آفتاب
نقوی حسینی در گفت و گو با ایرنا:

کمیته ویژه حقیقت یاب بررسی دیدار اشتون تشکیل شد / نمایندگان از پاسخ مسوولان وزارت خارجه و اطلاعات قانع نشدند

کمیته ویژه حقیقت یاب بررسی دیدار اشتون تشکیل شد / نمایندگان از پاسخ مسوولان وزارت خارجه و اطلاعات قانع نشدند

تهران - ایرنا - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تشریح جزییات جلسه امروز اعضای این کمیسیون با مسوولان وزارت خارجه با وزیر اطلاعات گفت، در این جلسه بنا شد کمیته حقیقت یاب ویژه متشکل از سه نماینده برای بررسی دیدار کاترین اشتون با گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی) و نرگس محمدی تشکیل شود.

«سید حسین نقوی حسینی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه مسوولان وزارت امورخارجه و وزارت اطلاعات حضور داشتند.

وی گفت: بعد از ارجاع موضوع ملاقات اشتون با فتنه گران از سوی رییس مجلس به کمیسیون امنیت ملی صبح امروز جلسه ای با حضور وزیر اطلاعات و همکارانش و معاون وزیرخارجه تشکیل شد.

وی با اشاره به این که وزیرامورخارجه در این نشست حضور نداشت اظهارداشت: از آنجایی که آقای ظریف از یک ماه قبل برنامه ای تنظیم کرده بود و امکان لغو آن وجود نداشت با اطلاع کمیسیون امنیت ملی در این جلسه حضور نداشت.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: در این نشست هشت نفر از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نقطه نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند.

نماینده مردم ورامین ادامه داد: عمده نظرات نمایندگان این بود که چرا بعد از ملاقات هیات پارلمانی اروپا مجددا چنین اتفاقی رخ داده و این دیدار صورت گرفته است.

وی افزود: برخی از نمایندگان بیان کردند ملاقات اشتون با برخی محکومان فتنه جزو شرایط سفر بوده و برخی دیگر اعتقاد داشتند رویکرد وزارت امورخارجه در این باره تساهل و تسامح است و برخی نیز اعتقاد داشتند وزارت خارجه و اطلاعات در این رابطه کوتاهی کردند.

وی تاکید کرد: برخی از همکاران نیز معتقد بودند وزارت امورخارجه و اطلاعات به تذکرات قبلی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه توجه نداشتند.

نقوی حسینی در ادامه به توضیحات مسوولان وزارت امورخارجه و اطلاعات اشاره کرد و گفت: مسوولان وزارت اطلاعات بیان کردند که ما براساس اطلاعاتی به این نتیجه رسیده بودیم که اشتون می خواهد ملاقات خارج از عرف انجام دهد بنابراین به وزارت امورخارجه هشدار داده بودیم که قرار است چنین ملاقاتی انجام شود؛ حتی با یکی از مسوولان وزارت امورخارجه تماس گرفته و این موضوع ابلاغ شد که وزارت خارجه توضیح داد که بالاخره نظام قوی تر از این حرف ها است و با این ملاقات ها چیزی از اقتدار نظام کم نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه به توضیحات مسوولان وزارت خارجه اشاره کرد و ادامه داد: مسوولان وزارت خارجه در این نشست بیان کردند اولا پیش شرط بودن ملاقات اشتون با برخی فتنه گران را رد کردند و گفتند که چنین پیش شرطی وجود نداشته و بیان کردند که به سفرا تذکر داده بودیم که چنین اتفاقی نباید بیفتد در این راستا نیز به سفیر اتریش نیز تذکر داده شد.

وی تصریح کرد: همچنین مسوولان وزارت خارجه بیان کردند که تحت هیچ شرایطی ملاقات در پروتکل دیدارها نبوده است و ما نیز موافق نبودیم و این دیدارها زمانی صورت گرفته که قرار بوده است اشتون با سفرای اروپایی نشست برگزار کند یعنی در حاشیه نشست بوده است.

نقوی حسینی اظهارداشت: نمایندگان به هیچ عنوان از توضیحات مسوولان وزارت خارجه و اطلاعات قانع نشدند چرا که معتقدند بودند اسنادی دارند که چیز دیگری را نشان می دهد.

وی ادامه داد: قرار شد کمیته ویژه حقیقت یاب اسناد را بررسی و نتیجه آن را به کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کند.

وی تصریح کرد: کمیته حقیقت یاب از محمدصالح جوکار نماینده یزد و محمدحسن آصفری و بنده تشکیل می شود.

وی در مورد زمان احتمال ارائه نتیجه این کمیته حقیق یاب گفت: فعلا زمانی را نمی توان برای آن تعیین کرد.

سیام(4)**9121**9132 ** 1418
کد N183479

وبگردی