آفتاب
دستیار جوان دولت در گفت‌وگو با ایلنا:| 153960

روحانی اسیر حاشیه سازی‌ها نمی‌شود

روحانی اسیر حاشیه سازی‌ها نمی‌شود

مخالفین دولت تازه از شوك 24 خرداد بیرون آمده‌اند/مناطق آزاد دریچه ورود ثروت و دیپلماسی اقتصادی است/بزرگ شدن دولت موجب كندی و سستی می‌شود.

سعید اله بداشتی از اعضای مجمع نیروهای خط امام است كه نام او برای خبرنگارانی كه دستی در حوزه سیاست دارند آشناست، پس از روی كار آمدن دولت تدبیر و امید با حكم اكبر تركان به سمت دستیار جوان دولت منصوب شد. وی دلیل این مسوولیت خود را نگاه تركان به مسئله جوانان می‌داند. اله بداشتی در اولین گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها به خبرگزاری ایلنا آمد تا ضمن آشنایی با با روند كار این رسانه از وظایف خود در مسوولیت جدیدش بگوید.

متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

سعید الله بداشتی درخصوص وظایف و اهداف دستیار جوان گفت: ما با دوستان دولت به ویژه مهندس ترکان جلساتی داشته ایم. مهندس ترکان از مدیران قوی و نیرویی آکادمیک واجرایی است كه روحیه ای ریسک پذیر دارد و علت اینکه عده ای تلاش می کنند هزینه همراهی ایشان را با رییس جمهور بالا ببرند همین روحیه و هوشمندی و ذکاوت ایشان است.

*** روایت شكل‌گیری دستیار جوان دولت

وی افزود: من خود در ستاد انتخاباتی آقای دکتر روحانی شاهد بودم که در مشکلاتی که ایجاد می شد آقای مهندس ترکان با ذکاوت مشکلات را حل می‌کرد. سال گذشته در چنین سال هایی هسته هایی تشکیل داده بودیم وما جوانان که مستقیما در ستاد انتخاباتی با کاندیدا فعالیت می کردیم در مشکلات به حمایت‌های مهندس ترکان و آقای نعمت زاده متکی بودیم.

وی با بیان اینکه به این بهانه می‌توانیم یادآوری کنیم که سال گذشته در این مدت چه گذشت، ادامه داد: در هسته‌ها‌یی كه در ستاد تشكیل داده بودیم به این نتیجه رسیدیم که واژه مشاور به کسی اطلاق می شود که تجربه هایش بیشتر از شخص طرف مشاوره باشد. از طرفی عده ای درباره معدل سنی دولت انتقاداتی داشتند. بحثی با دوستان داشتیم که باید این دولت فضایی را ایجاد کند که مدیران با تجربه شوند. باید بتوانیم نسلی از مدیران جوان را به جامعه تحویل دهیم. نسل مدیران دهه شصت ما باید در چارچوب هایی از پیش تعیین شده مدیران جوانی را تربیت کنند. مثلا آقای مهندس نعمت زاده بتوانند بگویند در این مدت 500 مدیر صنعتی را تربیت کرده ام. به هر حال مدیر نه فقط در حوزه آکادمیک بلکه در یک کارگاه تربیت می شود. همه اذعان دارند که یکی از مشکلات ما در تمامی این سال ها در حوزه مدیریت اجرایی است.

دستیار جوان دولت تاکید کرد: برهمین اساس و با طرح دغدغه‌هایی چون پیر‌شدن رده مدیران کشور و لزوم کادرسازی در حوزه تربیت مدیران جوان و اصلاح و ترمیم ضربات روانی نسل جوان ما طی سال های اخیر، نهایتا قرار شد که حوزه‌ای به نام دستیار جوان تعبیه شود.

وی ادامه داد: مهندس ترکان با هوشمندی ماموریت هایی برای دستار جوان تعریف کردندو از آنجا كه ایشان رابطه ای اعتمادآمیز با ریاست جمهوری و حتی مقام معظم رهبری دارند چیزی می گویند و وقتی کاری را انجام می دهند زیبنده نیست در کار ان قلت آورده شود. ایشان ماموریت هایی ویژه برای دستییار جوان قرار دادندكه یکی از این ماموریت ها کارآفرینی و تشکیل بنگاه های خصوصی برای جوانان است.

