آفتاب

مشکلات حوزه سلامت فراتر از امکانات دولت است

مشکلات حوزه سلامت فراتر از امکانات دولت است

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه سلامت کشور بزرگتر از حدی شده که با اتکا به منابع دولت قابل حل باشد، پیشنهاد کرد: در گام بعدی اوراق وقف برای پیشگیری از سرطان منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رئیس زاده در پاسخ به این سئوال که آیا مشکلات حوزه سلامت را می توان صرفاً با توسل به بودجه دولتی، مدیریت جهادی کرد یا لازم است مردم نیز وارد این حوزه شوند، گفت: مدیریت جهادی اینگونه نیست که حتماً متکی بر پول دولت باشد. مشکلات حوزه سلامت ما بزرگتر از حدی شده است که فقط انتظار داشته باشیم با اتکا به منابع (مالی و انسانی) دولت و توسط وزارت بهداشت قابل حل باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات بهداشتی طی چندین سال اخیر با وجود تلاش های صورت گرفته حل نشده است افزود: طی این مدت همه وزرای بهداشت تلاش کردند اما مشکلات ساختاری و ریشه ای حوزه سلامت هنوز در جای خود باقی مانده است و همین بزرگی مشکلات نشان م یدهد که حتماً یک مدیریت جهادی در حوزه سلامت باید شکل بگیرد تا بتوانیم از این وضعیت خارج شویم و حرکت جهادی یعنی تلاش تمام کسانی که می توانند در این حوزه اقدامی انجام دهند آن هم فراتر از وظیفه اداری.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: جهاد یعنی اینکه تلاش از وظایف اداری و قانونی روزمره فراتر رود و با جدیت صورت گرفته روحیه جهادی و از خودگذشتگی بر عملکرد انسان ها حاکم باشد.

رئیس زاده با تأکید بر اینکه برای برون رفت از چالشهای گریبان گیر حوزه سلامت نیاز به اقدام جهادی در عرصه کشور داریم و در غیر این صورت در آینده نزدیک نمی توانیم از وضعیت فعلی خارج شویم به تحلیل نتایج انتشار اوراق وقف با هدف ساخت بیمارستان تخصصی ویژه مبتلایان به بیمارستان سرطان پرداخت و عنوان کرد: هر حرکتی که خیرین در حوزه سلامت انجام دهند با توجه به مشکلات منابعی و بودجه ای که در این حوزه وجود دارد، حتماً برکات خاص خود را دارد به ویژه درخصوص بیماران مبتلا به سرطان و بیماران خاص.

رئیس زاده ادامه داد: به رغم تلاشهای خوب صورت گرفته هنوز یک مرکز جامع و کامل برای درمان اینگونه بیماران نداریم و حرکت وقف در این زمینه و کمک همه آحاد مردم خصوصاً جامعه پزشکی کشور می تواند تأثیرگذار باشد.

وی حرکت مهمتر در این خصوص را بحث پیشگیری و بهداشت دانست و گفت: هر اندازه هم در بحث درمان اقدام کنیم مناسب است و نیاز به آن وجود دارد اما اگر در ادامه، همین حرکت درخصوص بهداشت و پیشگیری از سرطان صورت گیرد که مردم ما سلاما بوده تعدااد مبتلایان به سرطان کم شود این افتخار بزرگتری خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: نکته سربلندی ما جائی است که چنین اقدامات خیری در عرصه پیشگیری و کاهش بروز سرطان صورت گیرد اما قطعاً مردم و جامعه پزشکی هر اندازه هم که در زمینه کمک به ساخت بیمارستان ویژه بیماران مبتلا به سرطان مشارکت کنند، برکات زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان گفت: قطعاً اگر یک مرکز جامع برای بیماران مبتلا به سرطان شکل گیرد اکثریت قریب به اتفاق حاضرند بخشی از وقت خود را به صورت رایگان در این مرکز خدمت رسانی کنند و به ندرت می توان از جامعه پزشکی کسی را پیدا کرد که این بستر سازی برای آنها صورت گیرد و آنها امتناع کنند.

کد N184605

وبگردی