آفتاب

اتحاد القاعده و مجاهدین هند، زنگ خطری برای پاکستان

اتحاد القاعده و مجاهدین هند، زنگ خطری برای پاکستان

تهران – نشریه ژئوپولتیکال مانیتور با اشاره به شواهد موجود مبنی بر تلاش القاعده برای ائتلاف با مجاهدین هندوستان نوشت چنین اتحادی، نه تنها یک تهدید بزرگ برای دهلی نو است، بلکه اسلام آباد را نیز نگران می کند.

این نشریه نوشت: آشکارشدن ارتباط میان القاعده و مجاهدین هندوستان، بسیاری از کارشناسان ضدتروریسم را شگفت زده کرده است. بخش عمده ای از مدارک موجود در این باره، اتهامی است که دادستانی هندوستان مطرح و در آن تصریح کرده است که رهبری مجاهدین هند به دنبال ایجاد ارتباطی پایدار با القاعده و طالبان پاکستان است.

چنین ارتباطی اگر شکل گرفته باشد یا در آینده شکل بگیرد، امنیت این منطقه از جنوب آسیا را به گونه ای جدی تهدید خواهد کرد. بدیهی است که تهدید نخست، متوجه دهلی نو خواهد بود. اما در این میان، یک کشور دیگر نیز متحمل خسارت خواهد شد: پاکستان.

پاکستان به دلیل نزدیکی به افغانستان، در کانون توجه برای مبارزه با تروریسم بوده است. این کشور همچنین خانه گروه های تندرو و تروریستی است که هدف های متفاوتی را دنبال می کنند. سه دسته از این گروه ها، شاخص تر از دیگران هستند:

طالبان افغانستان و القاعده: این دو گروه از بخش های خودمختار و قبیله نشین پاکستان موسوم به فاتا (FATA) و استان مرزی شمال غربی (خیبرپختون خوا) به عنوان پناهگاهی در مقابل حمله های ناتو استفاده کرده اند. هدف اصلی این دو گروه، سرنگونی حکومت افغانستان است.

طالبان پاکستان: این گروه که تحریک طالبان پاکستان (TTP) نام دارد، درون و پیرامون استان وزیرستان فعال است. هدف اصلی این گروه، سرنگونی حکومت پاکستان است.

شبه نظامیان کشمیر: گروه هایی مانند ˈلشکر طیبهˈ، ˈحزب المجاهدینˈ و ˈجیش محمدˈ در این دسته قرار می گیرند. آنها برای جهاد در کشمیر و دیگر مناطق هندوستان می کوشند؛ هرچند هدف اصلی شان ˈآزادسازیˈ کشمیر از هند است.

معروف است که دولت پاکستان از شماری از گروه های تندرو پشتیبانی می کند؛ هرچند سیاست رسمی و اعلان شده اسلام آباد این است که از سازمان های ˈغیر دولتی و مردم نهادˈ در کشمیر پشتیبانی کند.

از سوی دیگر، پاکستان یکی از اصلی ترین حامیان طالبان افغانستان پیش از حمله های یازده سپتامبر بود. در واقع، پاکستان عربستان سعودی، تنها کشورهایی بودند که حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت شناختند. اگرچه ماه عسل اسلام آباد و طالبان با حادثه یازده سپتامبر پایان یافت، اما گروه هایی از نیروهای مسلح پاکستان هنوز هم هوادار طالبان هستند. دلیل روشن این هواداری، کشف اسامه بن لادن در یک منطقه نظامی در ابوت آباد پاکستان بود. عقل سلیم حکم می کند که حضور بن لادن بدون چراق سبز برخی مقام های پاکستانی ناممکن بود.

همه گروه های وابسته به طالبان و القاعده، منافع ایالات متحده را تهدید می کنند و آمریکا با همه آنها درگیر است. از سوی دیگر، واشنگتن گروه های جهادی کشمیر همچون لشکر طیبه، حزب المجاهدین و جیش محمد را نیز غیرقانونی اعلام کرده است.

نکته مهم این است که پاکستان میان اختلاف های عقیدتی گروه های تندرو گیر افتاده است. لشکر طیبه مهمترین گروه جهادی کشمیر به شمار می رود و به فرقه ˈاهل حدیثˈ وابسته است. این فرقه، دقیقا نقطه مقابل مکتب های فکری حاکم بر گروه های افغان (مانند طالبان) است.

اختلاف به حدی است که سرگرد عبدالرحمن، فرمانده لشکر طیبه در کراچی و سرگرد هارون، فرمانده آموزش سربازان این لشکر، برای جنگیدن در افغانستان، لشکر طیبه را ترک کردند. هر دو نفر، در ارتش پاکستان خدمت کرده اند و حاضر نشدند در دوران موسوم به جنگ با ترور، علیه طالبان سلاح به دست گیرند.

در این میان، اسلام آباد برای پر کردن شکاف ایجاد شده در میان گروه های جهادی، از مجاهدین هندوستان حمایتی بی دریغ کرده است که همین حمایت، سبب تقویت موضع مجاهدین هند شد. مجاهدین هند در هشت سال گذشته، دست کم 10 عملیات بزرگ در آن کشور اجرا کرد؛ در حالی که سهم لشکر طیبه تنها سه عملیات و سهم جیش محمد یک عملیات بود.

القاعده که به دلیل حمله های ایالات متحده تضعیف شده است، اکنون برای اتحاد با گروه های تندرو می کوشد. گفته می شود سران القاعده نیروهای مجاهدین هند را آموزش خواهند داد و در عوض، مجاهدین هند در انتقال سلاح به میانمار به القاعده کمک خواهند کرد. به بیان دیگر، القاعده از مجاهدین هند می خواهد به عنوان پلی برای دسترسی به میانمار بهره بگیرد. مجاهدین هم از تخصص القاعده استفاده تاکتیکی خواهند کرد.

نگرانی اسلام آباد از نزدیکی مجاهدین و القاعده کاملا آشکار است. یاسین بهاتکال، یکی از بنیانگذاران مجاهدین هندوستان که سال گذشته دستگیر شد، اعتراف کرد که دستگاه اطلاعات پاکستان (ISI) از اعضای به اعضای این گروه هشدار داده بود که به القاعده نزدیک نشوند. تفسیر این سخنان، آن است که پاکستان می خواهد از برخورد ایالات متحده و مجاهدین هندوستان به دلیل نزدیکی شان به القاعده جلوگیری کند.

** نتیجه گیری

ائتلاف القاعده و مجاهدین هندوستان، برای القاعده سرزمینی تازه به منظور مبارزه فراهم می کند و مجاهدین را از تجربه و تخصص القاعده بهره مند می کند. این ائتلاف با راهبرد کلی القاعده مبنی بر یافتن سرزمین های تازه برای جنگ هماهنگی دارد؛ چنانکه این گروه پیشتر در عراق، سوریه، سومالی و جاهای دیگر هم چنین کرده بود.

چه این ائتلاف شکل گرفته باشد یا در شرف شکل گیری باشد، مقام ها و دستگاه های امنیتی هندوستان با جدیت تمام برای شکستن آن خواهند کوشید. جالب آنکه در این یک مورد (شکستن ائتلاف القاعده و مجاهدین)، پاکستان نیز منافع مشترکی با دهلی نو دارد.

مترجمام**9163/1547
کد N182969

وبگردی