاد کرده است.

والتر پش در عین حال به این نکته اشاره کرد که معنای این خوش بینی این نیست که حتما در ماه جولای ( خرداد) و پایان مهلت 6 ماهه تعیین شده در توافق موقت ژنو به نتیجه نهایی دست یابم اما معتقدم ما شاهد پیشرفت های قابل توجهی تا آن زمان خواهیم بود.

کارشناس بنیاد علم و سیاست آلمان افزود: نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه با مکانیسمی که با موفقیت در حال اجرا است،دو طرف قدم به قدم در راه اعتماد سازی پیش می روند و این مسیر درستی است که سرانجام ما را به نتیجه مورد نظر و هدف نهایی خواهد رساند.

پش یادآورشد که البته دو طرف در ادامه مسیر خود برای دستیابی به توافق نهایی با موانع زیادی در صحنه سیاست داخلی روبه رو هستند به طوری که در داخل امریکا و ایران افراد و گروه هایی وجود دارند که با عملکرد غیر مسوولانه خود سعی دارند در مذاکرات اخلال ایجاد کرده و مانع از موفقیت آن شوند اما به اعتقاد من در نهایت عقلانیت سیاسی غلبه خواهد کرد و دو طرف به توافق نهایی دست می یابند.



** تفاوت وجهه امروز ایران با سال گذشته به اندازه اختلاف روز و شب است

تحلیلگر آلمانی آشنا به امور ایران در پاسخ به پرسشی درخصوص تاثیر سیاست های دولت جدید ایران در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای،گفت:سیاست درپیش گرفته شده از سوی دولت جدید ایران به ریاست حسن روحانی کاملا حرفه ای و جدی بوده و بر پایه عقل و منطق استوار است و ما تفاوت ایجاد شده در مواضع را در رفتار دیپلمات های این کشور و سیاست جدید مطبوعاتی دولت در برخورد با دولت های غربی به خوبی شاهد هستیم.

والتر پش تاکیدکرد: شما وقتی وجهه ایران امروز را با یک سال پیش مقایسه می کنید،تفاوت مانند شب و روز است و نتیجه این شده که امروز غرب دیگر دچار توهم نیست و جمهوری اسلامی و نمایندگان آن را به رسمیت می شناسد.

وی افزود:مذاکره کنندگان ایرانی امروز در مذاکرات حساس و پیچیده هسته ای از سوی غربی ها بسیار جدی گرفته می شوند زیرا اعتماد دو طرفه ایجاد شده و درحال ریشه گرفتن است و این وضعیت به پیشرفت مذاکرات و دستیابی به نتیجه نهایی بسیار کمک می کند.

این کارشناس آلمانی با یادآوری اینکه در گذشته شک و تردید عمیقی بین دو طرف مذاکرات بویژه درمورد ایران و آمریکا وجود داشته که مانع از پیشرفت روند گفت و گو ها می شده است،گفت: امروز این وضعیت دیگر وجود ندارد و دوطرف نشان داده اند که در تلاش برای پایان دادن به مسئله هسته ای،جدی و قاطع هستند.

وی در همین رابطه از نقش عمان به عنوان میانجیگری خوب برای حل و فصل اختلافات میان ایران و آمریکا نام برد و افزود:دو طرف در راه رفع اختلافات خود شریک قابل اعتمادی یافته اند( عمان) که به کمک آن می توانند مسایل حساس را با هم حل کنند.

به عقیده این کارشناس آلمانی،نقطه مثبت عمان نیز این است که سعی ندارد خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح کند بلکه به صورت ظریف و هوشمندانه فعالیت پشت صحنه دارد و البته احترام خاصی هم برای ایران قائل است.

به گفته پش، مذاکرات ایران و آمریکا در عمان برای رفع اختلافات و سوء تفاهم ها بسیار مهم بوده است و می تواند در نهایت به همکاری امنیتی دو طرف در منطقه منتهی شود بویژه اینکه آمریکا و ایران منافع امنیتی مشترک در منطقه دارند.

این کارشناس آلمانی ادامه داد: دو طرف در مذاکرات خود باید ابتدا به حل مشکلات اساسی و ریشه ای خود اقدام کرده و بی اعتمادی شدیدی که وجود دارد را رفع کنند و پس از آن است که می توان به از سرگیری روابط سیاسی دو کشور نیز امیدوار بود.

عضو بنیاد سیاست آلمان به عنوان نهاد مشاوره دهنده به دولت در امور سیاسی کشور،درمورد غفلت برلین در بهبود روابط سیاسی با ایران به توجه به تغییر فضای ایجاد شده طی ماه های گذشته و به نوعی عقب ماندگی از رقیبان اروپایی در این مسیر سوال شد که وی گفت:دولت آلمان هنوز با تبعات انتخابات ملی پارلمانی و تشکیل دولت ائتلافی جدید روبه رو است و با توجه به تغییرات انجام شده در دستگاه دیپلماسی کشور از جمله شخص وزیر خارجه، هنوز انسجام لازم ایجاد نشده است.

والتر پش تصریح کرد: در مجلس جدید نیز شاهد هستیم که نمایندگان با سابقه ای همچون روپرشت پولنتس و هانس اولریش کلوزه ( رییس و معاون کمیسیون سیاست خارجی مجلس ) که چند دهه با ایران ارتباط داشتند امروز دیگر حضور ندارند و افراد جدیدی جایگزین آنها شده اند.

