آفتاب
معاون اول دادستان کل کشور:

قضات به آثار احکام خود در جامعه توجه کنند

قضات به آثار احکام خود در جامعه توجه کنند

معاون اول دادستان کل کشور گفت: حکم، استناد و استدلال قضات قانونی است و قضات باید به آثار حکم خود در جامعه توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی مقدم، در آئین تودیع و معارفه دادستان بجنورد، اظهار کرد: باید دید قضات ماورای پرونده باشد؛ در این صورت توجه به آثار حکم ضروری است تا پیامدهایی مانند متلاشی شدن زندگی حادث نشود.

وی با بیان این که آراء قضات باید مستند و قانونی باشد، ادامه داد: بهترین رای باید مستند به قانون و دلیل باشد و هیچ وقت نباید آمار سبب شود که پرونده‌ای سمبل یا حقی ناحق شود.

مرتضوی با بیان اینکه قضات در راستای تسریع امور از مطالعه و مشورت پیشکسوتان بهره بگیرند، افزود: بیشتر پرونده‌هایی که دچار اطاله می‌شود به دلیل آن است که قضات نمی‌دانند چه کاری انجام دهند؛ بنابراین صبر، حوصله و مطالعه برای قضات ضروری است.

وی با ذکر اینکه قضات به حقوق مردم توجه ویژه داشته باشند، عنوان کرد: با توجه به عدم آگاهی کامل مردم از قوانین، باید امور مردم را تا حد توان برای احقاق حقشان انجام دهید یا با روی باز آنان را راهنمایی کنید.

رییس دادگاه تجدیدنظر انتظامی قضات با اشاره به این که کشور در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری برای مواجهه و ایستادگی در مقابل دشمنان نیاز به وحدت دارد، گفت: هرگونه اختلاف و دوگانگی بین مسئولان موجب می شود که دشمنان از آن سوء‌استفاده کنند و این در حالیست که سمت و سو در این استان بر پایه وحدت است.

مرتضوی با بیان این‌که ایران در منطقه از امن‌ترین کشورها محسوب می شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون اوضاع کشورهای خاورمیانه بهم ریخته است و این وجود امنیت در ایران به برکت اسلام و اهل بیت(ع) به دست آمده است.

وی با ذکر این‌که این امنیت به آسانی به دست نیامده و خون‌ها و هزینه‌های بسیاری برای آن داده شده است، افزود: حفظ امنیت وظیفه همگانی است و باید از انجام هرگونه اقدامی که منجر به برهم‌ریزی و مخدوش سازی امنیت می‌شود، پرهیز کرد.

به گزارش ایسنا، در این آئین از زحمات میرعلم سیدی دادستان سابق بجنورد تقدیر و مسلم محمدیاران به عنوان دادستان این شهرستان معرفی شد.

انتهای پیام

کد N184172

وبگردی