آفتاب

حضور نیروهای روسیه در حومه کریمه چند ساعت پیش از برگزاری همه‌پرسی

حضور نیروهای روسیه در حومه کریمه چند ساعت پیش از برگزاری همه‌پرسی

چند ساعت مانده به برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه برای پیوستن این منطقه به روسیه، نیروهای روس در حومه این شبه جزیره مشاهده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی‌.ان.ان، حدود 60 سرباز روس با شش هلیکوپتر و سه خودروی زرهی از مرز عبور کرده و وارد منطقه کرسون اوکراین و شهر اسیتریکف واقع در شمال شرق کریمه شده‌اند.

سرویس گارد مرزی اوکراین اعلام کرد، سربازان روس در منطقه هستند و گارد اوکراین حالت دفاعی به خود گرفته است.

منطقه مذکور یک شاهراه اصلی در کریمه است چرا که آب‌، گاز و برق از آن تامین می‌شود. روس‌ها گفته‌اند که برای جلوگیری از حمله احتمالی تروریستی علیه منابع نفتی در منطقه حاضر شدند.

وزارت خارجه اوکراین نیز این اقدام را یک حمله نظامی خواند و از روس‌ها خواست تا عقب‌نشینی کنند.

همچنین ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که شهروندان کریمه حق دارند خود آینده شان را تعیین کنند.

خبرنگار سی‌ ان ان از کی‌یف اوکراین گزارش داد: همه می‌دانند که در نتیجه همه‌پرسی تقلب می‌شود. مردم نگران آنچه که پس از این همه پرسی اتفاق می‌افتد،هستند. نگرانند که ارتش روسیه از زور و سلاح برای بیرون راندن ارتش اوکراین از کریمه استفاده کند.

وزیر خارجه موقت اوکراین نیز روز شنبه گفت که دولت موقت کی‌یف این همه پرسی را غیرقانونی و غیرمشروع می‌داند و این همه پرسی از جانب کی‌یف و جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نخواهد شد.

مسکو مداخله مستقیم در کریمه را رد می‌کند و می‌گوید: مردان تماما مسلح یونیفورم پوش در منطقه جزو ارتش روسیه نیستند.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از پلیس مسکو اعلام کرد، 15 هزار تن در راهپیمایی حمایتی از رفراندوم در کریمه شرکت کردند در حالیکه 3000 تن دیگر علیه تلاش‌ها برای پیوستن مجدد کریمه به روسیه دست به اعتراض زدند.

با وجود هشدارهای اوکراین درباره پیامدهای این مساله، مسکو دخالت خود را در این رفراندوم رد می‌کند.

انتهای پیام

کد N183484

وبگردی