آفتاب
نماینده سمنان در نطق میان دستور:

هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای برداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی است

هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای برداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی است

ارتقای جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی عمومی و بین‌المللی و پذیرش ضمنی غنی سازی ایران در سطح 5 درصد گامی روبه جلو در توافق ژنو است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای، برداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا خسروی در نشست علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور خود با تسلیت ایام فاطمیه ایران اسلامی را پرچمدار نهضت هسته ای صلح‌آمیز در منطقه و مبتکر مدل قدرت شایسته هسته‌ای خواند و گفت: در این مدل جدید جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ فناوری بومی و صلح‌آمیز هسته‌ای دارای قدرت هسته‌ای بدون سلاح است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس جلوگیری غرب از ظهور یک قدرت جدید هسته ای به نام جمهوری اسلامی که خواب و خوراک را از آنان گرفته در دستور کار زیاده‌طلبان است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به حوادث منطقه گفت: در سوریه خدا خواست و دشمنان اسلام در مقابل عزت اسلام شکست خوردند،اردوغان دو سال قبل گفته بود یک و ماه نیم دیگر نماز پیروزی در مسجد اموی اقامه می‌کنم، اما 2.5 سال گذشته است.

خسروی با اشاره به اینکه افغانستان در قرن 19 و 20 دو ابرقدرت شوروی و انگلستان را سرنگون کرد، گفت: افغانستان آماده است تا در قرن 21 آمریکا را از ابرقدرتی پایین بکشد و ایالات متحده با درک این موضوع و شرایط نامطلوب داخلی، به سمت تغییر قدرت خود در منطقه و پذیرش ایران به عنوان یک قدرت تاثیرگذار پیش می‌رود.

نماینده مردم سمنان در مجلس تحولات اوکراین را نمونه دیگری از بی‌کفایتی سازمان ملل و دخالت آشکار در حق حاکمیت کشورها توسط آمریکا و هم‌پیمانانش دانست و افزود: مردم اوکراین می‌بایست از فتنه 88 در ایران درس می‌گرفتند به همین خاطر است که می‌گوییم فتنه سال 88 فراموش شدنی نیست و ظلمی که به نظام رفت قابل جبران نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، به 7 نکته ضعف و قوت توافقنامه ژنو اشاره کرد و گفت: هدف اصلی مذاکرات هسته ای، برداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران است اما این هدف در گام نهایی توافق‌نامه هم محقق نمی‌شود.

عضوکمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در متن 4 صفحه ا‌ی توافق‌نامه هر جا کلمه تحریم‌ها به کار رفته است عبارت هسته‌ای با آن همراه شده است، تصریح کرد: یعنی پس از انجام تعهدات ایران براساس توافق‌نامه، فقط تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل متحد،‌ تحریم‌های هسته‌ای چند جانبه و تحریم های هسته‌ای ملی برداشته خواهد شد که در نتیجه تحریم‌های بانکی و نفتی مصوب کنگره آمریکا در جای خود محفوظ خواهد ماند.

خسروی ادامه داد: به عبارت دیگر حتی اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل متوقف کند آمریکا بدون نقض توافق‌نامه ژنو می‌تواند با دو بهانه دیگر یعنی حقوق بشر و حمایت از تروریسم به تحریم‌های بانکی و نفتی ادامه دهد.

نماینده مردم سمنان در مجلس نکته منفی دوم توافق نامه ژنو را، مشروط شدن حق غنی سازی به توافق آمریکا عنوان کرد و افزود: توافقنامه باید متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که طرفین می توانند تعریف خاص خود را داشته باشند به عبارت دیگر تحقق غنی‌سازی مشروط به تامین نظر مثبت طرف مقابل است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد آمریکا نه تنها قصد دارد با استفاده از توافق ژنو کنترل برنامه هسته‌ای را در دست بگیرد، بلکه علاقه‌مند است در این راستا محدودیت مورد نظر خود را هم اعمال کند، افزود: این موضوع نکته منفی دیگر توافقنامه است که به همین علت اجبار ایران به پذیرش پروتکل الحاقی در گام آخر نیز قابل تحلیل است.

خسروی به نکات مثبت توافق‌نامه ژنو نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی عمومی و بین‌المللی، منزوی شدن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، ایجاد اختلاف در میان 1+5 در مذاکرات ژنو از جمله این نکات مثبت است و پذیرش ضمنی غنی سازی ایران در سطح 5 درصد گامی روبه جلو تلقی می‌شود اما با همه این اوضاع و احوال، گره زدن معیشت مردم به مذاکرات بازی در زمین دشمن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه از وزارت کشور و جهاد کشاورزی خواست به خشکسالی استان سمنان با توجه به کاهش 60 درصد بارندگی رسیدگی کند و تاکید کرد: وزارت امور خارجه این گفته را که گفته‌های آمریکا مصرف داخلی دارد رسما مورد تایید قرار دهد.

نماینده مردم سمنان خواستار پرداخت حقوق کارگران با توجه به تورم شد و گفت: نامشروع خواندن دولتهای قبلی کوبیدن بر طبل تفرقه است و مردم با طناب خواص در چاه نخواهند افتاد.

کد N184623

وبگردی