آفتاب

همه پرسی در کریمه آغاز شد

همه پرسی در کریمه آغاز شد

مسکو-ایرنا- همه پرسی جمهوری خودمختار کریمه برای استقلال از اوکراین و پیوستن به روسیه روز یکشنبه در سراسر این منطقه ساحلی دریای سیاه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، 1205حوزه رای گیری از ساعت هشت امروز به وقت محلی به طور همزمان در شهرها، بخش ها و روستاهای کریمه درهای خود را به روی رای دهندگان باز کردند.

دربرگه های ویژه همه پرسی دو سوال به زبان های روسی، تاتاری و اوکراینی مبنی براینکه آیا می خواهید جمهوری خودمختار کریمه از اوکراین استقلال بیابد؟ و دیگر اینکه آیا می خواهید قانون اساسی سال 1992 کریمه احیا شود؟ نوشته شده است.

رای گیری تا ساعت 8 شب امروز یکشنبه ادامه خواهد یافت و از این ساعت درهای حوزه های ویژه برگزاری همه پرسی به روی رای دهندگان بسته و شمارش برگه ها آغاز می شود.

ˈمیخاییل مالشوفˈرییس کمیسیون برگزاری همه پرسی مجلس کریمه پیش بینی کرده است 80 درصد ساکنان واجد شرایط رای دهی کریمه درهمه پرسی شرکت کنند.

بخش عمده جمعیت دومیلیون و 150 هزار نفری کریمه را روس ها با جمعیت حدود یک میلیون و500 هزار نفر تشکیل می دهند و پس از آنها اوکراینی ها با جمعیت حدود 450 هزار و تاتارها با حدود 250هزار نفر قرار دارند.

مقام های منطقه کریمه امیدوارند علاوه بر روس ها، تاتارها هم در این همه پرسی شرکت کنند هر چند که رفعت چوباروف رییس مجلس تاتارهای کریمه این همه پرسی را سیرک و خیمه شب بازی خوانده است.

به گزارش رسانه های خبری، یک میلیون و512 هزار و 800 برگه شرکت در همه پرسی چاپ شده است و این تعداد می توانند در همه پرسی کریمه شرکت کنند.

135 ناظر از 23 کشور از جمله روسیه، آمریکا، لهستان، لیتوانی و مغولستان بر جریان برگزاری همه پرسی استقلال کریمه از اوکراین نظارت دارند.

یکهزار و 240 ناظر محلی نیز از سازمان های فعال در کریمه بر این همه پرسی نظارت می کنند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا با توجه به عدم تایید همه پرسی از طرف اوکراین، ناظر به این همه پرسی اعزام نکرده است.

ˈ رستم تیمورعلی یفˈ معاون نخست وزیر کریمه اعلام کرده است نتیجه همه پرسی اوایل بامداد روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

انتظار می رود پس ازاعلام نتایج همه پرسی ومثبت بودن پاسخ به سوال استقلال از اوکراین، روسیه با الحاق این جمهوری داخلی اوکراین به قلمرو خود موافقت کند.

مجلس محلی کریمه پیش تر چنین درخواستی کرده بود و مقام های روس با آن موافقت کرده بودند و پاسخ رسمی را منوط به نتیجه همه پرسی دانسته بودند.

دولت اوکراین این همه پرسی را غیرقانونی دانسته و آلکساندر تورچینوف رییس جمهوری موقت اوکراین با صدور دستوری بیانیه استقلال کریمه را که پارلمان محلی این منطقه روز 11 ماه مارس صادر کرده بود باطل اعلام کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا فشارهای بی سابقه ای را برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی به روسیه وارد کردند که بی نتیجه بود و مقام های روس بر حق تعیین سرنوشت مردم کریمه تاکید کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز از سیمفروپول مرکز شبه جزیره خودمختار کریمه گزارش داد: یک میلیون و پانصد هزار نفر از مردم این منطقه در انتخاباتی شرکت می کنند که بیشتر کشورها ی غربی آن را محکوم کرده اند اما مسکو حامی آن است.

این خبرگزاری نوشت: در حالی که نیروهای روسیه و شبه نظامیان طرفدار روسیه در کریمه مستقر شده اند ساکنان این منطقه در جنوب اوکراین به صندوق های رای فراخوانده شدند تا در مورد آینده این شبه جزیره و الحاق آن به روسیه نظر بدهند.

اتحادیه اروپا پیشتر روسیه را تهدید کرده در صورت برگزاری همه پرسی کریمه و پیوستن این منطقه به روسیه مسکو را تحریم می کند. آمریکا نیز روسیه را به اعمال تحریم های جداگانه ای تهدید کرده است.

اروپام/2242**۵۱۸** 9157 ** 9053 ** 1485
کد N183655

وبگردی