آفتاب

کره شمالی 10 موشک کوتاه برد آزمایش کرد

کره شمالی 10 موشک کوتاه برد آزمایش کرد

تهران-ایرنا- وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز یکشنبه 10 موشک را آزمایش و به سوی دریا شلیک کرد.

بگزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، این در حالی است که پیش از این آزمایش های موشکی کره شمالی با انتقادهای شدیدی از سوی آمریکا و کره جنوبی همراه بود.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع کره جنوبی خاطر نشان کرد که این موشک ها از سواحل شرقی کره شمالی شلیک شد و حدود 70 کیلومتر مسافت را طی کرد و پس از آن وارد دریای شرقی شد.

این سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در ادامه افزود: به دنبال شلیک این موشک ها، ارتش ما با دقت نظاره گر اوضاع بود تا مراقب هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی پیونگ یانگ باشد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز خبر این آزمایش موشکی کره شمالی را تایید و اعلام کرد که کره شمالی 10 موشک کوتاه برد آزمایش کرد.

یونهاپ گزارش داد که به دنبال این آزمایش موشکی نیروهای کره جنوبی سطح هوشیاری خود را افزایش داده اند.

این آزمایش موشکی همزمان با رزمایش سالانه آمریکا و کره جنوبی که در فوریه آغاز و تا اواسط ماه آوریل ادامه خواهد داشت، بود.

کره شمالی پیشتر بارها از رزمایش های مشترک آمریکا- کره جنوبی انتقاد کرده بود و این در حالی است که سئول و واشنگتن بر این مسئله تاکید داشته اند که این نوع رزمایش ها ماهیتی دفاعی دارند.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی همچنین گفت: ما از کره شمالی می خواهیم دست از فعالیتهای تحریک آمیزش بردارد. این اقدامات تحریک امیز تنش های نظامی را در سراسر مرزها تشدید خواهد کرد.

کره شمالی نیز از این آزمایش های موشکی خود به عنوان اقدامی توجیه پذیر در راستای دفاع از خود یاد کرده است.

این آزمایش موشکی کره شمالی در حالی انجام شد که دو روز پیش کمیسیون دفاع ملی کره شمالی تهدید کرده بود که پیونگ یانگ بازدارندگی هسته ای خود را نشان دهد. برخی از کارشناسان بر این باورند که این موضع گیری جدید کره شمالی ممکن است نشانه ای از این باشد که پیونگ یانگ در حال آماده شدن برای انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود باشد.

کره شمالی پیش از این در سالهای 2006، 2009 و فوریه سال گذشته ازمایش هسته ای انجام داده بود.

تحلیل گران در کره جنوبی اعلام کرده اند که اعلام اخیر کمیسیون دفاع ملی کره شمالی ممکن است سه گزینه باشد: اول اینکه کره شمالی ممکن است به دنبال انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود باشد دوم اینکه پیونگ یانگ احتمالا به دنبال آزمایش موشک دوربرد است و سوم اینکه احتمالا کره شمالی می خواهد پیشرفت های خود در برنامه غنی سازی اورانیوم خود را علنی اعلام کند.

در این راستا آمریکا از چین خواسته تا از نفوذش برای متقاعد کردن کره شمالی در کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود استفاده کند.

در عوض نیز چین از آمریکا و دیگر اعضای مذاکرات شش جانبه خواسته تا مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی را از سر بگیرند اما واشنگتن بر این مساله تاکید دارد که پیونگ یانگ ابتدا باید صداقت خود را در مورد خلع سلاح هسته ای نشان دهد تا پس از آن تدابیر لازم برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه اتخاذ شود.

مذاکرات شش جانبه با حضور کره شمالی، کره جنوبی، چین، آمریکا، ژاپن و روسیه از سال 2008 تاکنون به حالت تعلیق درآمده است.

مترجمام**9234**1856
کد N184970

وبگردی