آفتاب

همکاریهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق در دیدار داوداوغلو و بارزانی بررسی شد

همکاریهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق در دیدار داوداوغلو و بارزانی بررسی شد

آنکارا - ایرنا -ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه به دنبال نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در شهر ˈوانˈ ، روز شنبه با ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار و فرایند همکاریهای دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

سومین نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان روز گذشته در ˈوان ˈبرگزار شد.

به گزارش ایرنا ، نچیروان بارزانی امروز در صدر هیاتی متشکل از استانداران استان های سلیمانیه، اربیل و دوهوک عراق وارد شهر وان شد.

داود اوغلو در این دیدار از فرایند همکاری های ترکیه با اقلیم کردستان عراق و مناسبات مردمی بین دو کشور ترکیه و عراق ابراز خرسندی کرد و گفت: در مقایسه با 10 سال پیش باید بگویم که انقلابی روانی در مناسبات صورت گرفته است. دیوارهای روانی که دهها سال بین ترک ها و کردها و عربها ایجاد شده فرو می ریزد.

وزیر امور خارجه ترکیه با یادآوری اینکه از منظر حقوق بین الملل باید به مرزهای بین المللی بین کشورها احترام گذاشت، گفت: ولی نباید اجازه داد این مرزها به دیوارهای غیرقابل عبور و دیوار دشمنی تبدیل شوند. ما مصمم هستیم این دیوارها را فرو بریزیم.

داوداوغلو به سفر هفته گذشته خود به سلیمانه برای شرکت در همایشی بین المللی اشاره کرد و گفت: ما به هر زبانی تکلم کنیم، باید زبان دوستی باشد و از پیش داوریها پرهیز کرده و در جهت تعامل هرچه بیشتر مردمان منطقه گام برداریم.

وزیر خارجه ترکیه به روابط تجاری کشورش با عراق اشاره کرد و گفت: حجم مناسبات تجاری دوکشور به 12 میلیارد دلار در سال رسیده است که 70 درصد آن را تجارت ترکیه با اقلیم کردستان عراق تشکیل می دهد.بدین ترتیب عراق بعداز آلمان به صورت دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه درآمده است.

داوداوغلو گفت: در شهر اربیل بیش از یکهزار و 300 شرکت ترکیه فعال است و اربیل به لحاظ همسایگی با ترکیه و توسعه مراودات تجاری و اقتصادی بین دوکشور پیشرفته تر از سایر مناطق در اقلیم کردستان عراق شده است.

وی به مذاکرات آنکارا و اربیل و بغداد اشاره کرد و توضیح داد: در خصوص گشایش پل سومی در مرز هابور و بازگشایی مرزهای غیرفعال بین ترکیه و عراق توافقاتی صورت گرفته است.

وزیرخارجه ترکیه گفت: روابط تجاری دوطرف چنان فشرده شده که هر روز بیش از 3 هزار کامیون از ترکیه وارد عراق می شود و در مذاکرات امروز با بارزانی در خصوص توسعه مبادی مرزی و افزایش کارایی آنها بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی گفت: ترکیه خواهان تجارت آزاد با عراق است تا از تجارت قاچاق بین دوکشور جلوگیری شود.

نچیروان بارزانی نیز با یادآوری اینکه به دعوت داوداوغلو به وان سفر کرده است، گفت: علاوه بر دیدار با داوداوغلو، امروز با ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

انتظار می رود در این دیدار ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز حضور داشته باشد.

تانر یلدیز روز گذشته در آنکارا به خبرنگاران گفت: نچیروان بارزانی هر از چندگاهی به ترکیه سفر می کند و در سفر اخیر نیز موضوع توافق جدیدی در زمینه انرژی مطرح نیست.

ترکیه و اقلیم کردستان عراق 6 قرارداد همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج و انتقال نفت و گاز شمال عراق امضا کرده اند که با واکنش های بغداد روبرو شده است.

بغداد به توافقات آنکارا و اربیل در زمینه انتقال نفت و گاز شمال عراق به ترکیه با دور زدن دولت مرکزی آن کشور اعتراض دارد.

اربیل و بغداد برای رفع اختلافات خود در ماه گذشته مذاکرات متعددی داشتند ولی به توافقی دست نیافته اند.

آنکارا اعلام کرده است که بدون کسب رضایت بغداد صادرات نفت عراق از ترکیه شروع نخواهد شد.

این درحالی است که نفت صادراتی از شمال عراق به ترکیه در مخازن ترکیه در بندر جیهان در کناره دریای مدیترانه ذخیره و گفته می شود تاکنون نزدیک به نیم میلیون بشکه در این مخازن ذخیره شده است.

خاورم/2011**230 **1010
کد N182640

وبگردی