آفتاب

سومین شماره فصلنامه فلسفه و كودك منتشر شد/ معني‌شناسي تربيت حكمي متعالي كودكان و نوجوانان در شيوه زيست ايراني‌ ـ اسلامی

سومین شماره فصلنامه فلسفه و كودك منتشر شد/ معني‌شناسي تربيت حكمي متعالي كودكان و نوجوانان در شيوه زيست ايراني‌ ـ اسلامی

سومين شماره فصلنامه آموزشي ـ پژوهشي ـ تحليلي فلسفه و كودك (هفتمین شماره فصلنامه تخصصي فلسفه و كودك) به صاحب امتيازي آيت‌الله سيد ‌محمد خامنه‌اي توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسيد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شماره نشریه، مطالب زیر به چشم می خورد: آموزه‌هاي منطق غيرصوري در خدمت آموزش فلسفه براي كودكان از دكتر رضا ماحوزي و فاطمه بهارلويي‌، فلسفه به مثابه محتوا: توجه به ايده‌ها و سؤالات فلسفي در فلسفه براي كودكان تألیف دكتر احمد اكبري، زينب اجلا‌لي و مليحه اكبري از جمله این مقالات است.
 
معني‌شناسي تربيت حكمي متعالي كودكان و نوجوانان در شيوه زيست ايراني‌ ـ اسلامی نوشته دكتر نواب مقربي، نقش بازي در دروني شدن ارزشهاي اخلاقي در كودك از رقيه غفاري‌، تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر تفكر خلاق دانش‌آموزان از ناهيد مهرجو و  آئين خردورزي فرزندان از ديدگاه قرآن و روايات معصومين(ع) نوشته مجتبي فائق‌ و آموزش حكمت متعاليه به كودكان و نوجوانان، مجراي اسلامي سازي علوم به قلم مهدي پرويزي‌ از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره از فصلنامه فلسفه و كودك است.
 
در سرمقاله اين فصلنامه تخصصي به قلم سردبیر نشریه مي‌‌خوانيم: «‌با خبر شديم كه از سال گذشته آموزش و پرورش درس جديدي را با نام «تفكر و پژوهش» براي كلا‌سهاي ششم و هفتم تدوين كرده است كه به ظاهر عنوان زيبا و جذابي است و احساس مي شود جاي خالي اين واحد درسي از سالها پيش وجود داشته است؛ اما سؤال اساسي اين است كه اين درس و بسته آموزشي ارائه شده در اين واحد درسي تا چه اندازه قادر است كمبود تفكر و انديشه‌ورزي را در دانش‌آموزان جبران كند؟» 
 
در ادامه سرمقاله این پرسش مطرح شده که «آيا اصولا‌ً اين درس و محتواي آن به هدف انديشه‌پروري خواهد رسيد يا خير؟ آيا معلمين آموزش ديده اين دروس به اندازه تبحر دارند وبه روش تدريس تفكرورزي آگاهي و تسلط كافي دارند؟ يا اينكه اين طرح هم طرح عجولا‌نه الگوبرداري شده از طرحهاي ديگر است كه مانند خيلي از طرحها و برنامه‌ها در اين سي سال آمدند و رفتند و نه تنها تأثير مثبت نداشتند كه برخي از آنها تأثيرات نامطلوبي نيز در جامعه برجاي گذاشتند... » 
 
اين فصلنامه تخصصی با مديرمسئولي زهره حسيني و سردبيري مژگان پروينيان به همراه چكيده مقالات با ترجمه انگليسي روانه بازار نشر شده است. 
 
چهاردهمین شماره فصلنامه تاریخ فلسفه منتشر شد
 
در شماره چهاردهم فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ فلسفه، مقالات زیر جلب توجه می کند: 
 
ماهيت شهود عقلي در طرح اخلاق مشرقي ابن‌سينا 
بررسي هرمس در انديشه‌هاي سهروردي 
ابن‌سينا و مسئله جاودانگي نفس 
نمود انسان‌شناسي فلسفي ابن‌سينا در رساله‌هاي تمثيلي ـ عرفاني او 
جوهريت نفس از ديدگاه ابن‌سينا و ملاصدرا 
انسان مداري از منظر سوفيستها و فلاسفه بزرگ يونان 
در باب زمان و مكان؛ يك ترجمه فلسفي از دوره قاجار 
 
مدیر مسئول این فصلنامه آیت الله سیدمحمد خامنه ای، صاحب امتیاز آن انجمن بین المللی تاریخ فلسفه و سردبیر آن دکتر حسین کلباسی است.
 
چکیده مقالات این شماره از فصلنامه و شماره های پیشین، در سایت بنیاد قابل بازدید و استفاده علاقه مندان می باشد.
 
همچنین علاقه مندان برای خرید کلیه نشریات بنیاد حکمت اسلامی صدرا می توانید با تلفن واحد فروش و مشترکان بنیاد به شماره 02188153594 تماس حاصل کنند.
کد N184477

وبگردی