آفتاب

اوکراین روسیه را به حمله نظامی متهم کرد

اوکراین روسیه را به حمله نظامی متهم کرد

تهران - ایرنا - اوکراین روز شنبه نیروهای روسی را به حمله به منطقه ای در جنوب شرقی این کشور که در همسایگی شبه جزیره کریمه قرار دارد، متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، اوکراین در عین حال وعده داد که از هر گونه اقدام لازم برای دفع این حمله بهره خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه اوکراین با بیان اینکه نیروهای روسیه روستای ˈاستریلکوفˈ در نزدیکی لبه شمال شرقی شبه جزیره کریمه را تصاحب کرده اند، گفت : این کشور حق استفاده از تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از تهاجم نظامی روسیه را برای خود محفوظ می دارد.

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه جدید این شورا را به رای گذاشت.

به رغم 13 رای موافق اعضای شورای امنیت به پیش نویس این قطعنامه که خواهان خروج فوری نیروهای نظامی روسیه از منطقه کریمه و مخالفت جامعه جهانی با برگزاری رفراندوم در کریمه و الحاق آن به خاک روسیه است، این قطعنامه به دلیل وتوی روسیه رای نیاورد.

شبه جزیره کریمه به لحاظ جغرافیا، تاریخ و سیاست از دیگر مناطق اوکراین جدا شده است. کریمه در سال 1954 بخشی از اوکراین شد، زمانی که ˈنیکیتا خروشچفˈ رهبر اتحاد جماهیر شوروری سابق این شبه جزیره را به جمهوری اوکراین، کشوری که حرفه سیاسی اش را از آنجا آغاز کرد، تحویل داد. این انتقال در آن زمان چندان حائز اهمیت نبود تا اینکه اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 فروپاشید و کریمه سر از یک اوکراین مستقل درآورد.

مترجمام**9109**1010
کد N183014

وبگردی