آفتاب
دیده‌بان حقوق بشر:

خشونت‌های طالبان انتخابات افغانستان را تضعیف می‌کند

خشونت‌های طالبان انتخابات افغانستان را تضعیف می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی اعلام کرد که تهدیدها و خشونت‌های طالبان علیه فعالیت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان موجب تضعیف این انتخابات می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طالبان در یازدهم مارس 2014 طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام توان خود را برای تخریب این انتخابات بکار می‌گیرد و فعالان، مهمانان، پرسنل امنیتی و دفاتر انتخاباتی را هدف قرار خواهد داد.

طالبان همچنین در این بیانیه هشدار داد که دولت نباید از ساختمان‌های عمومی شامل مساجد و مدارس برای برگزاری انتخابات استفاده کند چون این ساختمان‌ها می‌توانند هدف حملات این گروه قرار گیرند.

بر اساس حقوق بین‌الملل بشر دوستانه حمله به غیرنظامیان و بناهای متعلق به غیرنظامیان ممنوع است.

براد آدامز، سرپرست حوزه آسیا در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: تهدید طالبان برای استفاده از خشونت علیه مردمی که می‌خواهند رییس‌جمهور خود را انتخاب کنند، غیرقانونی است.

وی ادامه داد: این تهدیدات نشان می‌دهد که دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور وظیفه دارند تمام ابزارهای مورد نیاز برای حفاظت از فعالیت‌های انتخاباتی و حفظ جان رای دهندگان را بکار گیرند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، طالبان پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 و انتخابات مجلس در سال 2010 در بسیاری از حملات و تهدیدها علیه فعالیت‌های انتخاباتی دست داشت.

این کشور قرار است در پنجم آوریل (ماه آینده میلادی) انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کند که از زمان سرنگونی طالبان در سال 2001 تاکنون اولین انتقال دموکراتیک قدرت از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور بعدی محسوب می‌شود.

قوانین افغانستان به حامد کرزای ‌رئیس جمهور کنونی این کشور اجازه شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌دهد.

دیده‌بان حقوق بشر پیش از این در خصوص عدم توانایی نیروهای امنیتی افغان برای ایجاد امنیت لازم در روز برگزاری انتخابات هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است.

سازمان غیردولتی نظارت بر انتخابات در افغانستان و موسسه انتخابات عادلانه و آزاد افغانستان پیشتر گزارش داده بودند که خشونت‌ها و تهدیدات علیه فعالیت‌های انتخاباتی از زمان آغاز این فعالیت‌ها از دوم فوریه 2014 تاکنون منجر به سه قتل، یک ترور ناموفق و شش تهدید به خشونت و استفاده از زور شده است که انتظار می‌رود با نزدیک شدن به روز انتخابات این فعالیت‌های خشونت‌آمیز شدت پیدا کند.

براد آدامز همچنین تاکید کرد که تلاش‌های طالبان برای استفاده از خشونت و تخریب این انتخابات نباید به موفقیت منجر شود.

وی ادامه داد: تاکتیک‌های طالبان برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه تنها نشان دهنده ترس آنها از حق مردم افغان برای تعیین دولت آینده‌شان است.

انتهای پیام

کد N184981

وبگردی