آفتاب

درخواست مادورو از آمریکا برای شرکت در مذاکرات صلح

درخواست مادورو از آمریکا برای شرکت در مذاکرات صلح

تهران-ایرنا- ˈنیکلاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا روز گذشته از واشنگتن خواست به ˈکمیسیون عالی رتبهˈ بپیوندد که هدف آن دست یافتن به توافق بعد از یک ماه تظاهرات اعتراضی در این کشور است.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه از کاراکاس، مادورو که بارها پیش از این آمریکا را عامل بروز آشوب ها در ونزوئلا دانسته است؛روزگذشته خطاب به شماری از طرفداران خود افزود: کمیسیونی به نام ˈصلح و احترام دوجانبه به حق حاکمیت دو کشورˈ بین ونزوئلا و امریکا تشکیل می دهد که شامل نمایندگانی از هر دو کشور و اتحادیه کشورهای جنوب آمریکا موسوم به ˈاوناسورˈ خواهد بود.

مادورو یادآور شد: ˈدیوسدادو کابلوˈ رییس انجمن ملی را برای هدایت مذاکرات با آمریکا منصوب می کند تا بر اساس حقوق و احترام مشترک با آمریکا گفت و گو کند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه و بعد از اظهارات وزیر امور خارجه ونزوئلا در مورد دخالت واشنگتن در درگیری های کاراکاس گفت: راهکار حل مشکلات ونزوئلا در گفت و گوهای دموکراتیک بین شهروندان ونزوئلایی و نه سرکوب آنها یا اظهارات سخت گیرانه و شدیداللحن علیه آمریکا است.

آمریکا مهم ترین بازار نفت ونزوئلا به شمار می آید؛ اما دو کشور با به تیرگی گراییدن روابط، سفرای خود را از سفارت خانه هایشان در سال 2010 فرا خواندند.

مادورو در سخنان خود همچنین به معترضان تندرو متحصن در میدان ˈآلتامیراˈ کاراکاس هشدار داد از گردهم آیی در این میدان دست بردارند پیش از اینکه نیروهای امنیتی شدت عمل به خرج دهند.

وی گفت: من به این قاتل ها ضرب الاجل می دهم اگر به تحصن خود خاتمه ندهند، با کمک نیروهای امنیتی این بناهای عمومی را آزاد می کنیم.

وی در همین حال بر لزوم دیدار با سران معترضان دانشجو تاکید کرد و یادآور شد خواستار گفت و گو با آنها است.

درمنطقه ˈچاکوˈ دانشجویان که بسیاری از آنها صورت خود را پوشانده اند، به سوی نیروهای پلیس ضدشورش سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب می کنند. آنها همچنین با استفاده از بقایای خودروها اطراف محل تحصن خود را غیرقابل دسترس ساخته اند.

ˈلئوپولد لوپزˈ از مخالفان دولت ونزوئلا و ˈماریا کورینا ماچادوˈ یکی از نمایندگان مجلس این کشور از روز 23 ‍ژانویه (3 بهمن) خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز به دلیل مشکلات اقتصادی ونزوئلا شدند، اما تظاهرات از روز ملی جوانان در ونزوئلا یعنی 12فوریه (23 بهمن) قدرت گرفت. لوپز در18 فوریه 2014 و در یک اقدام نمادین در مقابل هزاران تن از حامیانش خود را به پلیس تسلیم کرد.

بر اثر این تظاهرات تا روز27 فوریه (8 بهمن) حدود 18 نفر کشته، 250 نفر زخمی و ده ها نفر بازداشت شده اند. دولت ونزوئلا نیز اعلام کرده است 28 نفر تاکنون در درگیری ها جان باخته اند.

نرخ بالای تورم، کمبود کالاهای اساسی، میزان فراوان جرم و جنایت از جمله دلایل اعتراض های مردمی عنوان شده است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N184282

وبگردی