وی افزود: کارآفرینی یعنی ایجاد کسب و کار با ایده های جدید و تبدیل ایده های جدید به کسب و کار پایدار و ایجاد كسب و كارها دولت را از بزرگ شدن باز می‌دارد. یکی از مشکلات ما در سالیان و ماه های اخیر موج استخدام ها و افتادن بار آن روی دوش دولت جدید است.

*** بزرگ شدن دولت موجب كندی و سستی می‌شود

وی با بیان اینكه بزرگ شدن دولت موجب کندی و سستی در حرکت می شود و دولت باید چابک باشد، گفت: بار مالی استخدام های دولت گذشته بر دوش این دولت افتاد و موج بازنشستگی ها و پرداخت ها نیز بر دوش این دولت افتاد.

اله بداشتی با بیان اینكه مگر تا چه اندازه می توان با استخدام دولتی بیکاری را خنثی کرد؟ گفت: راهکار درست، تقویت حس خودباورری خوداتکایی در جوانان با تکیه بر عنایات پروردگار است. جوان دارای مدرک ما باید با خلاقیت و با حمایت دولت کسب و کار ایجاد کند. منظور من بنگاه های زودبازده نیست. البته شاید آن طرح در اصل خوب بود، اما در اجرا با مشکل مواجه شد. همان ایده می تواند تقویت و ترمیم شود و جوان ما در این قالب بتواند کار کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پایلوت این کار می تواند مناطق ازاد و مناطق ویژه باشد. در این مناطق در افق 1404 طرح هایی دیده شده است. آقای مهندس ترکان در تمامی جلسات به ویژه در مناطق آزاد مسائل جوانان را مطرح می کند و امکانات برای کارآفرینی و اشتغال جوانان می گیرد. این نشان دهنده این است که فراتر از بحث های تبلیغاتی دغدغه حمایت از جوانان در دولت و در شخص مهندس اکبر ترکان وجود دارد.

دستیار جوان دولت مسئولیت دوم خود را شناسایی و توانمندسازی و معرفی استعدادهای جوان دانست و اضافه کرد: ما باید در کشور، جوانان مستعد را شناسایی کنیم. مثلا یکی از نتایج لیگ فوتبال این است که بازیکنان شهرستانی که نمی توانند به استقلال و پرسپولیس بیایند شناسایی می شوند و بعد از مدتی در تیم های پایتخت یا تیم های منطقه و اروپایی بازی می کنند و دیده می شوند.

وی با طرح این پرسش كه جوانان ما چه مسیری برای شناخته شدن دارند؟ آیا تنها باید بچه های تهران آن هم در صورت داشتن لابی و آشنا تقویت شوند؟ گفت: ما در حال طراحی این پروسه هستیم. ما در حوزه اقتصادی و اجتماعی به طور جدی کار می کنیم. شناخت فعالان جوان این دو حوزه در دستور کار است. ما اتفاقا جلسه ای گذاشتیم و مخلوطی از فعالان جوان در حوزه های اقتصادی و اجتماعی را دعوت کردیم. بحث کردیم که از پتانسیل های مناطق آزاد و ویژه چگونه می توانیم استفاده کنیم. به بچه ها گفتیم که دوره شعار دادن و بیانیه دادن صرف تمام شده است. البته باید انتقاد کرد، حتی من نیز که دستیار جوان هستم باید آزادگی خود را حفظ کنم و در صورت وجود اشکال یا ایراداتی انتقاد کنم.

اله بداشتی با بیان اینكه ما در شهرستان ها انتقادات جوانان را منتقل می کنیم و تلاش می کنیم در زمینه های گوناگون به نتیجه ای برسیم، تصریح كرد: با این کار مثلا در دوره دوم ریاست جمهوری یا انتخابات مجلس و در حوزه های برنامه ریزی برای جوانان می توان از این یافته ها استفاده کرد. مهندس ترکان به من حکم دستیار جوان داده اند و افتخار امضای این حکم توسط آقای ترکان برای من بسیار ارزشمند است. ما مشکلات را منتقل می کنیم و آقای مهندس ترکان گاهی مشکلات را به برخی از وزرا می سپارند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب در سه بند از 24 بند اقتصاد مقاومتی هوشمندانه به بحث کارآفرینی اشاره فرمودند. این نشان از این دارد که عزمی جدی وجود دارد که ما نیز بتوانیم به معنای کلاسیک و نظری و عملی در بحث جوانان پیش ببریم.