وی یادآورشد: با این وجود معتقدم آلمان همچنان درمقایسه با کشورهای دیگر حضور خوبی در ایران دارد و دو کشور به نسبت رابطه خوب و مثبتی به هم دارند.

این تحلیلگر آلمانی آشنا به امور ایران،افزود:تصویر غلطی از ایران در آلمان وجود دارد و به همین خاطر در دوره صدارت خانم مرکل مسایل سیاسی و حقوق بشری بر روابط اقتصادی سایه انداخته است و طرح مساله هولوکاست از سوی دولت قبل ایران نیز به خاطر روابط پیچیده ای که آلمان با اسرائیل دارد ضربه سنگینی بر روابط دو کشور وارد کرده است.

به اعتقاد والتر پش،به خاطر مخالفت آلمان با تحریم های بیشتر علیه ایران بوده است که یک رژیم تحریمی سنگین تری همچون تحریم ها علیه عراق درمورد ایران از سوی غرب اعمال نشده است.

وی تاکید کرد: من همچنان بر این اعتقاد هستم که رابطه ایران و آلمان عمیق بوده و برلین هم به این واقف است که ایران کشوری با فرهنگ و بزرگ است،ادامه حضور شرکت های اقتصادی بزرگ آلمان در تهران هم خود دلیلی برای این ادعا است.

والتر پش توضیح داد: صدراعظم مرکل نیز همیشه تاکید داشته که سرانجام باید مساله ایران حل شود و درصورت دستیابی به توافق نهایی در موضوع هسته ای است که آلمان و ایران رابطه خود را در همه سطوح گسترش خواهند داد.

این کارشناس بنیاد علم و سیاست آلمان تاکید کرد: معتقدم هدف اصلی بنیامین نتانیاهو از طرح موضوع ایران در دیدارهای خود با مرکل این است که صدر اعظم آلمان به انتقادهایش از شهرک سازی ها خاتمه دهد.



** ایران نقش تعیین کننده ای در معادلات منطقه ای و حتی جهانی دارد

کارشناس آلمانی آشنا به امور خاورمیانه در بخش دیگری از این گفت وگو درخصوص ارزیابی اش از نقش و جایگاه ایران در منطقه و جهان،گفت:با نگاه به جایگاه ژئو پولتیک ایران بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، می بینیم این کشور امروز همچنان از نقش و جایگاه بسیار تعیین کننده ای در معادلات منطقه ای و حتی جهانی برخوردار است .

والتر پش تاکید کرد:به رغم وقوع تحولات و بحران های اخیر در منطقه خاورمیانه،ایران همچنان یکی از مهمترین قدرت ها است که نقش بسزایی در تعیین سرنوشت منطقه ایفا می کند، امروز جامعه بین المللی نیز اهمیت ایران را برای برقراری ثابت و آرامش در منطقه به رسمیت شناخته است.

این کارشناس آلمانی در پاسخ به اینکه تبدیل ایران به عنوان شریک راهبری غرب در منطقه را چگونه ارزیابی می کند؟،گفت:اینکه به چه شکلی و چه زمانی این مشارکت راهبردی دوباره بین ایران و غرب ایجاد شود هنوز مشخص نیست اما بدون تردید با حل و فصل موضوع هسته ای و ایجاد اعتماد دو طرفه دوباره ما شاهد این اتفاق خواهیم بود.

پش در همین رابطه به همکاری دوطرف در مقابله با گروهک طالبان و تروریسم منطقه ای در سال 2001 بعد از حادثه 11 سپتامبر،اشاره کرد و گفت:این همکاری موثر و سازنده نشان داد که دو طرف قادرند همکاری خوبی در سطوح بین المللی در رابطه با مسایل مهم و رهبردی داشته باشند.

این کارشناس آلمانی با بیان اینکه ˈچالش القاعدهˈ، ایران و غرب را با مشکلات بزرگی روبه رو کرده است،گفت: برای حل این مشکل بین المللی ما نیازمند یک همکاری امنیتی سه گانه بین غرب،ایران و عربستان سعودی هستیم.

پش،افزود:حقیقت این است که اروپا و آمریکا هر دو به عربستان در زمینه حقوق بشر یک نگاه انتقادی دارند اما ما به ریاض در راه مبارزه با القاعده و شبکه های تروریستی منطقه نیاز داریم و به عقیده من بدون نزدیکی عربستان به ایران و تشکیل یک ˈمحور ثبات ریاض - تهرانˈ که قادر باشد بر تفکر رقابتی ایدئولوژیکی خود غلبه کند،منطقه خاورمیانه آرام نخواهد شد.

این کارشناس آلمانی آشنا به امور خاورمیانه اختلاف نظر تهران و ریاض درخصوص بحران سوریه را عامل مهمی در سردی روابط دو کشور دانست و گفت: تفاوت مهمی که بین دولت های عربستان و ایران وجود دارد این است که ایران با همکاری نظام پارلمانی خود از شرایط جدید منطقه ای و بین المللی ارزیابی های جدید ارائه می دهد اما عربستانی ها قادر به تطبیق خود با شرایط جدید نیستند.

والتر پش با بیان اینکه نزدیک شدن ایران و عربستان در شرایط فعلی را سخت می داند،گفت: معتقدم دولت های بزرگ منطقه ای بایستی مسوولیت امنیتی بیشتری درمورد منطقه برعهده گیرند و این اجتناب ناپذیر است.

اروپام** 2051** 1701 **1010
کد N185000

وبگردی