***مناطق آزاد دریچه ورود ثروت و دیپلماسی اقتصادی است

وی با بیان اینكه رهبری معظم انقلاب بحث مناطق آزاد را در بحث های اقتصاد مقاومتی مطرح کردند، ادامه داد: ما باید بپذیریم مناطق آزاد دریچه ورود ثروت و دیپلماسی اقتصادی ما باشد. برخلاف تبلیغاتی که می گویند دولت همه تلاش خود را در سیاست خارجی قرار داده این محملی است برای جذب سرمایه گذاران ملی و وطن دوست در خارج از کشور. چشم ما به خارج نیست، ما می خواهیم بگوییم جمهوری اسلامی با این همه منابع می تواند بستر اقتصادی و شکوفایی را فراهم کند، فارغ از اختلافات سیاسی. مناطق آزاد می توانند با همین بندهای اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرند و ما می توانیم با نصب العین قرار دادن آن، حرکت خلاقانه و توسعه مدارانه خود را به سمت گشایش فضای اقتصادی ادامه دهیم.

***مخالفین دولت تازه از شوك 24 خرداد بیرون آمده‌اند

الله بداشتی در ادامه در خصوص موج‌های اخیر تخریب دولت گفت:سخنان رییس‌جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات نشانه دغدغه‌مندی ایشان است. ایشان سخنشان این بود که ای کاش هواداران دولت هم از همین میزان آزادی‌های منتقدین دولت برخوردار بودند. منتقدین اعتدال و اصلاحات ازهر ابزاری استفاده می کنند، کسی در جایی سخنرانی می کند که هیچ ربطی به دولت ندارد و آن را مربوط به دولت می کنند و هیچ دلیلی هم برای آن اقامه نمی کنند. منتقدین بعد از چند ماه تازه خود را پیدا کرده اند و از گیجی و سردرگمی و شوکی که نتیجه حماسه سیاسی 24 خرداد بود بیرون می آیند و هفته به هفته و ماه به ماه با اعلام مخالفت‌ها و بهانه گیری‌ها منسجم تر می‌شود.

دستیار جوان دولت تصریح کرد: کسانی که هشت سال بود در عرصه رسانه سخنی نمی گفتند و از تریبون های تبیلغاتی کوچکترین نفدی به عملکرد دولت در عرصه عمومی اعلام نمی کردند، اینک که کمتر از شش ماه از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد از هر تریبونی برای حمله به تصمیمات دولت و به تعبیر بنده حمله به رای مردم استفاده می کنند. اینان خود را مدعی حمایت از رهبری معظم انقلاب می دانند. من نمی دانم رهبری تا کجا باید از دولت حمایت کنند؟ مقام معظم رهبری در روز 24 خرداد فرمودند که رای مردم حق الناس است و همه کسانی که با این نظام نیستند اما کشورشان را دوست دارند رای بدهند. معتقدم برخی از این حرکت ها در جهت کمرنگ کردن منویات مقام معظم رهبری و ایجاد مشکل در حرکت رو به جلوی دولت است.

وی تاکید کرد: من شهادت می دهم و در روزگاری که خدمت آقای روحانی بودم دیدم که ایشان شخصیتی صبور و متین دارند و رمز موفقیت در عرصه اجتماعی نیز همین است. ایشان در همان ایام هم در برنامه های دانشگاهی در هفته های آخر که فضا در حال گرم شدن بود و موج حمایت از ایشان بیشتر می شد و گاهی عده ای می خواستند جو را خراب کنند و حاشیه سازی کنند با متانت و صبوری جلسه را اداره می کردند و به سوالات پاسخ می دادند. دستیار جوان دولت تصریح كرد: امروز به حامیان دولت این نوید را می دهم که نگران این نباشید که مخالفین دولت در روند حرکت هوشمندانه رییس جمهور خللی ایجاد کنند. دکتر روحانی اسیر حاشیه سازی‌ها نمی شود. این امر را در سی سال اخیر ثابت کرده و در دوران انتخابات نیز به روشنی نشان داده و من به عنوان عضوی از ستاد انتخاباتی ایشان شاهد این امر بوده ام. امروز هم با متانت از کنار این تخریب ها خواهند گذشت و سیاهی برای ذغال خواهد ماند.

کد N184136

وبگردی